anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 29 januari 2011

Av anaby - 29 januari 2011 21:05


Nu är äntligen "hopp-rodeon" från sommaren 2009 klar!!!! Vi travhoppar blandat med rodeo  Det dyker upp lite traktorer och annat som Tabasco tycker är LITE läskigt...därav "rodeon"  När han väl hoppar så sköter han sig bra  

I somras blev det ingen "uppsutten" hoppning utan endast löshoppning då jag ville att han skulle träna sig att taxera själv. Det fungerade bra och han hoppade upp till 1 meter  


                       

Han hoppar en aning oekonomiskt nu när han inte har så mycket rutin. Men han tycker framför allt att det är roligt att hoppa  


Mvh anaby  

Av anaby - 29 januari 2011 18:20

Kan säga att det har blåst REJÄLT idag  T fick på sig ett regntäcke och det blir för honom att  få "sova inne" inatt och värma upp sig. Blir så himla kallt att stå ute när det nästan är storm ute!!! Ska kolla hur MYCKET det blåser senare ikväll och avgöra hur det blir. TUR ATT MAN HAR NÄRA TILL STALLET  Endast 300 meter....

Tog några kort på "herr´n" idag för att kolla lite OM han har gått ner i vikt? Jag tycker själv att han är mer "slimmad" nu..kan också dra åt sadelgjorden 1 hål till  Dels får han lite mindre hö nu....och sedan har han sedan i höstas  i princip ALLTID blivit riden 5 ggr per vecka istället för 3-5 ggr Mindre hö har han fått i ca 2 månader nu...15 kg istället för 18-20 kg.

Så här ser han ut nu:

      Tidigare har han haft ganska stor "hö-mage" men den tycker jag har försvunnit mer och mer nu. Och i nuläget känns han mer som lagom  

Vi provade även det nya Himalaya regntäcket från Börjes idag som jag köpte i höstas. Han har på sig det nu i stormen  Ber om ursäkt för ett otroligt dåligt kort...men batteriet på kameran tog givetvis slut när jag stog och fotade  

  Jag måste säga att jag tyckte MYCKET om det här täcket!! Var rymligt fram i bogen vilket T måste ha annars tuggar han sönder täcket där. Han är lite kinkig om det är för tajt vid bogen  ...och går skapligt långt ner på sidorna   En del täcken är så korta på sidorna...han är ganska STOR och BRED  Det här täcket är 165 cm och lagom  Sedan är det BRUNT...älskar så klart jag som är en sann "brun-o-man" 

Idag hann jag med att pyssla med kaninen också!!! Jag har en teddylöwen kanin som heter Lurvis...hon är rejält lurvig och supermysig och social  

Passade på att göra iordning kavalettina med stöd innan jag gick hem så att allt är klart för användning imorgon när jag ska rida  

Har sedan sett på en film under em och tagit det lite lungt...Men nu väntar allvaret   Jag ska gå ner i källaren och städa lite....sopa och få undan lite hästgrejer...hänga tvätt osv...Lite "måsten" både till hemmet och till hästen  Brukar ju som bekant kännas JÄTTEBRA när man är klar som tur är  

Sedan är tanken att jag ska sätta mig och "klippa till" Hopp-rodeo-filmen så att den kommer in på hemsidan....

Nej, nu är det bäst att jag lägger på en rem så att jag hinner med att städa i källaren innan jag blir för trött  

Ha en jättebra fortsatt lördagkväll!!

Mvh anaby  

Av anaby - 29 januari 2011 00:05

Här kommer inköpslistan för min hemgjorda Termobar!!

För den som är intresserad att läsa och veta mer  


1 st plasttunna 50 L (innertunnan) och 1 st plasttunna 80 L (yttertunnan)+ lock (som jag dock aldrig har använt mig av) inköpta på ÖB för 337 kr.

  Vill man istället har en rektangulär Termobar finns det både på Biltema och Granngården till mycket bra pris både till inner och yttertunna  Det blir en rektangulär för mig nästa gång  


Jag har även köpt 2 st 25 L vattendunkar på ÖB för 160 kr sammanlagt. För att kunna fylla på Termobaren med hjälp av skottkärra vintertid.


Eller så kan man köpa en H2go-bag och använda istället. Finns bla att köpa på Hööks för 179 kr. Allt efter tycke och smak  

 


5 meter lång värmekabel med inbyggd frostvakt köpt av privatperson på Tradera för 195 kr. Som synes på bilden fick be Elektrikern skarva elkabeln och installera en kontakt  

 

De har värmekablar med inbyggd frostvakt på Jula och Biltema till bra pris. Den minsta man ska köpa är 5 meter men jag skulle rekommendra att köpa minst 1-2 meter till om man ska bygga en Termobar på minst 50 L  

  Här är en bild med Julas värmekabel. Sedan frigolitskivan som ska sitta i botten på yttertunnan. En stor flaska fogskum. Ytter och innertunnor, dessa på 5 L och 12 L för att passa till "mini-termobaren" som L-O har byggt till hundarna  Dock har den endast en 2 meter lång värmekabel pga att den är så liten. Den står ute i hundgården.


Vi använde 2 stora flaskor fogskum a 59 kr st=118 kr. Tror att det gick åt 1,5 flaskor till fyllningen till den stora Termobaren.


Frigolitbiten i botten på yttertunnan hade vi hemma i och med att vi använt frigolit till bastun.  

SJ-pallen som Termobaren står på hade jag hemma sedan jag köpte en pall med torvmix. Tror att det går att få tag på lite överallt hos byggföretag eller andra förtag och kostar kring en 100-lapp.


Jag köpte en liten rulle svart "silvertejp" på ÖB för 29 kr som jag tejpat över fogskummet.

 

Motorvärmarskåpet ordnade en jobbarkompis till exet helt gratis  otroligt snällt gjort!!


 

Materialet som behövdes för att sätta upp motorvärmarskåpet hade vi hemma...både betongplinten (rester sedan altanbygget) och stolpen (kvar sedan järnhagbygget)  



  Motorvärmarstolpen och Termobaren på plats bredvid vindskyddet  


  


Fodrad elkabel (Jula) som vi grävde ner från ladugården/stallet till motorvärmarstolpen och som Elektrikern sedan kopplade in  Har för mig att vi använde 30-40 meter av rullen.



  och sedan har vi slutresultatet!!!

TADA!!

Ett stycke hemgjord Termobar färdig  

 


Slutsumman för min hemgjorda Termobar inkl. allt material + 2 st 25 L vattendunkar blev strax över 800 kr  Det är 2:a vintern jag använder den så det har varit både "välanvända" pengar och jobb för mig  Nu hade jag som jag nämnt tidigare haft en otrolig tur ur materialsynpunkt och fått tag på mycket gratis eller väldigt billigt.


Jag är som sagt JÄTTENÖJD med min hemgjorda Termbar. Man ska även ha i åtanke att det finns en uppsjö med olika typer av "hemgjorda" och även fabriksgjorda som alla fungerar jättebra... det är bara "tycke, smak och storlek" som avgör vad man väljer  


Jag har även haft ganska mycket tur då vi har haft mycket av materialet som behövdes till bygget hemma eller fått tag på till bra pris. Det underlättar en sån här gång om man har "bra kontakter"  


Jag har som jag har skrivit tidigare haft mycket hjälp av min Elektriker...han är en klippa  Som jag bla har kunnat rådfråga angående Jordfelsbrytarfrågan. Då vi redan hade installerat en Jordfelsbrytare i stallet var det inte aktuellt att installera en i motorvärmarskåpet. Är man minsta osäker vad som gäller FRÅGA ALLTID en Elektriker angående elen!!! Så är man på den säkra sidan 



Hoppas att jag har "sått ett frö" om ett ev. Termobarbygge för någon i framtiden   


Har ni frågor är det bara att fråga på  


Mvh anaby  




Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards