anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 26 april 2011

Av anaby - 26 april 2011 13:46

Vaknade i skaplig tid...pigg och utvilad   Jag jobbar inatt så sömnen natten innan är väldigt viktig för att nattjobbet ska fungera 

Efter frukost och lite surfning på datorn...gick jag ner till stallet för att rida T 


Gissa vem som hade ätit upp nästan allt hö som jag la in i vindskyddet från stora höhäcken igår?? Japp!! Herr´n i hagen  Ligger det bredvid stora höhäcken äter han det INTE...men lägger jag in samma hö i vindskyddet så blir det helt plötsligt "nytt" hö för "Herr´n" 


Idag provade jag med Micklem tränset UTAN att sätta fast hakarna i bettet...Han var lugnare med bettet redan från början 

Blev nästan samma runda som vi har ridit tidigare...idag utökade vi med lite klättring  När man kommer till båthamnen där vi vanligtvis brukar vända...kan man fortsätta uppför en backe tills man kommer till en bro. Backen är rätt så brant och perfekt att klättra uppför  Nu har all snö tinat bort som tidigare var kvar. Så vi gjorde ett försök att skritta uppför backen....Vi var tvunga att ta oss förbi ett rött utedass...det var läskigt tyckte T  Men efter att ha spanat en liten stund...gick han lite på snedden förbi=HELT OK  Sedan skrittade han uppför backen en aning stirrig  Det gick jättebra!!!! Väl uppe på toppen stog vi stilla en liten stund och tittade ut över älven Fin utsikt!!!

Det var en man ute i en båt som plaskade och åkte alldelens bredvid land..dock tror jag att T inte riktigt uppfattade att han var där  För jag såg ingen större reaktion på honom eller så tyckte han inte att han var så farlig idag       

Gick bra att skritta ner igen och även förbi utedasset 

Travade sedan och satt ner och han var kalasfin 

Faktiskt relativt lugn i munnen också När jag skrittar grejar han ingenting med bettet och lite i traven. Men det är jättebra för att vara honom!!!

Idag gick alla 5 ponnyerna och betade nära stängslet när vi skrittade förbi....T blev intresserad och jag var tacksam att de INTE började galoppera  På vägen hem stog de fortfarande och betade lite längre bort... så vi skrittade lugnt förbi 

Sista travsträckan gick bra...

Då det var lugnt på "galoppstråket" ...

blev det både vänster och höger galopp idag 

En liten bakutspark i samband med galoppfattningen idag och bättre framåtbjudning utan att dra iväg...var ett stort + 

Avslutade med att trava uppför sista backen...för att sedan vända och skritta hem.

Idag blåste det rejält ute men jag tänkte ändå prova att rida ut med "Herr´n"...han hade luvan på sig för säkerhetsskull. Den enda reaktionen på blåsten som jag fick var på slutet på väg hem...då kom en cyklist från en sidoväg som T inte hann upptäcka i tid. DÅ HOPPADE HAN HÖGT kan jag säga  Men lugnade sig snabbt...annars skötte han sig superjättebra idag trots blåsten      

När vi kom hem stog det en stor lastbil på gårdsplanen....T går nu relativt obekymrat förbi lastbilen (samma som har stått där 3 ggr nu) och tittar lite på den.

Med tanke på att T hade väldiga problem med att gå från gårdsplanen "i sitt tidigare liv" som travhäst är jag väldigt tacksam att han accepterar lite "störningsmoment" emellanåt i dagsläget

Sedan blev det magnetbehandling och lunch för T medans jag mockade hage + vindskydd. 1 hög i vindskyddet och resten i det berömda hörnet  Han är bara för underbar min älskade häst 

Eftersom det inte var så mycket att göra i stallet idag passade jag på att kratta lite mer kring vindskyddet och hagen. Är lättast om jag får kratta lite varje dag...då orkar man med att ta bort det som ska bort 

Ska be L-O om hjälp att ta bort "rampen" till H2go bagen...kanske kan skruva isär  den i slutet på veckan.     

Gick sedan hem genom sommarhagen!!! Det har torkat upp jättemycket!!! Räknade ut hur många stolpar jag behöver impregnera av dem jag ska byta ut.

Sedan var det bara att plocka fram stolpar och impregnera dem. Blir ett varv till imorgon när jag vaknar på em och sedan hoppas jag att jag kan sätta upp dem på fredag!!!! HÄRLIGT!!! Sedan blir det bara att ta allt som hör till sommarhagen eftersom    Längtar redan tills jag kan öppna upp och släppa T där 

Först ska dock en "maskkontroll" göras. Ska se om jag kanske kan göra den i början på maj istället för i mitten. Det är ju så himla fint väder nu!!

Nej, nu ska jag snart hoppa in i duschen och sedan börja klura på middagen!!

Jobbar inatt och imorgon. Det känns helt ok 

Ha en jättebra fortsatt tisdagem och kväll!!

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12
13
14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards