anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 10 april 2011

Av anaby - 10 april 2011 22:18

Nu har jag tagit mig tid och uppdaterat lite mer från igår   


Vi börjar med lastningen...

När vi kom till stallet och skulle hämta T i hagen hade han fått syn på "någonting" i närheten och sprang omkring och "trumpetade" som en tok  Det tog ett tag innan "Herr´n" lugnade ner sig...och det gick och hämta honom för att "klä på" transportskydd och annat. Och givetvis för att han var så "stirrig" som han var...så var han en aning tjurig vid lastningen. Men till slut efter mycket om och men kom vi iväg  Han gick in utan linor och utan att L-O hjälpte till 

Då lastningen tog lite tid blev vi försenad....och när vi kom in med T i ridhuset 19.35 hade de andra redan byggt fram  Sa som det var att lastningen krånglat och att vi inte hade hunnit med att bygga fram. Bättre att säga som det är så folk inte bli irriterade!!!!   

Kan säga att det gick helt klart över förväntan med hoppningen

Bestämde mig igår för att prova med Micklem tränset först och funkade inte det är det ju bara att byta till det vanliga tränset...som också låg i IKEA-kassen.

Pratade med Rebecka om det och vi skulle hjälpas åt att "hålla koll" på hur han verkade reagera på det 

Var betydligt mycket lugnare den här gången motför förra gången!!!!! 

Syntes tydligt redan när jag longerade honom. Ingen "rodeo" utan en normal trav och galopp i bägge varv   Kändes hoppfullt redan innan jag satt i sadeln!!

Red från början på glappa tyglar och så fort jag tog i honom stannade han  Har samma bett som jag hade förra gången, det raka äppelbettet...bara Micklem tränset som är annorlunda...

När vi sedan började hoppa innebar det för min del att han var SÅ MYCKET LUGNARE och lyssade MYCKET bättre redan från början 

Att han sedan stannade för en grind och lite annat...tja, det får man ta från början. Känner samtidigt att jag hellre "går på" honom och har en mjuk hand än att han "ligger på" i handen och drar iväg hela tiden och INTE lyssnar ett dugg på mig   Man kan nog klassa grinden som ett "titt-hinder" för T...han stannade flera meter före hindret och stirrade  Till slut plockades grinden bort. Det blir helt enkelt för mycket för honom i nuläget. Bättre att han TAR SIG ÖVER hindren!! 

Han fick till några riktigt fina och lugna språng också!!! Både i trav och galopp  Han fattar galopp själv och är den lugn får han galoppera över hindren. Det funkade bra nu  Kommer att bli bättre allt eftersom han stärker upp sig och förstår vad han ska göra med kroppen...

Sedan lyckades jag HÅLLA MIN HAND SÄNKT riktigt bra  Kände själv att det var bättre och Rebecka sa att det var STOR skillnad  Kändes jättebra!!! Man vill ju så gärna att allt ska bli bättre och framför allt att det ska hända grejer med både mig och hästen till det postiva  Bara att jobba vidare på det under veckan till nästa hoppträning!!! Och att tänka på att ta bak SKÄNKELN!!!!

Jag hoppade inte samma övningar som de andra. Utan jag bad att få hoppa de första  lite enklare övningar flera ggr istället och till slut gick det riktigt bra. När jag sedan gick igenom med Rebecka hur allt varit sa hon precis samma sak som jag tänkte...att vi ska hoppa små hinder och inga "titt-hinder" från början utan enkla övningar som T får "tragla" tills det sitter  Jag tror att det kommer att fungera jättebra för oss!!!! Skönt att man tänker i samma banor 

Jag ska också tillägga att T var mycket lugnare kring de andra hästarna!!! Han blev INTE hysterisk när de red förbi utan "gillade läget" och var riktigt lugn!!! Och stog lugnt och avslappnat stilla och väntade på sin tur när vi inte skrittade runt och stog även stilla när vi hade hoppat klart  Jag kunde ta av honom benskydden själv utan L-O:s hjälp (när han var och hämtade fleecetäcket och transportskydden) och klä om utan att T skulle springa runt....stog istället som ett ljus  Det var verkligen LOVELY!!!

Jag är riktigt nöjd med kvällen...trots några vägringar och tjuriga-backningar från T:s sida som ändå gick över relativt snabbt  Men i det stora hela var han lugnare och hoppade bättre motför förra gången. Vilket innebär att det har gått framåt trots allt Och utan "titt-hinder" nästa gång tror jag att det kommer att gå bara bra 

När jag kratsade hovarna på T hemma under em såg jag att en av bakskorna var lite, lite lös...tänkte inte mer på det då Hovis ska komma imorgon (måndag). Förmodligen hände någonting när han sprang som en tok i hagen hemma innan vi åkte iväg. Dock var det en FRAMSKO som han tappade sista gången vi hoppade och de var INTE det minsta lös när jag kollade!!! Dock är det rejält lerigt i hagen och "suger" när man går där...Så det är en himla tur att Hovis kommer imorgon och ska ta av skorna och verkar honom   Ska ut på en skritt-tur på dagen med bara lite trav bara så att T får röra på sig lite innan Hovis kommer.

"Herr´n" var en aning tjurig vid lastning hem men det gick bättre än när vi åkte dit. Var sedan otroligt lugn när vi kom fram och gick lugnt ur transporten 

Bytte fleecetäcke, gav mat och linimenterade ben innan vi åkte hem och T fick vara ifred inne för att torka upp och sova 

Inatt fick "Herr´n" sova inne...var rejält svettig och sedan regnar det ute  

L-O har filmat så det kommer några filmsnuttar imorgon eller på tisdag. Börjar min "hellweek" imorgon så jag får se hur det blir med tiden men så fort som möjligt ska jag lägga in några filmsnuttar 

Nästa söndag blir det hoppträning igen vid samma tid och sedan uppehåll 2 ggr för oss. Jag jobbar 1 söndag och sedan åker vi till stugan och blir borta i flera dagar. Då känns det inte riktigt bra att kräva att T ska vara lugn och fin och sköta sig när han har vilat flera dagar...bättre att jag får ge honom en chans att vara så lugn som möjligt istället. Blir bättre förutsättning för oss båda 2  Pratade med Rebecka om det igår och hon tyckte som mig att det kan vara bra för honom att vila från hoppningen 2 ggr och tänka lite på vad vi har gjort. Så tränar vi igen efter dessa 2 söndagar  

Nu ska jag dricka en varm kopp te innan bädden väntar!!!

Ha de jättebra så länge!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 10 april 2011 16:32

Har varit och hälsat på en vän idag som tidigare har varit krasslig. Trevligt att träffas När jag kom hem var det bara att svida om och sedan bege sig ner till stallet och stallmöte. Vi planerade lite inför sommarens bete. Känns skönt att det i princip "bara" är gamla goda hästar & ägare som kommer tillbaka sommar efter sommar 

Skyndade sedan ut till T för att borsta upp en REJÄLT skitig häst  Han gillar VERKLIGEN att rulla sig i leran min häst  Tog sedan på honom ett regntäcke...dels pga att det började regna men även för att slippa borsta honom igen innan vi åker till hoppträningen ikväll  Rullar han sig igen nu är det bara benen och halsen som behöver sig en omgång 

Fixade klart allt kring T och har nu landat hemma igen. Det blir hoppträning lite tidigare ikväll då ponnygruppen inte har träning  Skönt att få komma hem lite tidigare någon gång emellanåt 

Nej, nu ska jag äta lite middag och sedan packa in utrustningen i bilen innan vi ska åka iväg och lasta T.

Ha en jättebra fortsatt söndagkväll!!!

Mvh anaby      

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards