anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 24 januari 2011

Av anaby - 24 januari 2011 23:04

Så här ser vindskyddet på 35 kvm ut efter uppgradering sommaren 2010. Det byggdes oktober 2009.

 

Det blev rött inuti och blå knutar  Lite "villa-viller-kulla" stuk  

 

Vi spikade igen "gluggen" i hörnet då Tabasco har sitt sovhörn där. Stor risk att han ev. fastnar...klart "obra"....

   

Höhäcken av pallkragar och en SJ-pall är här målad röd för att "passa" in i "villa-viller-kulla"   

  Tada!! Så här ser vindskyddet ut när det är färdigmålat  


   

Påfyllt med halm  


  

  Det blev kvar byggskivor när vi täckte väggarna så då la vi in en i höhäcken      

Mvh anaby  

Av anaby - 24 januari 2011 22:46

Japp!! Tänkte bara visa några bilder på min underbara hemgjorda Termobar som har ett innermått på 50 LJag skulle INTE klara mig utan Termobar vintertid då min häst går på lösdrift. Finns en uppsjö olika "hemgjorda" och fabriksgjorda Termobarer. Alla dessa fungerar bra och det enda som skiljer är förstås pris och storlek  

Min "hemgjorda" fungerar till -24 grader vad jag vet än så länge....då är den fortfarande isfri  

      Tabascos vindskydd på 35 kvm som NUMERA är "uppgraderat" med både färg och byggskivor på väggarna och en rejäl halmbädd  Elkabeln är nergrävd i marken så att hästen INTE ska komma åt den....


Min kära man  byggde en "ramp" så att jag kan använda skottkärran och min H2go-bag när jag fyller på vatten till Termobaren  

 

Min underbara stabila nya skottkärra på 2 hjul  Det är så mycket lättare och framför allt mindre tungt att både mocka och köra vatten nu  

 

Jag har både en byggbeskrivning och inköpslista på min hemgjorda Termobar men det får vara så länge. Vill först se om någon ev. är intresserad innan jag lägger upp det på bloggen  

Ha de gott så länge!!

Mvh anaby  

Av anaby - 24 januari 2011 22:41

Här kommer några kort på Tabasco.

                                                      I lite olika posér  

Mvh anaby  

Av anaby - 24 januari 2011 21:14

Ikväll ringde jag min "gamla" medryttare som hjälpt mig med 2 av mina tidigare hästar....i ett ärende....Jag ska tillägga att hon är INTE min medryttare nu. Vi har känt varandra sedan 1987 och har fortfarande kontakt Vi brukar träffas några ggr per år och umgås på både middag och fika...riktigt trevligt  

Hon frågade hur det går med Tabasco?? Och när jag sa att vi skulle börja hoppträna sa hon direkt: ÅHHH VAD ROLIGT!!!! Det trodde du nog inte skulle hända när du tog hem den där hästen?? Nej, faktiskt inte blev mitt svar  

Jag är ju medveten om att han kommer att vara VILD från början men räknar med att han ska lugna ner sig eftersom  Eller hoppas på det allafall   Hon ville gärna komma och titta på någon hoppträning framöver!! Skulle vara jätteroligt att höra vad hon tycker som har sett mig hoppa/tävla med 3 andra hästar  

Ha de gott så länge!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 24 januari 2011 19:25

Kan säga att jag sov verkligen som en stock inatt!! Sov i 10 timmar   Välbehövligt och jag kände mig rätt så pigg när jag vaknade.

Tog det lite lungt medans jag åt frukost...sedan tog jag en prommis ner till åkern för att fixa om handtagen till bägge ingångarna. Det gick otroligt snabbt och smidigt att "knorra om" både knorrar och grindisolatorer med mitt kombiverktyg  Man kan både spika med den och använda den när man ska dra åt knorrarna  ME LIKE!! Och sedan kostar den ingen stor summa  

Idag var det + grader ute  Vilken skillnad vi som mest har haft kring -10 och kallare senaste tiden!!!

Jag började med att skritta i hagen och när det var klart begav vi oss till åkern. Hade tagit med mig ett grimskaft för att kunna använda det när jag ska stänga på åkern. Måste nämligen gå in ca 2 m i djupsnö och vill då INTE ha med mig T. Men med grimskaftet på stog han snällt kvar och väntade tills jag var klar  

Började sedan att skritta 4+4 varv som uppvärmning och det gick "fina fisken" att rida i mitten på gräset idag. När det var dags för trav blev det först "halvvarv" innan jag travade helvarv. Ville gärna känna på honom först så att han var lugn och reglerbar. Och han kändes faktiskt helt ok  Tyvärr blir han en aning snubblig när det går förbi folk på vägen...han vill gärna titta på dem och då "glömmer" han sina hovar...Men efter några snubbligar brukar han inse att det är ganska "obra"....och börja lyssna på mig istället som tur är  Sista varven i bägge var kalasfina   Blev 4+4 i trav med och sedan 3+3 när vi skrittade av. T fick helmagnetbehandling och lunch medans jag gick iväg till åkern för att skotta bort lite snö där det var som mest på vår sk. "ridstig". Det var inte mycket som behövde skottas då det mesta var gräs men på vissa ställen var det lite mer snö. Tror att det kommer att bli bra att rida där till imorgon  

Passade på att ringa pappa för att höra om han kunde hjälpa mig att rulla in en höbal??? Han var och körde bort snö men när han kom hem skulle han ringa. SUPERBRA  

Satte nu igång med att ta bort lite kiss halm och torv från bädden. När det blir plusgrader brukar det bli blött om man inte har skottat ut på ett tag. Tror att det var 2 veckor sedan sist så det var lagom att skotta bort lite idag. Blev 8 kärror ut och 2 torv skottkärror in och 2 halmsäckar in  Lagom tills jag var klar med det ringde pappa och var på G med höbalen...jag skyndade mig att fylla på hö och halm och sedan öppnade jag porten så att vi kunde rulla in balen.

Öppnade upp den och den såg BRA UT!!!!   Så skönt!!!

Ska packa i säckar imorgon så att jag har klart  och förpackat för ett tag framöver  

Gjorde klart i stallet och gick sedan hem efter ett långt pass på 4,5 timmar i stallet  Har dock tagit det lugnt idag och hunnit med mycket vilket kommer att underlätta en hel del för resten av veckan  


Har sedan ringt några samtal bla till "hö-bonden". Ska köpa 2 höbalar till av honom men han hade inte hunnit hämta och öppna dem än. Ska ringa igen på måndag och då får jag se vad han säger. Vi ska kolla hur blöta de är....eller hur torra de är...beror lite på vad man vill ha för typ av hö  


 

Ha en jättebra fortsatt måndagkväll!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards