anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 22 juni 2011

Av anaby - 22 juni 2011 21:14

Det gick bra med Hovisbesöket. Nu är T verkad och raspad och klarar sig ett tag 

Fick beröm för hans hull och muskler! Det känns jätteroligt då jag själv tycker att han ser riktigt fin nu  

Gick hem för att äta middag och sedan ringde jag pappa om traktorskopan. Skyndade ner till stallet och började skotta ur bädden i vindskyddet. Det tog allt som allt 2,5 timmar att skotta ut, lägga in ny torv och halma upp igen  Då ska jag tillägga att jag har tagit det mycket lugnt och INTE stressat det minsta utan bara "dolat" på i min takt  Jag stängde "ute" T från vindskyddet med trampstolp och elband...annars ska han bara in i skinnet hela tiden  och allt tar mycket längre tid...nu stog "Herr´n" istället och betade bredvid och höll ett öga på mig  Det gäller att ha koll på matte minsann!!! Hi hi!!

      Jag måste säga att den långa traktor skopan är verkligen guld  Vi använder den också när vi skottar ut dyngstacken för man kommer in ganska långt med den och behöver inte skotta för hand lika mycket.

 

Halvfull!!!


   

Och helfull och klar!!! Tjjjooohooo!!!


 

Halva bädden är urmockad  Bäst att ta en liten paus och fota  



Hela urmockad!!! Tjjjoohhoo!! Och torven snart på plats  



Helt klar!!! Både torv och halm på plats. Det är så att säga "färdig-bäddat" för den här gången i vindskyddet 

Nu har jag landat hemma och ska hoppa in i duschen!!! Ska bli så skönt!!

Sedan ska jag chilla framför TV med ett vinglas 

Ha en jättebra fortsatt onsdagkväll!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 22 juni 2011 15:41

Idag har det blåste rejält hela dagen!!! Men inget regn...verkar har slutat regna imorse   Tack för det!!!

Efter frukost åkte jag iväg på några "uppdrag"  Bla fick Granngården sig ett besök där jag handlade 2 torvsäckar och läderbalsam. Sedan vidare till Jula för att titta på en softchelljacka i varselfärg till bra pris. Den passade riktigt bra så jag köpte en. Tänkte att den kunde vara bra att rida ut i under höst och vår Då behöver jag ingen reflexväst  Sist men inte minst förbi Apoteket för att köpa avmaskning till katten. Hon har jagat en himla massa möss senaste tiden och nu har hon fått mask....

Sedan hem och svida om och ut till T för att provrida i min nya bomlösa dressyrsadel G4:a!!! Gissa om jag har längtat!!! Fick till slut på den och justerade stiglädren till skaplig längd. Tror att jag får prova mig fram allt eftersom både med stigläderlängd, sadelgjorden och sitsen 

Jag kan allafall säga att när jag satte mig tillrätta i sadeln fick jag direkt en WOW-känsla som hette duga Jag har nog aldrig suttit i en så skön sadel och inte heller så pass "rätt" på en gång. Eftersom stiglädren sitter lite längre bak åker skänkeln automatiskt längre bak på en gång..vilket är jättebra för mig Dock ska jag sätta mig längre fram i sadeln nästa gång ser jag på korten. Men för att vara första ridturen är jag jättenöjd 

 

Det här är "bättre-sidan". Där jag själv tycker att sitsen är bättre.



Här upplever jag att jag ska fram i sadeln och med benet. Blir intressant att försöka "få till" sitsen nästa gång  typ imorgon   Tur att hästen ser trevlig ut allafall  


      Hur gick ridturen då?? Jo, bara bra jag red en sväng på åkern!!!

Jag kan säga så här...jag har både skrattat  , suttit med ett stort leende   och fått tårar i ögonen   

T fick nämligen så himla stort steg i traven att jag först hade svårt att bara rida lätt från början När det gick skapligt provade jag att sitta ner....då tappade jag stigbyglarna till att börja med...hade fullt schå att hitta balansen att sitta ner på ett vettigt sätt

När det fungerade och jag kunde korta ner tempot och få ihop T gick han så fantasiskt bra att jag fick tårar i ögonen 

Han kändes också väldigt avslappnad ganska omgående i skritt...ville gärna skritta på väldigt lång tygel med mulen i marken. Sedan upplevde jag även att framåtbjudningen var MYCKET bättre mot för tidigare!!! I både skritt och trav  

Ingen galopp idag pga att det regnat hela natten och var en aning halt i gräset. Men traven kändes fantastiskt bra  Och det var inget fel på varken "gas eller broms" idag  

T fick magnetbehandling och lunch medans jag gick in för att kolla lite på bilderna som L-O var snäll och tog innan vi red 

Här kommer några bonusbilder på det blingade pannbandet från Kyro:

        Som jag är jättenöjd med  

Nu ska jag snart bege mig ner till stallet när Hovis kommer och ska verka T

Senare ikväll ska jag "mocka ur" vindskyddet och lägga in ny torv och halm inför sommaren. Det var ett tag sedan jag mockade ur där nu. T brukar nämligen kissa inne i vindskyddet när det är dåligt väder  Bajsa gör han dock i sommarhagen eller i sitt "bajs-hörn" bredvid vindskyddet. Han är lite bortskämd min häst  Pappa ska komma med traktorskopan så att jag inte behöver gå så långt med halmen...brukar vara ganska tungt när det är blött 

Men som jag brukar säga...det är skönt när det är gjort     

Nej, gott folk!! Dags att göra det berömda rycket 

Ha en riktigt, riktigt bra och trevlig onsdagkväll!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7
8
9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards