anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 18 februari 2011

Underbara och härliga häst!!!

Av anaby - 18 februari 2011 17:05



Idag var det "bara" kring -15 grader när jag gick ner till stallet!! Vet inte om man ska säga HURRA eller om man ska vänta tills efter helgen med att ev. hurra  

Tog mitt pick & pack och gick ner till T. Han såg mig när jag gick nerför backen och började ropa på mig!! SKYNDA DIG MATTE...sa han 

Idag var det riktigt härligt att borsta och göra iordning honom. Solen tittade nämligen fram  Så både jag och T var riktigt nöjd när det borstades och fixades med utrustning. Idag blev det hoppsadeln med det "hemgjorda" fårskinnsschabraket. Kan säga att det fungerade fina fisken  T verkar gilla sitt nya "fårskinn"  

Skrittade till paddocken på en ganska lugn häst  

Blev "bara" väldigt lite rodeo idag...Hi hi!!

Började som vanligt med att skritta 5+5 varv och sedan var det dags för trav..

Redan på första varvet var T mycket lugn...han gick iväg lite men när jag tog en förhållning lyssnade han direkt och låg sedan kvar i det tempot jag ville  ..ME LIKE  

Var riktigt lugn och trevlig i bägge varven  

Dags för galopp!!!

Började med det "braiga" vänster varvet för att få en lugn häst från början. Lugn och fin fattning och sedan en ganska energisk galopp utan att vara focerad   Detta fortsatte i alla 4 fattningar!!!!

Höger galopp...

Gjorde halt för att lugna ner honom lite innan fattningen och när jag sedan lägger till skänkeln fattar han en lugn, rund och jättefin galopp!! HÄRLIGT  

De andra 3 fattningarna var lika fina!! Han har bättre energi och action utan att vara forcerad även i det här varvet. ÄR MYCKET NÖJD MED GALOPPEN IDAG   Det känns så otroligt bra när man "tränar" på just galoppen att T faktiskt "tar till sig" det jag vill att han ska göra och blir lugnare  

Skrittade sedan hemåt genom åkern på en lugn och nöjd häst  

Fortsatte förbi stallet...T har "dragit" lite mot stallet när vi har skrittat förbi men när jag har lagt till skänkeln och lett med tyglen har han bara skrittat förbi utan att bråka. Skönt!!

Vi började som vanligt att trava vid växthusbacken även idag och han hade en BRA trav. SKÖNT!!! Dock blev det tvärnit idag när vi bara hade en bit kvar   T stog som en stenstod och stirrade..det tog ett tag innan jag såg VAD det var....en grävmaskin ca 100 meter bort inne i skogen   Skyndade mig snabbt som ögat att ge honom en hästgodis och sedan klappa honom på halsen. Han stog kvar och gjorde ingen tendens att "kasta sig runt" som tur var...efter en liten stund gick det att få fram honom i skritt   och efter ca 30 meter travade han framåt även om han var en aning stirrig...men han travade precis som matte ville  SUPERDUPERJÄTTEBRA  

Skrittade sedan hem på lång tygel...jag höll mig borta från snökanten som jag igår råkade vara i med foten  och som T blev stressad av  Den är i princip lika hög som T så det var ju inte så konstigt att jag råkade vara i den med foten!!!

När vi kom hem fick T helmagnetbehandling och jag började fylla på hö i höhäckarna, fylla på vatten och mocka.


Gick sedan hem för att träffa tjejen som ville köpa lite hästgrejer i samma storlek som T har...dvs 155-165 cm, X-full och full.


Mvh anaby som är riktigt, riktigt nöjd med veckan hittills  

 
 
Kerstin

Kerstin

18 februari 2011 18:51

Härligt att få betalt för att rensa ut!! ;)
Så kudden fungerar inte antar jag... :/

http://stallrosen.bloggsplatsen.se

anaby

18 februari 2011 18:57

Det var jättebra att få bli av med sånt som jag ändå inte använder till T...men som ändå är i så pass bra skick att någon annan har nytta av det:D Men det blir fler utrensningar framöver kan jag säga:S Finns alldelens för mycket kvar än;)

Nej, kudden fungerar inte riktigt...dock tycker han att den är skön att ligga på;)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

19 februari 2011 20:49

Ja, kudden är gudomlig tycker jag. Synd att den inte hjälpte. :(

http://stallrosen.bloggsplatsen.se

anaby

19 februari 2011 22:53

Jag tycker också att kudden var helt ok:) Men tyvärr hjälpte den inte emot snarkning:( på min man;)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards