anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 6 mars 2011

Av anaby - 6 mars 2011 18:11

Blev lite risig i magen en stund innan jag skulle åka  hem från jobbet imorse   Har varit en lång jobbarvecka så det är inte så konstigt att det blir lite krångel på slutet  Nu på kvällen känns magen "som vanligt" igen  

Åkte ner till stallet och tog av T täcket innan jag gick och la mig. Har idag sovit 3,5 timmar...sedan har det varit grymt trögt att försöka ta sig ner till stallet  

La mig i soffan framför datorn och såg på Ponnyakuten på SVT-play  sedan blev det ett program till som jag spelat in under veckan innan orken infann sig till att göra någonting överhuvudtaget...

Kan säga att nu är det INTE roligt underlag hos oss  

Mest bara is...lite snö...suck och dubbelsuck!!!

Planen var att rida i skritt och trav i hagen med barbackapadden och hackamore. Men det fick jag ge upp  Blev endast skritt...4+4 varv i uppvärmning och sedan red vi lite skolor utanför hagen på planen...där är det allafall någorlunda plant och INTE bara is  

Vi tränade på halter, ryggningar, fram & bakdelsväningar, öppna och slut. Allt gick faktiskt över förväntan!!!! Ryggningarna var grymt bra  Även fram & bakdelsväningarna  T fick verkligen använda "de små grå" idag  

När allt flöt på bra tänkte jag att vi fortsätter mot "islänningarnas"  hage....Men det ville INTE T  Dock hade jag inte tänkt ge mig...så jag ledde med tygeln och gick på med skänkeln...och gissa om jag blev förvånad när han bara helt plötsligt "gick fram" utan att bråka Är inte läge att bråka med honom när man har hackamoret. Vill han INTE så stegrar han och kastar runt hur mycket man än leder med tygeln eller går på med skänkeln...Man har tyvärr inte en suck  Men han verkade vara på "ilet" idag och ville nog vara matte till lags kan jag tro  då det var vila igår  

Måste bara än en gång "tjata" om hur duktig han är på att "ställa upp sig" när jag klättrar upp på järnhagen för att hoppa upp på ryggen. Han står så nära mig som det bara går och står helt stilla till jag är på plats...idag dessutom 2 ggr..så det verkar inte vara någon slump att han "hjälper" mig upp på hästryggen  Ska se om någon kan filma framöver så att ni får se bevis  

Sedan incidenten när T trampade på martingalen och sadeln åkte av ryggen nu i veckan...har jag varit STENHÅRD på att han får under inga omständigheter klia huvudet mot frambenen... när vi kommer tillbaka från ridtur. Det har helt klart gått överförväntan  Tidigare har han gjort 1-2 försök men slutar alltid när jag säger ett bestämt...NEJ...idag provade han inte ens   Fick jättemycket beröm när han stog och väntade tills jag var klar med allt  

T fick magnetbehandling och lunch medans jag fyllde på nytt vatten i Termobaren och bägge hinkarna, trampade ner höet och mockade hage + vindskydd.

Gick sedan in i stallet och har fixat lite i skrubben. De 2 tjockaste vintertäckena (med hel och halvhals) har jag packat ner för att ta hem. Känns inte som om det kommer att bli över -20 grader igen!!! Eller vad säger ni???

Stigbyglarna med tåskydd som jag har "lackerat" bronsfärgade sitter nu på den bomlösa sadeln  Av det lilla som jag kunde se idag verkar färgen på sadel och stigbyglar matcha rätt så bra. Ska titta ordentligt imorgon i dagsljuset!!!

Passade på att flytta om sadlarna lite..så att den tyngsta (dressyrsadeln) hänger längst ner...sedan hoppsadeln (T6:an) och överst den bomlösa. Ovanpå dressyrsadeln har jag även hängt barbackapadden. NU ÄR JAG RIKTIGT NÖJD MED HUR SADLARNA HÄNGER  Imorgon ska jag kolla och rensa ut vilka träns, grimmor och annat som behövs i nuläget och ta hem allt som jag inte använder. Det tar sån himla plats  ...bättre att  ha det hemma i källaren motför att det tar upp en massa plats i skrubben där det är betydligt mindre utrymme....

L-O har åkt iväg till stugan idag för att skotta bort snö från vägen som går till stugan. Vägen är ca 300 meter lång och det tar några timmar att skotta upp allting även om man använder traktor. Vi ska nämligen åka till stugan på onsdag och blir där till fredag. SKA BLI SKÖNT ATT FÅ CHILLA DÄR I NÅGRA DAGAR  Mysa, åka skoter, äta gott och bara må bra  Han passade även på att ta hem 2 höbalar till mig och T Jag har 2 st höbalar bokade om jag behöver hämta mer. Men vi börjar med de 4 st som vi hittills har hämtat...så får vi se hur långt det räcker....

Vi ska fortsätta att bygga på SJ-pallen som Termobaren ska stå på imorgon. Finns ingen tid, lust eller ork ikväll  Men imorgon tar vi nya tag!!! Hi hi!!

Jag har just ätit en hemgjord kycklingburgare som var supergod  Är bara jag och hundarna hemma för närvarande...nu ska jag dricka 1 glas vin och "fira" att jag  har gått på långledighet  

Ha de jättesuperduperbra så länge!!

Mvh anaby  

Av anaby - 6 mars 2011 13:05

Nu har jag sett på avsnitt 9 av Ponnyakuten!!! Förra gången kom avsnittet ut väldigt sent på kvällen så de försökte nog att kompensera det idag med att lägga ut dagens avsnitt tidigt  Bara att tacka och ta emot!!!

Nu börjar det äntligen hända grejer!!! Jag tycker för egen del att Lisen är jättebra som tränare...tyckte redan det förra säsongen  

Många har klagat på att kamelerna och annat runt omkring filmas för mycket...Men jag tycker för egen del att det är trevligt med andra djur och miljön runt omkring för att få en helhelt i omgivningen  

"Fetmaakuten" var ju lite fyndigt av killarna  

Jag tycker att det märks att barnen kommer väldigt bra överens med varandra och "trivs som fisken i vattnet"  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards