anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 26 februari 2011

Av anaby - 26 februari 2011 15:00


Jag tog transporten och åkte ner till stallet. Tog på T D-grimman och gick till transporten....hade "laddat upp" med hästgodis i fickorna  

Han gick in på en gång...men backade ut ungefär på mitten....men när han sedan kände "tryckte" i D-grimman när jag höll emot...gick han in direkt hela vägen och ställde sig   

Sedan gick T in & ut flera ggr utan att krångla det minsta...rakt in bara   4:e gången satte vi upp bakluckan så fick han stå en liten stund med den uppe=INGA PROBLEM  Backade sedan lugnt ut igen...

Vi provade gå in igen...

Och visst gick han in på en gång!!! Helt otroligt!!! Härliga häst säger jag bara  

Vi ska lasta igen på torsdagkväll...dels för att "provlasta" när det är mörkt och sedan för att få mer lastträning innan vi åker in och tränar igen. Sedan tänkte jag lastträna själv sista gången på söndag. Så 2 ggr till blir det innan vi ev. åker iväg på nästa träning. T har dock skött sig superduperjättebra alla 3 ggr jag har lasttränat nu  Det känns riktigt, riktigt bra  

 T har vilodag idag...eller man kan väl ärligt säga att det är MIN vilodag  och att T är tvungen att vila  Tror dock att han behöver 2 vilodagar i veckan för att "smälta" lite av arbetet jag gör med honom. Har allafall fungerat väldigt bra  under hösten och vintern med vilodag onsdag och lördag  

Idag passade jag på att ta ut lite kiss från bädden. Blev 2 skottkärror ut och 1 skottkärra torv in + 1 halm. Blev riktigt tjock och bra "madrass" för "Herr´n" att sova på  

Innan jag gick hem blev det mysstund  och idag är det så kanonfint väder att T får äntligen vara "nakenfis" efter flera veckor med riktigt kallt och ruggigt väder!!! Gissar att han är mer än nöjd att slippa ha på sig täcke    

Har just landat hemma och ska rugga upp mig och sedan inta en cappucinomugg..


Nej, gott folk!! Ha en jättesuperduperbra lördagem och kväll!!

Det tänker jag ha!!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 26 februari 2011 11:09

Jag fick tidigt i samband med hästar börja "tänka om" att allt inte går att göra med alla hästar. Att man ibland eller ofta måste gå lite "omvägar" för att få hästen att vilja jobba och utbilda den.

Min första tävlingshäst Comtesse (1:a "problemhästen") som köptes in 1982 var MINST sagt komplicerad att både hantera och rida från början  Jag hade en otrolig tur som träffade på en jättebra tränare, Robert som hjälpte mig enormt mycket  Som han kämpade med oss!!! Han brukar säga att kan man få dig att tävla 130 cm går det att få alla att hoppa/tävla det. Jag hade nämligen INGET som helst självförtroende överhuvudtaget när vi började träna  

Första tävlingen vi gjorde i LC, 100 cm, vägrade vi ut oss i samtliga starter...Jag var ledsen att inte ens ta mig runt banan..Robert var lugn och sa:

Rom byggdes inte på 1 dag utan nu ska vi träna vidare så blir det där bra.

Och visst blev det bra med tålamod och bra träning  

Drygt 2 år senare vann vi nationell 130 cm, kvalade in till Junior-SM, red en Cup som hette Folksam juniorryttare nere i Södertälje och slutligen red vi även som junior i Elitserielaget för ridklubben hemma. Det hade under inga omständigheter gått utan Roberts hjälp  

Robert och jag fortsatte sedan att träna upp 2 hästar till tillsammans. Varav bägge 2 gick Msv B, 130 cm, och 1 av dem Elitserien med mig som senior.

Jag kan säga på rak arm att mycket av det Robert "lärde" mig har jag haft stor nytta av senare med andra hästar. En del annat har jag provat mig fram till själv. Med sunt förnuft kommer man långt med hästar!!!..Zimé var en sån där häst som man fick gå VÄLDIGT lugnt fram med...hon var minst sagt speciellt och min 2:a "problemhäst" . Det tog MÅNGA år att få henne ridbar igen!!!

Utan alla mina andra hästar...både lugna och halvgalna   och mina erfarenheter tillsammans med dem...hade det varit mycket svårare att "få ordning" på Tabasco...min 3:e problemhäst.

Tabasco har fått VÄLDIGT mycket tid att anpassa sig till mig och allt runt omkring. Det som har varit bra med det är att jag har haft väldigt få bakslag...några har det så klart funnits. Men då har jag "börjat om på 0" igen och låtit honom ta det lugnt INNAN jag har börjat träna på det som har varit problematiskt  Det har fungerat jättebra på Tabasco  Dock ska man tänka på att alla hästar är olika och fungerar framför allt olika i situationer man ställs inför.

Med Tabasco har jag ALDRIG tänkt "det här ska gå" därför att det går på alla hästar...jag har istället försökt att "utsätta honom för lagomt mycket" under hela hans utbildning hos mig. Ibland har det gått och ibland har jag fått gå tillbaka lite beroende på vad det har varit vi tränat på  Han är väldigt lättlärd och en otroligt ambitös häst som verkligen vill vara till lags på alla sätt  Och har dessutom ett fantastiskt temperament som jag värderar otroligt högt  


Jag kan bla nämna att det tog nästan 1 år innan det gick att ta en förhållning utan att Tabasco blev "upprörd" och stegrade sig..men efter det året gick ALLA förhållningar också igenom utan några som helst problem  Om jag inte minns fel så funkade allt felfritt efter 3:e försöket. Han förstog genast och tog till sig vad jag förväntade mig av honom  

Ett stort problem med Tabasco var att han INTE gick från gårdsplanen. Jag har dock INTE haft några problem med det  Jag lurade nämligen "herr´n" första gången vi skulle rida ut och efter det har han lugnt gått "hemifrån" utan att knorra  Första gången vi red ut gick jag från baksidan av stallet istället för från framsidan. När vi sedan kom fram till stallet på framsidan....var han minst sagt konfunderad men har efter det inte gjort någon som helst ansats till att vägra gå  Ibland får man helt enkelt som ryttare vara lite klurig och överlista "de små liven"  

Tabasco har INTE varit förtjust i bett. Vi vet inte vad han har varit med om tidigare men...Jag hittade allafall till slut ett vanligt rakt bett som han accepterade  Det vanliga raka bettet är nu utbytt till ett rakt äppelbett som fungerar ÄNNU BÄTTRE  Han rids och tömkörs på olika bettlösa varianter.

När jag nästan hade haft Tabasco hemma i 1 år började jag träna galoppfattningar i samband med longering. Det tränades i 1,5 månader innan jag gjorde en uppsutten galopp. När det sedan gjordes var det INGA problem att galoppera  Att han sedan har en stor och rund galopp blev ett jättestort +!!

Samma sak med lasträning. Det tog nog nästan 2 år innan jag aktivt började med det. Och även det fungerade bra  

Lite hoppning påbörjades också för ca 2 år sedan. I princip bara travhoppning och i somras endast löshoppning för att han skulle få "tänka & taxera själv". T tyckte att det var roligt att hoppa  

Och för ca 1,5 år sedan började vi åka in till ridhuset och från början rida själv...och nu under februari 2011 har vi börjat hoppträna 

Vad gäller hantering från marken lossnade det allt eftersom han fick förtroende och började känna sig trygg med mig. I dagsläget räcker det med att jag "sätter upp en hand" eller bara använder rösten för att få honom att stå stilla eller ev. flytta sig. Han är VÄDLIGT lyhörd  Dock blir han väldigt "på" när det kommer andra människor...då har han ingen som helst respekt  ...Men som sagt...matte & husse lyssnar han bra på  


Det absolut viktigaste att ta sig an en "problemhäst" eller en häst som kräver en hel del tid är att:

  • Ha MYCKET tålamod!!!
  • INTE ge upp utan när det känns hopplöst träna vidare i lagoma doser...till slut lossnar det!!!
  • Låt det hellre ta tid att befästa olika övningar/skolor och tack vare det få mindre bakslag i slutändan.

Jag har även använt mig att "hästgodis" till Tabasco för att förstärka "berömmet" i form att klappar och röst. Det har fungerat jättebra på honom!! En del vill absolut INTE använda hästgodis..och jag anser att det är upp till var och en. Alla får göra sin egen bedömning om vad man vill göra och inte med sin häst Från början av Tabascos utbildning fick han mer hästgodis än han får idag. Idagsläget är det nästan endast i samband med galopp, hoppning och uteritter som han får godis.


Det här är lite om hur jag har gjort. Alla väljer självklart hur de vill utbilda sin häst men jag delar med mig om några tips efter "vår väg"  

Finns jättemycket mer att skriva men jag ska inte tråka ut er  ...utan väljer istället att skriva ner lagom...

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards