anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 11 maj 2011

Av anaby - 11 maj 2011 22:10

För någon dag sedan frågade jag mamma om hon hade träffat min gamla Hovis nyligen?? Han brukar komma och köpa potatis av henne.

Idag dök han upp!!! Han skodde Comtesse i slutet på -80 talet och Wirbelwind i början på -90 talet  

Redan då var han pensionär så han är rejält gammal nu. Han kom ihåg både mig och hästarna Syns att han blivit äldre men det var så roligt att träffa honom igen 

Man vet ju aldrig när nästa gång blir...

Mvh anaby   

Av anaby - 11 maj 2011 20:09

Jag skrev ett mail och tackade för hjälpen med lastningen i måndags hos ridklubben. Var så otroligt tacksam att jag fick hjälp på dagtid istället för att L-O skulle bli tvungen att åka dit och hjälpa mig på kvällen. T ligger INTE så högt på hans "gilla-lista" just nu   Har full förståelse för det!!!

Fick även ett "bra pris" för nattuppstallningen som jag ska sätta in på klubbens konto. Tycker att det är självklart att man betalar för sig när man får nyttja en stallplats så akut som vi var tvungen att göra. Är tacksam att vi kunde stalla upp honom 

Jag är otroligt nöjd att jag valde den ridklubb jag gjorde när jag funderade på 2 st olika alternativ  Jag har tävlat för bägge ridklubbarna och kände mig därför hemma hos bägge 2 men pga olika orsaker bla tränare, mindre anläggning, trevlig personal mm ...så valde jag den här ridklubben.

Mvh anaby  


Av anaby - 11 maj 2011 19:39

Här kommer 2 filmsnuttar från hoppträningen i söndags. Det var första gången vi överhuvudtaget red i paddocken....så jag tyckte nog att han skötte sig över förväntan 

Dock vill han gärna galoppera fram till hindret men drar iväg istället för att "ligga kvar"...han har inte rutinen att "känna av" själv hur när han ska hoppa av än. 

Jag VILL att han ska trava mot hindret...så då blir det lite tjafs emellanåt. Samtidigt håller jag med Rebecka när hon säger att han hellre får galoppera mot och ev. riva någon gång än att han stannar och börjar backa...

Men vi jobbar vidare!!!



2:a försöket och visst hoppar han över  



Sista hoppningen. Jag vill att han ska trava mot första och han vill galoppera  ...så tyvärr blir det lite tjafs och precis som Rebecka säger har jag för långa tyglar...MÅSTE JOBBA PÅ DET FRAMÖVER...de andra 2 hindren/sprången är jag däremot JÄTTENÖJD med  Han kändes relativt lugn och fick fina språng  

Överlag kändes han MYCKET lugnare ute än han har gjort inomhus 

NU KAN DET BARA BLI BÄTTRE!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 11 maj 2011 18:02

Gick ner till T för att rida i det fina vädret kring lunchtid 

Först lite pyssel innan det blev dags för ridtur....T stog mest och sov och myste medans jag gjorde iordning honom

Sedan bar det av på uteritt idag. Det gick bra tills vi var halvvägs till kyrkan....då denna uppenbarelse visade sig för oss!!!

    En dj..la massa höbalar precis vid sidan av vägen. Den "bunten" här ligger dock på väg hem från stallet bredvid vägen... så på det här kortet har vi "miljöträning" på åkern i förebyggande syfte efteråt. Men det var INTE roligt att gå förbi första gången vid kyrkan kan jag säga  Där fanns ingen åker att rida in på... utan endast en smal väg att rida på.

T har en "egen" gångart som han gärna visar upp när han blir stressad....han "springer baklänges".....han ryggar inte som vanliga hästar utan SPRINGER bakåt...suck!! Vilket han gjorde idag.....och kastade sig runt och stegrade...suck och dubbelsuck!!! Som tur var det ingen annan på vägen medans "Herr´n" utförde sina akrobatiska övningar 

Efter en stund började jag känna att nu måste jag nog sitta av och leda förbi honom eftersom han INTE alls kände för att gå fram....Då började han helt plötsligt skritta framåt  Dock en aning stirrig...men förbi kom vi...problemet var bara att när vi kommit förbi den ena laddningen med balar...stog det en till ÄNNU större några meter fram...T kunde INTE rygga för där bakom oss var de läskiga balarna...och framför honom fanns det ännu fler läskiga balar 

Det slutade allafall med att min härliga häst helt enkelt valde att  skritta förbi balarna utan att bråka och tjafsa

Fick mycket beröm!!! Blir en kort travsnutt innan vi fortsatte vår ridtur nedanför kyrkan. När vi kom fram till båthamnen var det både plask i vattnet av diverse båtar och vändning av andra...så vi steppade förbi på snedden men rätt så lugn ändå 

Klättrade uppför backen och ner igen....och travade sedan "min gamla rot-stig" där vi bla såg en som fiskade lite längre ner på älven...honom brydde sig T inte om  Travade även förbi en cykel som stog precis på stigen...inga problem!!! och sedan skrittade vi förbi en bil som också stog på stigen...tja, det är inte lätt att hitta parkeringar mitt i skogen verkar det som 

Fortsatte trava och var förberedd på en tvärnit vid elskåpet men T bara travade förbi 

Skritt tills vi kom tillbaka till de läskiga höbalarna....inga problem att ta sig förbi...vi skrittade förbi allihopa utan att stanna eller tjatsa minsta lilla!!!

Sedan travade vi en sväng till....skritt och sedan travade vi förbi ponnyernas hage fast på andra sidan vägen på gräset. T var riktigt lugn och fin 

Just som vi var på väg till "galoppstråket" kom en traktor som hade plöjt upp åkern bredvid vägen. TUR att vi slapp träffa på honom!!! Ett helt gäng med dagisbarn dök upp på vägen inne i skogen men de undvek vi och travade på åkern bredvid vägen  istället   På en lugn och fin häst!!!

Och sedan var vi framme på "galoppstråket"!!!

Hann med att galoppera i både höger och vänster galopp innan vi fick sakta av och skritta förbi några som kom och gick. Fattade snabbt galopp igen...kortare sträckor i bägge varv innan vi saktade av till och skrittade förbi en hund. Sedan travade vi uppför sista backen. Vände och ut på åkern för att skritta hem på en mycket lugn häst 

På väg hem har vi en till STOR bunt med höbalar (de på bilden)...jag är ju ganska envis av mig och bestämde mig för att här ska det minsann miljötränas så att jag slipper bråka imorgon när vi ska rida till kyrkan 

Hade räknat med protester från T:s sida....men det kom aldrig!!! Han skrittade runt höbalarna (3 på höjden, 2 på bredden och många på längden) helt utan problem!! GISSA OM JAG BLEV SOM EN FÅGELHOLK???? Han skrittade t.o.m förbi ca 1 meter ifrån utan att bry sig det minsta!!! Jag fortsatte några varv runt bara för att vara säker på att han var lugn. Sedan var jag mer än nöjd 

MYCKET BERÖM!!!

Väl tillbaka i hagen...la jag fram några bommar på marken för att "bomträna" T lite i skritt. Vid första försöket HOPPADE han över bommen...sedan skrittade han lugnt över i bägge varv....la till 1 bom till...inga problem...skrittade lugnt över 2 bommar  och la till den 3:e och sista bommen....inga problem där heller!!!! Skrittade lugnt och fint över alla 3 bommar 

UPPDRAG SLUTFÖRT FÖR IDAG!!!

Det är första gången T varit så här lugn vid bomträning 

T fick magnetbehandling och lunch medans jag mockade, fixade med höet och sedan gick hem för att äta själv.

Sedan gick jag och Henrik ner till stallet på em för att kratta baksidan av stallet. Blev nog ca ½ baksidan som vi krattade. Det är ju fler som är där med sina hästar så man får nog dela upp krattningen på fler känns det som. Sedan fortsatte vi med att kratta bort det sista av halm & höbosset som kom från hagen. Allt var torrt nu så det gick ganska lätt att kratta och ta bort. När allt var borta...mockade vi lite i den blivande "vinterhagen"...gick inte att ta allt men jag tror att vi mockade bort ca 1/3 del allafall och det känns helt ok  

Sedan upp för att kratta bort det sista av gruset och stenarna från sommarhagen där uppe hos oss...pappa hade varit snäll och ställt fram traktorskopan. Det är tungt att köra med grus och sten. Går inte att fylla hela skottkärran det orkar man inte....Men halva gick bra 

Nu är allt klart!! Det tog ca 2 timmar idag också!!

Tror att jag har lagt ner sammanlagt 12 timmar hittills på att få iordning sommarhagen. Men nu är det som gott som klart!! HÄRLIGA TIDER!!!

Känner av i kroppen att vi har krattat och skottat bort allt möjligt. Dock var Henrik jätteduktig och tog det tyngsta när jag INTE orkade med längre....  

Nu blir det lugnt med tunga lyft framöver....ska nu koncentera mig på att få iordning hemma resten av veckan I lagom takt  och läka ihop i kroppen ordentligt  

Nu väntar en varm dusch och att lägga sig i soffan och se på TV 

Kanske blir det en cider och en cappucino också 

Ha en jättebra fortsatt kväll!!!

Mvh anaby           

      

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards