anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 27 januari 2011

Byggbeskrivning på hemgjord Termobar

Av anaby - 27 januari 2011 16:00

Ja, då kör vi då!!!


Här kommer vår byggbeskrivning på den hemgjorda Termobaren.

  2 st plasttunnor. Den ena yttre ca 80 L och den andra inre ca 50 L.

Tunnorna ska ställas i varandra.

  5 meter värmekabel med inbyggd frostvakt köpt på Tradera för en billig penning.

  Här är värmekabeln med inbyggd frostvakt som L-O använde när han gjorde "mini-termobaren" till hundarna. Den inre hinken är 5 L och den yttre 12 L. L-O hälsar att han är jättenöjd med "mini-termobaren"    Värmekablar finns att köpa på bla Jula och Biltema.

  Så här ser värmekabeln ut när den är fasttejpad och lindad runt den inre tunnan. Den här värmekablen är 5 meter lång men jag skulle nog ha tagit den 1-2 meter längre om jag hade gjort en Termobar idag  Ett litet tips bara!!   Det här är botten på tunnan på utsidan. Vi fick ta bort lite plast från själva tunnan för att kunna lägga och fästa värmekabel och tejp ordentligt.   Annan vinkel.

  Vi har även lagt en bit frigolit i botten på den yttre tunnan för att isolera ännu bättre mot kyla och snö.

  Sedan måste man borra ett hål i den YTTRE tunnan för att få ut sladden till värmekabeln. Jag fick elkabeln förlängd och fixad av en Auktoriserad Elektriker  Vilket jag är otroligt tacksam över!!

  Vi har även sågat bort handtagen på den inre tunnan så att den får plats i den yttre tunnan.

  Här har vi fyllt på med fogskum!! Och min kära man agerar tyngd från början tills det har härdat lite...sedan nöjde vi oss med en  5 L målarhink.

OBS!! Jag ska tillägga att man kan även använda sig av gullfiber som "isolering" i tunnan istället för fogskum. Vi valde dock att använda fogskum.

Tänk också på att fogskum sväller ENORMT mycket som syns på bildern ovan!!!

  Här har fogskummet härdat klart!!

  Dags att skära bort det överflödiga med en vanlig morakniv.

  Klart!!!

  Jag har tejpat en svart sk. "silvertejp" ovanpå fogskummet så att hästen inte ska kunna tugga på det. Jag har tejpat 2 varv tejp. Det har fungerat jättebra nu i snart 2 vintrar  

  Helt klar att användas.

 

Vi har byggt om en mindre SJ-pall och ställt Termobaren på för att den inte ska stå direkt på snön under vintern. Jag har även lagt en tegelsten på elkablen och sedan är resten av elkabeln nergrävd i marken så att hästen INTE ska komma åt den.

  Det här var från hösten 2009 när Termobaren var nybyggd. Den är nu "uppgraderade" lite med bättre fästanordning på elkablen och Termobaren som syns på kortet ovan.

  Termobaren är kopplad till motorvärmarstolpen till vänster. Elkablen från Termobaren till stolpen är nergrävd i marken så att hästen INTE ska komma åt den. Endast den lilla biten elkabel vid Termobaren är synlig...dock på baksidan av tunnan.

 

Isfri i -24 grader  ME LIKE  


Så här gick det till när vi byggde vår Termobar. Jag pratade med min Elektriker flera ggr och fick även hjälp av honom med att förlänga elkablen till motorvärmarstolpen och att sätta dit en kontakt. Vi diskuterade även jordfelsbrytarens vara och inte vara..eftersom vi hade inställerat en jordfelsbrytare i stallet behövdes ingen i anslutning till Termobaren. Är man det minsta osäker på vad som gäller kring det elektriska BÖR man alltid prata med en Elektriker!! Det gjorde jag och fick både hjälp och svar på alla mina frågor. Och jag är jättenöjd med slutresultatet  


Jag ska lägga in "handlingslistan" under helgen. Där kommer jag även att skriva ner hur mycket det har kostat mig att bygga min Termobar  



Har ni några frågor är det bara att fråga på  

Jag kommer att sätta in allt jag skriver angående Termobaren under Kategorin:


Hemgjord termobar

Så att det är lätt att hitta  För de som vill läsa  


Mvh anaby  

 
 
Qodrofenia med ridtravare i fokus!

Qodrofenia med ridtravare i fokus!

2 oktober 2011 22:06

MEN STRÅLANDE!! =)) får jag länka i min blogg till det här inlägget??
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

anaby

2 oktober 2011 22:25

Självklart får du länka till min blogg:D Inga problem!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Matilda

Matilda

3 oktober 2011 21:03

Fasen vad smart!!!!!!

http://vickysutbildning.blogg.se

anaby

3 oktober 2011 21:09

Enkelt att bygga:) Billigt:) och funkar superbra under hela vintern:D Jag är jättenöjd med min!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards