anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 19 april 2011

Av anaby - 19 april 2011 16:34

Har alldelens glömt bort att visa hur transporten ser ut på utsidan. Målade upp den förra sommaren.

Förebild  

  och...

  Efterbild  

Den är inte riktigt klar än då dekaler, namn och stripes ska sättas fast också...men sedan är hon helt klar 

Mvh anaby  

Av anaby - 19 april 2011 14:22

Det tog inte lång stund att sätta in nytt golv i transporten!!! Efter ca 30 min var vi klara!!!! Tacka vet jag skruvdragare och cirkelsåg 

När vi äntligen fick ut golvet såg det MYCKET bättre än vi båda mindes när vi plockade ut och kollade igenom det sist!!! Jag lackade golvet flera varv när jag köpte transporten 1991. Är en gammal transport och golvet var i princip obehandlat   Sedan har jag varit JÄTTENOGA och tagit ut gummimattan och skurat golvet varje sommar som även fått torka noga innan jag tagit in mattan igen...men även kollat igenom så att golvet verkligen har varit ok!!!   Zimè hade skrapat med broddarna på ena sidan...någon milimeter var borta på ett litet område...så där hade vi skurvat fast en plåtskiva för att hon INTE skulle skrapa bort mer. Jag köpte givetvis även en ny gummimatta då den gamla var hål på och därav kunde hon även skrapa på golvet  Vilket inte var så bra... . Men förutom det såg det helt ok ut!!! Detta innebar att min kära man använde det "gamla" golvet till kombivagnen  Det blev bara några små rester kvar att elda upp 

Så här såg allafall både det gamla och nya golvet ut när det var på plats     


  Gamla golvet innan vi tog ut det. Man ser plåtskivan som vi skruvat fast till höger....bara för säkerhetsskull. Det var nog ca 1-2 mm borta på ytan...lite men irriterande ändå  

  Här har vi just kapat till det nya golvet. Smidigt att bara lägga den gamla ovanpå och rita av. Sedan bara att lägga in och skruva fast  KLART!!!

   Transporten utan golv. Endast ramen på golvet.

  GOLVET PÅ PLATS  JAG KAN NÄSTAN INTE MED ORD BESKRIVA HUR OTROLIGT HÄRLIGT DET KÄNNS ATT FÅ IN DET NYA GOLVET!! JAG ÄR JÄTTENÖJD 

    Allt på plats igen. Redo att åka  Tabasco är så stor så han åker på 1,5 plats. Båda mina tidigare hästar, Wirbelwind och Zimé åkte likadant och det har fungerat jättebra med alla 3 hästarna  Ja, jag kör min häst på höger sida. Har upptäckt att fler än jag har börjat göra det på senare tid  


Det som är kvar att göra med transporten är:

  • Byta ut registeringsskylten
  • Installera belysning inne i transporten
  • Sätta fast dekaler, namn och stripes

Sedan är allt klart!!!!


Mvh anaby  

Av anaby - 19 april 2011 12:03

I och med att det är påsklov i veckan tänkte jag vara smart och rida på fm innan alla hinner ut och går på promenad i det fina vädret  

Det visade sig vara ett smart drag från min sida 

T låg och vilade när jag kom ner kring 10.00-tiden...sömntuta 

Efter "av-pälsning" begav vi oss ut på en ridtur. Idag stog nästan alla ponnyer vid staketet och spanade på oss efter vägen. T tog det med ro  Ingen av dem sprang runt i hagen...de hade fullt upp med att äta det lilla gräs som försöker titta fram från marken  Tur för oss 

Blev de vanliga travturerna idag med på en MYCKET trevlig häst 

Det som var med dagen idag var att det var ganska mycket folk ute och gick. Detta innebar att jag travade kortare sträckor med avbrott i halt och skritt förbi "folk & fä". Jättebra lydnadsträning för T  Han lyssnade riktigt bra och kom sedan även igång i trav igen fint. Kan inte klaga på någonting!!!

När vi skulle trava "nedsittningssträckan" hem....var han riktigt, riktigt fin  Kunde korta upp honom rejält...det är nästan så att jag måste nypa mig i armen för att riktigt förstå att det faktiskt är T jag sitter på!!! ME LIKE 

Sista travsträckan bort från stallet gick lika bra. Hade dock "en plan" på en galoppfattning idag men "rätt tillfälle" infann sig tyvärr inte på den tilltänkta sträckan. Det dök upp en hund...eller flera hundar....och då ville jag inte fatta galopp när jag inte vet hur han beteer sig i samband med fattningen. Kan nog tänkas att det behövs en viss "bromssträcka" på "Herr´n"....och då känns det inte riktigt bra när det dyker upp flera hundar. Men jag gör ett nytt försök imorgon igen Bara att prova vidare tills tillfälle ges

Kan säga att idag skrittade han på helt långa tyglar efter sista travsträckan och var HELT LUGN!!!! Det har inte hänt hittills!!!

Tänk ändå vilken skillnad på honom efter 4 veckor  Vi mötte även flera cylister och annat men T han "gillar läget" och skrittar förbi  bryr sig så otroligt mindre nu motför från början. Är riktigt "vanlig" nu för tiden 

Fick mycket beröm när vi kom hem igen 

Sedan blev det magnetbehandling och lunch för T och jag mockade hage + vindskydd. Ingen vattenpåfyllning eller hö idag!!! TACK OCH LOV!!!

En riktig kortdag i stallet. Den mesta tiden gick åt till att rida och pyssla med T=EN RIKTIGT BRA DAG           

Har nu hunnit med att äta frunch och snart ska vi ut och sätta igång med golvet till transporten. Är riktigt fint väder idag så det kommer att funka bra.

Nej, dags att sätta igång!!

Ha en jättebra fortsatt dag idag!!

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards