anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 12 februari 2011

Av anaby - 12 februari 2011 20:12

Det brukar alltid finnas "trådar" och "forum" där det diskuteras både hett och vilt om VAD man ska köpa för typ av utrustning och annat som hör till hästen.

Det är ju självklart att om man har föräldrar som har MYCKET pengar och kan betala både häst och annat som hör till...är det lätt att säga att man ska köpa de dyraste märkena och specialbeställa allt!!! Men för det flesta ser verkligheten helt annorlunda ut  

Jag kan berätta att för egen del har jag INTE haft föräldrar som har köpt ditt och datt till mig....eller haft tid, möjlighet  att skjutsa mig på tävlingar eller träningar innan jag fick mitt körkort.

Innan jag fick mitt körkort "hyrde" jag in mig i en lastbil där min häst åkte...sedan åkte vi ryttare i en eller flera bilar till diverse tävlingar...och sedan bodde vi många på liten yta. Inga hotell eller liknande där inte...Men ingen klagade vilken sammanhålling vi hade på den tiden  Såna var mina förutsättningar för att jag skulle kunna tävla på -80 talet  

 Jag började tävla 1983. From 1986 när jag fick mitt körkort fick jag låna mamma och pappas bil och min morbrors hästransport. Utan det hade det INTE varit möjligt för mig att tävla...Så jag sänder ett STORT tack och bock till dem som gjorde det möjligt för mig att fortsätta tävla efter min juniortid  

Lyckan var förstås mycket stor för mig när jag ÄNTLIGEN 1991 hade råd att  köpa min egen transport  En dalavagn som jag fortfarande har kvar. Dock är "hon" renoverad i omgångar och är idag nästan i topptrim för att användas till Tabasco och mina framtida utflykter  

Min utrustning då??

Jag har sedan 1982 beställt diverse utrustning från Börjes. Handlar även på Hööks....Horze....Exklusiv...lokala hästsportaffärer och annat.

För egen del så köper jag det jag vill ha, trivs med, har råd med och fyller funktionen för mig och min häst  

Sadlar då??

För min del har jag mest handlat begagnade kvalitetsmärken till mycket bra pris   Jag har köpt 2 sadlar helt nya....den billiga bomlösa från Hööks (som jag sålde sommaren 2010) och T6:an också från Hööks. Sedan är det bara begagnade sadlar jag har köpt till mycket bra priser  Och varit jättenöjd!! Passier är märket som ligger närmast hjärtat för mig  

Däremot så kan jag ju ärligt säga att OM jag hade 50 000 kr över så hade jag nog också specialbeställt både en och annan Amerigo eller liknade sadel  ...

Men tyvärr ser ofta INTE verkligenhet ut så...inte för mig i allafall...och då får man helt enkelt göra det bästa av den förutsättningen man istället har     

Jag tycker att det är JÄTTEBRA med billiga kopior på dyrare märken som gör att även en "vanlig dödlig" har råd att köpa finare schabrak, täcken och annat till vettigt pris  

Det dyraste tränset jag köpt är Artemis från Höök för 749 kr....ett broderat schabrak med luva från Exklusiv för 449 kr!! Vardagsmat för det flesta andra men enligt mig ganska mycket pengar   Vanligtvis ligger mina tränsköp på 150-500 kr och schabraken på 99-300 kr.

Det här är vad jag tycker och som bekant så är smaken som baken....dvs delad   Och det är väl tur för det innebär att det finns utrustning att köpa för de flesta hästintresserade  

Nej, nu måste jag åka till jobbet!! Ha de jättebra!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 12 februari 2011 17:31

Natten på jobbet var riktigt bra  Härliga Brukare som man blir så glad av att träffa  Jag älskar mitt jobb och är så tacksam att jag jobbar där!!!
 

Åkte ner till stallet för att fylla på vatten och  hö innan jag gick och la mig för att sova...har sovit betydligt BÄTTRE idag  Känner mig mycket bättre och klarare i "knoppen" idag motför igår när jag fick alldelens för lite sömn  

Har varit ner till stallet och fixat med T och kaninen. Tog sedan en varm dusch direkt jag kom hem..härligt som bara den!! Man blir som en helt ny människa efter att ha duschat  Eller allafall bättre begagnad  

 Jag håller på att limma fast fårskinnsluddet på pullarnosgrimman så att hopptränset är klart för användning. Bilder på det och stigbyglarna kommer under nästa vecka  

Snart jobbar jag min sista natt innan min långledighet börjar imorgon!!! HÄRLIGT!!! Ser verkligen fram att få rida T  Fixa och dola på hemma med det ena och det andra men framför allt få sova i min egen säng igen  och få sovmorgon!!! Hi hi!!!

Ha de gott och sköt om er!!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards