anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 3 mars 2011

Av anaby - 3 mars 2011 21:23

Innan vi åkte ner för att lastträna fixade vi med den NYA större Termobaren. Jag har förevigat med några bilder på det vi har gjort än så länge  

Det är samma princip som med den förra...bara en något större och framför allt lägre Termobar.

  Tunnor köpta på Granngården. 1 i storlek 65 liter och 1 i storlek 90 liter.

  Så här bra blir det när man ställer ihop dem i varandra  


 

Här har vi tejpat fast värmekablen (10 meter lång) på den inre tunnan på 65 liter.


 

Liten annan vinkel på "fasttejpningen"  



  En till bild på "fasttejpningen"  


 

En 3 cm tjock frigolitplatta i botten på den yttre tunnan.


 

Här har vi borrat och tagit ut kablen. Jag har även tejpat så att fogskummet inte ska rinna ut....



2 stora burkar fogskum på plats mellan tunnorna  Vi har lagt på tyngder så att tunnorna står stadigt tills imorgon när jag ska skära bort det överflödiga fogskummet och sedan tejpa med svart tejp.



Annan vinkel...här ser man fogskumsflaskan  

Det var allt vi gjorde ikväll...fortsättning följer imorgon!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 3 mars 2011 21:20

Japp!! Nu börjar det minsann våras här i Norr också!!

Så här såg "spåren" ut efter vi hade ridit idag...jag och T  

 

En "grusbild" i marsmånad  

Men tyvärr såg det även ut så här...när man zoomar ut  

 

Så det finns MYCKET snö kvar...men det känns otroligt skönt att se lite grus på vägen  

Mvh anaby  

Av anaby - 3 mars 2011 21:03

Vi bestämde tidigare i veckan att vi skulle lastträna T ikväll när det var mörkt. Mest för att se HUR han gör då och framför allt HUR lång tid det tar....

Sagt och gjort!!!

Vi kopplade på transporten och åkte ner kring 20.00-tiden Jag tog på D-grimman och tog en prommis till transporten som stog på framsidan av stallet där det fanns lite belysning.

Gick på en volt och sedan gick vi mot transporten....T gick in med framhovarna och sedan med bak och så var han inne på ca 30 sekunder!!!!!

HELT FANTASTISKT OCH UNDERBART!!!  

När vi skulle backa ut stannade han så fort jag proade...provade först 2 ggr. Han stannade och stog helt stilla  Även på bakluckan...

Sedan gick vi in & ut några ggr och han traskade in helt lugnt VARJE GÅNG!!! Trots att L-O stog vid sidan om...

JAG ÄR JÄTTENÖJD!!

Vi bestämde att inte lastträna någonting mer innan vi ev. åker och tränar på tisdag. Nu hoppas vi bara att han går in lika lugnt och fint då!!

Vi ska lasta honom uppe på stallplanen..där vi lasttränade idag...så får vi se hur det fungerar  

Mvh anaby  

Av anaby - 3 mars 2011 16:51

Kan säga ärligt att det var segt att ta sig ner till stallet idag...klockan var nästan 14.00 innan energin till att gå ner infan sig  Då hade "knoppen" krigat med "kroppen" ett tag och kommit till en kompromiss  

Imorse när jag åkte hem från jobbet blåste det HELSTORM!!! När jag vaknade blåste det HALVSTORM....hmmm!! Jag bestämde mig ganska snart för att enbart rida i hagen idag och prova T6:an i skritt och trav. Vilket vi också gjorde   T kändes riktigt lugn och fin med tanke på att han vilat igår  Lagomt tills vi skulle börja skritta av upptäckte jag att blåsten hade gett med sig..hmm!!! Lika bra att prova skritta på åkern allafall  Det kan ju gå bra  

Sagt och gjort...vi skrittade dit...och sedan blev det skritt i 1 varv innan jag provade att trava. T var lugn och fin som bara den  Härligt då jag var rejält trött   Blev 4+4 varv i trav och sedan 1 +1 varv när jag satt ner i traven.

Han känns lugnare i vänster varv men i höger blir det lite tokigt med folk och annat som snabbt kan dyka upp bakifrån. Och med tanke på att pappa körde med traktorn uppe på gårdsplanen ca 100 m bort + en annan traktor en bit bort och blåsten så är jag JÄTTENÖJD med ridturen idag  Lite stressad i höger varv men som sagt han lugnar ner sig och tar efter ett tag förhållningar och lyssnar på rösten= BRA  

Ingen galopp idag pga blåst och traktor. Är det lugnt imorgon ska jag försöka ta igenom galoppen en gång till som jag gjorde senast. Tror allafall att jag kommer att ha igen mycket av jobbet jag la ner idag till imorgon...han kommer att vara lugn även då  Hoppas jag!!!

Skrittade av 4+4 på åkern och sedan gick vi hem. T fick helmagnetbehandling och lunch medans jag fixade med hö, vatten och mockade.

Nu har det nästan slutat blåsa ute!!! Helt otroligt härligt!!! Bådar gott inför ridturen imorgon  

Nu väntar middag och lite annat pyssel  

Ha en jättebra fortsatt torsdag em och kväll!!

Mvh anaby  

Av anaby - 3 mars 2011 13:28

När jag skickade iväg min Börjesbeställning förra veckan visade det sig att MYCKET var restat....Men det är bara att gilla läget och vänta tills paketet är skickat  Tids nog brukar det dyka upp  

Igår ringde jag för att komplettera med en bok, Sally Swifts "Ett med hästen". Har redan köpt "Centerad ridning" och kände att jag ville ha bägge 2 böckerna för att kunna få ett bättre "grepp" om centerad ridning. Passade även på att fråga om hur mycket av det jag beställt som fortfarande är restat?? Var bara några grejer men eftersom det överstiger 300 kr skickar det iväg det senare. Så allt som kommit in skulle skickas idag!!!

Vilket de också har gjort  Härligt!! Då har jag paketet hemma någon gång under nästa vecka  

Ska nu gå ner till stallet och rida T en sväng  Blåser tyvärr rejält så jag får se om jag bara rider i hagen eller om vi tar en tur till paddocken...beror lite på HUR lugn "herr´n" är idag  

Åkte förbi stallet för att fylla på vattenhinkarna imorse när jag kom från jobbet. T hade varken vällt vattenhinkarna eller Termobaren  Och faktiskt druckit ur vattenhinkarna som jag hoppades på...så det fanns kvar vatten i Termobaren  Nej, nu måste jag göra ett ryck...

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards