anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 3 februari 2011

Av anaby - 3 februari 2011 20:18

Ikväll har jag suttit och fyllt i min "riddagbok". Hade tyvärr inte fyllt i för hela januari och pga att jag bytte bloggar så missade jag att skriva ca 1,5 veckor då jag raderade Bloggorama bloggen  Otroligt smart av mig..men tur att jag gjorde det själv och INTE kan skylla på någon annan Jag vet på ett ungefär hur jag har ridit men det är alltid trevligt att få ner det på papper så kan man gå tillbaka och se hur konditionen och allt annat har ökat allt eftersom  Är också mycket därför som jag skriver ganska utförligt HUR mycket jag rider och VAD jag gör. Det är för min egen skull så att jag ska ha lite koll på ridningen och vad vi gör varje dag  + att det blir lättare när för mig att skriva in allt i riddagboken Förmodligen lite tråkigt för besökare att läsa och jag ber om ursäkt för det!! Men för mig är det nödvändigt och underlättar en hel del.

Jag gör en utvärdering varje kvartal bara för att se VART vi är utbildningsmässigt...om vi har kommit någon vart sedan sist eller står och stampar på samma ställe  Är också dags att skriva ner en ordentlig målplanering som ska gälla fram till sommaren. Blir så otroligt mycket roligare att rida och träna om man har "små" delmål till de "stora" målen  

Vet redan vad jag har för mål fram till sommaren och resten av året...men de är de små delmålen på vägen som jag måste klura på lite mer  

Nej, nu ska jag få lite ordning på papperen och skriva in datum och annat så att det går lättare att fylla i allting under resten av veckan  

Ha en jättebra fortsatt kväll!!

Mvh anaby  

Av anaby - 3 februari 2011 15:01

Jag har fått en förfrågan om HUR vi har byggt järnhagen till Tabasco. Så jag ska försöka förklara med hjälp av bilder på hagen  


Jag har en järnhage till Tabasco på vintern. Detta pga att jag själv tycker att en järnhagen är "säkrare" pga att på vintern när det svårt att få elen till elband/eltråd att fungera riktigt tillfredställande när det kommer mycket snö...som det bla har gjort både förra vintern och nu i vinter.

Dock är planen att utöka vinterhagen under nästa höst så att det är klart till vintern... men då med breda 40 mm elband och 2 meters trästolpar. Vi har nämligen öppnat upp en grind till vinterhagen så att man kan sätta ihop sommar och vinterhage. Så blir det väldigt tråkigt väder vinter/vår kan jag stänga åt grinden till vinterhagen och på så sätt få en mindre vinterhage ett tag om jag vill.

Järnhagen som Tabasco har byggdes 1998 så den blir i år 13 år gammal. Jag har för mig att vi har lagat den på 2 ställen. Då har vi skruvat ihop de övre vågräta rören...från början är de svetsade för att sitta ihop så bra som möjligt. Om man väljer att svetsa ihop de "vågräta" järnrören eller skruva med bult.. gör man precis som man vill. Beror på om man har tillgång till en svets eller inte.

Vi börjar med grinden som är av aluminium för att INTE bli så tung.

  Trots att den är lätt så blir grinden sned när man öppnar den. Vi har valt att göra grinden lite större än man egentligen behöver så att vi kan ta oss in med en traktor och bla köra bort snö på våren och även skotta bort "bajs" på våren/hösten  Behöver man inte ha traktorhjälp i hagen kan man med fördel göra den mindre.

  Så här ser låsanordningen ut. Har haft samma i alla år. Det enda som är ändrat är "klykan" som grinden vilar på. Den fanns inte där tidigare men har inneburit en bra stabilitet för grinden. Innan vi satte dit den hade jag en rem som jag band kring grinden och stolpen för att grinden skulle stå stilla...Kedjan kan man tyvärr inte dra åt så att grinden ligger helt stilla. Men är en jättebra "låsanordning"  

  Närbild på "klykan" som grinden vilar på. När jag tar ut T ur hagen stänger jag alltid grinden och låter då grinden vila på "klykan"... jag stänger inte åt den med kedjan är hästen inte är där.

  Så här ser stängningsanordningen ut för grinden. En kedja och en hake  

  Andra sidan av grinden där gångjärnen sitter.


Gångjärnsdelen som sitter på grinden är fastsvetsat medans delen på stolpen är fastskruvat med bult. Fungerar vilket som   Kan tänka mig att det är en del frågetecken kring remmarna på gångjärnen?? Min förra häst lyckades med att DRA LOSS GÅNGJÄRNEN OCH GRINDEN FRÅN VARANDRA OCH SEDAN LÅG GRINDEN SOM TUR VAR VID INGÅNGEN PGA KEDJAN OCH HAKEN..Det var nog ren tur att hon inte hade hoppat över  Tog inga fler risker efter det utan tänkte att om hon gör så igen så sitter så grinden fast i remmarna...även om den inte sitter i gångjärnen. Kan säga att det har INTE hänt igen...tack och lov  

  Här ser man att de "vågräta" järnrören är ihopsvetsade...och sedan är de fastskruvade i stolpen med genomgående bult och fastskruvade på BAKSIDAN eller UTSIDAN kan man också säga. För att hästen inte ska fastna eller göra illa sig.   Tabascos "chillhörn"     Här är grindöppningen som man öppnar till vinter och sommarhage. För tillfället är den stängd.   Här nedanför snett till höger... kommer den NYA utbyggnaden av vinterhagen att bli  Innefattar även ett "kli-träd" som inte syns på bild...och lite annat. Den kommer att bli ca 30 m x 50 m. Är tyvärr svårt att bygga ut mer pga snö, el och annat på vintern. Men det känns som om den storleken är bättre än ingenting  

  Närbild på hur det ser ut när man har skruvat med genomgående bult. Här är det övre järnröret som syns.   Samma sak här...genomgående bult och skruvat på baksidan. Nedre järnröret syns här.


Jag har INTE mätat någonting än...men om jag ställer mig bredvid grinden är den och jag ganska lika höga i nuläget men då är det en del snö på marken. Jag är 171 cm hög. Kan tänka mig att hagen/grinden är mellan 175-180 cm hög. Beror också lite på HUR stor häst man har hur högt man behöver bygga. Min förra häst var lika stor som Tabasco så därför är hagen nästan "skräddarsydd" till honom också  

Har för mig att vi har mellan 5-6 meter mellan stolparna. Det kan jag dock kolla upp imorgon  


Mellanrummet mellan de "vågräta" järnrören har jag inte mätat. Det går också att göra imorgon. Kom tyvärr inte ihåg de idag  Ber om ursäkt för det!!!

Jag har valt att måla min järnhagen svart. Man behöver INTE måla om man inte vill. Är helt valfritt. Jag brukar måla om hagen vart 3:e år och det har fungerat jättebra för mig. Förra sommaren målade jag om den senast  Köpte svart takfärg på Biltema för en mycket bra peng  


Ska tillägga att Tabasco har en sommarhagen som nästan är på 1 hektar som tillägg på hans vinterhagen under sommaren. Där går han  ca 6 månader per år  Han har även hästar/sällskap som går i hagar bredvid sig både sommar och vintertid 


Hoppas att de om funderar på en järnhagen blev lite klokare än innan!!!

Har ni frågor är det bara att ställa dem så svarar jag allt eftersom  

Mvh anaby  

Av anaby - 3 februari 2011 14:40

Jag tänkte istället för "Hiss & diss" ha "Bra tips"  

Vad är då det??

Bra tips för mig är sånt som jag använder mig av ofta i stallet och som kan köpas på många ställen till bra pris  

Sedan är det absolut INTE alls säkert att ni andra anser att dessa grejer är lika bra som jag tycker..men jag gör ett försök att dela med mig av sånt som jag uppskattar och tycker är bra i stallet  


Vi börjar med Broddnyckeln  

  Helt underbart verktyg för att byta broddar eller dra åt broddar  

Jag köpte min på Börjes för en billig penning ( 20 kr då och kring 30 kr nu) för kring 5 år sedan tror jag det var..Min är välanvänd och en aning rostig Men fungerar superbra  De finns numera lite överallt att köpa och inte enbart i hästsportaffärer.... Tror t.o.m att Biltema har en lite lyxigare variant till bra pris  


Och fortsätter med Kombinationsverktyg

    Den här har jag också köpt från Börjes för 13-14 år sedan för en billig penning (30 kr då och 60 kr nu). Är helt oumbärlig när man ska fixa med hagen och eltråden/elbanden då man både kan spika med den och även dra åt knorrarna eller byta ut dem Har sparat mig en himla massa tid när jag bla i somras gick igenom HELA sommarhagen för att knorra om nedre tråden...Gick i en grisblink   Som synes är den är också välanvänd och rostig men fullt användbar  Ett verktyg jag INTE vill vara utan på sommaren när hagen ska fixas  


En portabel sadelhängare

  Tidigare har jag inte haft något behov av en men sedan T började gå på lösdrift och jag ALLTID gör iordning honom i vindskyddet oavsett väder....är det otroligt skönt att hänga sadeln på en hängare. Både sadel och schabrak håller sig torrt bättre vid snö och regn när det hänger under tak  Samtidigt så vill jag INTE ha en fast sadelhängare som han kan fastna i eller göra illa sig på. Den här tar man bara bort efter användning!! SUPERBRA!!! Jag köpte min på Horze till mycket bra pris (59 kr) De finns nog att köpa i flera hästsportaffärer runt om i landet  


Det var alla "bra tips" jag tänkte bjuda på idag  

Mvh anaby  

Av anaby - 3 februari 2011 14:20

Gick och la mig otroligt tidigt igår kväll för att vara mig  Efter några minuter på spikmattan sov jag som ett barn   Kände mig rätt så pigg och iordning när jag vaknade imorse  

Dock satt Henrik i vardagsrummet och såg ut som ett spöke!! MAGSJUKA!!! SUCK!! Jag som trodde att de andra hade klarat sig  Får hoppas att  Fredrik slipper drabbas...

Tog det ganska lugnt på fm innan jag gick ner för att rida T. Det snöar ute idag!!!!

Gjorde iordning T och skrittade sedan "mot paddocken" idag  Blev några stegringar från "Herr´ns" sida innan vi var framme...men förutom det så skötte han sig fin fint  Blev en aning stressad när vi kommit in i paddocken men det var flera månader sedan vi red där så det är inte så konstigt att han reagerar...blåste en del med  

Efter några skrittvarv var han dock lugn som en filbunke  Blev 5+5 skrittvarv innan det blev trav. Travade endast på långsidorna till att börja med...han var lite pigg med...så då är det bra att få sakta av så att "bromsen" fungerar som den ska  Efter 2 varv med trav efter långsidorna blev tillägg av en kortsida. Han skötte sig jättebra!!! Inga problem där inte  

Bytte varv och samma sak där....först enbart efter långsidorna och sedan tillägg av en kortsida. Sista traven var riktigt, riktigt bra  

Ingen galopp idag. Dels så är jag inte riktigt 100 % än och det behövs för att "hålla ordning" på "Herr´n" med sedan för att det blåste ganska mycket också...är så lätt att han blir stressad och hyserisk då. Vill så gärna att han ska vara lugn och sansad. Så galopp blir det imorgon istället  

Skrittade av honom 3+3 varv innan vi skrittade hem igen. Gick fina fisken!! Dock ingen uteritt idag pga snön...vill INTE träffa på varken snöslunga eller plogbil efter vägen  Är jättenöjd med ridturen idag. Bådar mycket gott inför imorgon...

T fick helmagnetbehandling och lunch...med lite jäst i  Jag tog faktiskt och blandade jästen i lite av kraftfodret först för att kolla OM han ville äta innan han fick resten av kraftfodret?? Tja, nästan allt slank ner men inte allt  Får se hur han gör imorgon....

Passade på att skotta undan lite snö vid vindskyddet idag så att jag slipper skotta så mycket imorgon. Mockade och fyllde på hö och vatten. En ganska trevlig och gemytlig dag i stallet som gick skapligt fort  T fick på sig sitt jättefina nya brun/grönrutiga regntäcke  Inte för att det är kallt utan om han vill gå ut ur vindskyddet så blir han inte blöt och eländig  Curling-matte som jag är  


Tog några kort på våra kavaletti & kavalettistöd som vi brukar skritta över. Är en större kopia på de gummiaktiga man köper fast vi har skurit ut  dem i frigolit och sedan har jag tejpat dem hel och hållen så att de ska hålla ihop  

    Har lagt ut 3 st till att börja med...i nuläget räcker det. Kan säga att sedan jag la upp bommarna på kavalettistöden har T börjat LYFTA på hovarna   

Nu ska jag snart hoppa in i dusch och förhoppningsvis blir man som "bättre begagnad" när man kommer ut  Hi hi!!

Ha en jättebra fortsatt torsdagem och kväll!!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards