anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 1 maj 2011

Av anaby - 1 maj 2011 15:06

Tog med mig datorn in i sovrummet igårkväll för att se på "The Kennedys"...hann med att starta och se 5 minuter...sedan somnade jag och vaknade när allt var slut  

Var bara att stänga ner datorn och "titta på insidan av ögonlocken" istället 

Hade bestämt mig för att bomträna lite i hagen idag. Vilket jag också gjorde 

Var lite ruggigt väder idag...mulet och blåst...men inget regn 

La fram 3 st bommar utanför ena sidan....lite miljöträning för "Herr´n" 

Började med att rida fram och bommarna var läskiga...gick på snedden förbi men efter något varv...blev det bättre. Han är duktig på att "ge med sig" och "rätta sig" nu för tiden 

Sedan trav...först efter hela 4-kanten...sedan nedsittning...och sedan avsaktningar och ingångsättningar. På slutet behövde jag knappt göra någonting så travade han och saktade av Härligt att sitta på!!!

Dags för bomträning!!!

Jag började med att lägga ut 2 bommar. Förra gången var det bara 1...så jag utökade med 1 till 

Min häst tycker att det är jätteroligt att hoppa och även om hindren är små hoppar han HÖGT över..inte lätt när man ska lära sig 

Började med att skritta över aspstocken...vilket gick jättebra!! Han skrittade lugnt över och lyfte högt  So far so good!!

Fortsatte med att skritta över de 2 kavalettina jag lagt ut...T hoppade över bägge  Var bara att lugna ner honom och skritta över igen...

Tog några ggr sedan slutade han att hoppa över bägge och travade istället över. Dock var min plan idag att skritta över bommar....Så det var bara att fortsätta och träna....

Gjorde halt framför första bommen...det gjorde honom något lugnare....men han travade över bommarna ändå. Fick beröm och sedan nötte vi vidare 

Det tog ett tag men till slut SKRITTADE han faktiskt över bommarna och var riktigt lugn     Då var det bara att byta varv...

Samma sak i andra varvet...skritt fram till första bommen och T travade sedan över...vi nötte vidare...

Nu gick det snabbare för honom att förstå att det var skritt jag var ute efter 

Dags för 3:e bommen!!!

Det tog betydligt kortare tid att skritta över den här gången...tror att det var på 3:e försöket i ena varvet och 2:a i andra varvet!!! Jiiippiiieee!!

Han var dessutom väldigt lugn och lyfte högt över 

Innan jag satt av fick T MYCKET beröm!!! Men sedan gav jag mig för idag  

T fick magnetbehandling och lunch medans jag mockade, flyttade höet in i vindskyddet där "Herr´n" äter upp det  Istället för när det ligger på marken           Kan inte klaga på någonting idag!!! Är riktigt, riktigt nöjd!!

Planen var att skritta över 3 bommar vilket vi också gjorde i bägge varv. Att de sedan tog en del tid..tja, det får man räkna med från början. T fungerar absolut bäst när man har god tid på sig och ingen stress...och MASSOR AV TÅLAMOD!!!! Det krävs att jag är väldigt lugn också  

Ska bli jätteintressant att se hur lång tid det tar nästa gång  Jag har tänkt mig att vi ska bomträna 1 gång i veckan även fast vi ska hoppträna på söndagar. Blir ju inte så avancerat när man mest ska skritta och trav bommar. Det lär ju även ta kortare tid ju mer van han blir och framför allt när han lugnar ner sig och förstår att han inte behöver anstränga sig så mycket för att ta sig över dessa små bommar 

Sitter just nu och tittar på WC-hoppningen och blir inspirerad!!!

Sedan väntar middag...rester från igår 

Jag ska jobba inatt och är ledig måndagnatt från jobbet. Jag ska åka iväg på "planeringsdag" med jobbet tisdag-onsdag. Det ska bli riktigt, riktigt trevligt  Vanligtvis träffas man endast några få minuter på jobbet morgon eller kväll. Nu får man möjlighet att både umgås och prata om annat än jobb. Vi är en ganska liten personalgrupp så det är roligt att man känner varandra hyftsat  

Sedan jobbar jag tors-lör natt...innan jag återigen går på långledighet!!!

Men jag tar en dag i taget  

Nej, nu ska jag koncentrera mig på hästhoppningen!!!

Ha en jättebra fortsatt söndagem och kväll!!

Mvh anaby  

Av anaby - 1 maj 2011 11:25

Jag tänkte passa på att förtydliga på VAD och OM vad jag skriver om i min blogg. Och om Tabascos vara och icke vara...Då det verkar vara några frågetecken kring det. Då är det bättre att försöka räta ut dem anser jag  


Tabasco har 6 st hästkompisar i stallet. Sammanlagt står det 7 hästar i stallet vintertid. Sommartid har vi "sommargäster" och uppemot 12 hästar står då här!!

Dock står Tabasco i en egen hage men de andras hagar är "runt omkring" hans hage. Det ligger sammanlagt 4 hagar runt omkring Tabascos hage. Så han är INTE ensam.

Varför går han ensam i hagen??

Tabasco är en väldigt dominat häst. Hos sin förra ägare "bollade" han bla omkring med en ponny flera ggr.... och anföll en annan rejält!!!

Hos mig stog han först ensam i hagen vintertid och sedan hade han sällskap av en ponny sommartid. Dock blev det "problem" när hästägaren skulle hämta sin ponny i samband med ridning...då Tabasco jagade både häst och ryttare...Kanske INTE så roligt att bli jagad av en stor häst på 170 cm när man är 15 år själv  

Jag har full förståelse för att andra hästägare INTE vill släppa in sin häst till min häst...och det känns bra för mig också att inte göra det. För då slipper jag oroa mig för att det ev. ska hända någonting med den andra hästen eller människan.

Som hästägare har man ett ansvar om det händer någonting med andra!!!


Hästar är ju som bekant olika idivider. Man kan INTE dra alla inom samma ram. Speciellt med en häst som uppenbarligen INTE fungerar som andra hästar!!

Jag rider även ALLTID ensam med Tabasco då jag anser att det fungerar bäst för honom. Jag har provat att rida med andra men det blir för komplicerat för både honom och mig. Han stressar upp sig och blir svår att kontrollera....tyvärr...


Däremot har det visat sig fungera riktigt bra att hoppträna i grupp med honom  


Tabasco har haft många olika "problem" med mycket olika grejer kring både hantering och ridning. DET ÄR INGEN LÄTT HÄST ATT VARKEN RIDA ELLER HANTERA!!!! ALLT HAR TAGIT EN MASSA TID OCH TÅLAMOD ATT BEFÄSTA!!! När jag fick hem honom var han en "problemhäst" av stor mått...pga sitt tidigare liv som travhäst och vad han var med om då. Jag ska tillägga att den förra ägaren hade jobbat mycket med honom i hantering och från marken men inte haft tid och möjlighet att rida så mycket och utbilda honom där.


I nuläget efter 3,5 år hos mig tycker jag själv att han är relativt "normal" som häst. Man kan göra det mesta med honom och han är lugn och harmonisk  Men som sagt har allt tagit tid. Jag har medvetet "väntat ut honom" tills jag ansett att han varit "mogen" för olika uppgifter. Pga det har jag också haft minimalt med "bakslag" med honom. Hittills har "min metod" fungerat bra på honom. Så jag är mer än nöjd  Vi har alla olika metoder att träna våra hästar. Och huvudsaken är att det fungerar för den enskilda hästen. Det finns inget rätt eller fel...man får bara prova sig fram vad som fungera för just min häst... helt enkelt  


Jag skriver väldigt lite om de andra i stallet i min blogg.

Varför göra jag det??

De har INTE valt att bli omskrivna i min blogg. De här här MIN blogg.

En har t.o.m bett mig att INTE skriva om henne eller lägga ut bilder på sina hästar. VILKET JAG SJÄLVKLART RESPEKTERAR!!!

Vi är alla olika och jag skriver INTE om andra eller lägger ut namn och bild om jag INTE har frågat om lov och fått ett ja till svar. Ska jag skriva kort om en person kan jag istället skriva första bokstaven i namnet eller bara benämna personen som "hon" eller "han".Vilket jag ofta gör med mina föräldrar, syster osv.


Min man, barn eller andra i min närhet vill INTE att jag lägger in bilder på dem. Vilket jag respekterar till fullo!!!


Jag träffar de andra tjejern och pratar med dem flera ggr i veckan. Dock har jag valt att INTE skriva i bloggen om våra samtal. Men det innebär INTE att vi inte har kontakt med varandra.


Vi har alla olika kriterier på VAD vi skriver om i våra bloggar och jag har valt att mest skriva om mig, min häst, min familj osv. Detta är mitt val  Hur andra gör bryr inte jag mig om. Alla har vi olika bloggar  


Jag hoppas att jag har rätat ut ev. frågetecken om både min blogg och Tabasco.


Har ni andra frågor ni vill ha svar på är det bara att fråga på i bloggen  

Alla frågor är välkomna!!!


Ha en fortsatt jättebra dag!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards