anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 11 juli 2011

Av anaby - 11 juli 2011 17:27

Jag är verkligen jätteallergisk mot getingar!! Får jag inte medicin blir det förmodligen dödlig utgång  Första gången jag blev stucken fick jag en anafylaktisk chock och var väldigt nära att dö!! Tror inte ens att jag själv förstog hur när det var den gången...endast 19 år gammal!!!! Andra gången blev jag stucken av 3 getingar  Hittade Fredriks allergi medicin men den räckte inte då det endast var 1 typ av kortison och det behövdes 2 för att svullnad och annat skulle klinga av...så det blev Akuten nästa!! Numera har jag som sagt all allergimedicin i form av både kortisontabletter och spruta att tillgå om jag blir stucken 

Men...jag är också allergisk mot mygg och annat likasinnat  Fick några myggbett förra veckan som blev nästan som bölder...suck!! Hade ett "horn" i pannan i flera dagar efter ett myggbett 

Idag när jag var ute på joggingtur måste jag har blivit biten av någonting för nu har nästan halva höger öga svullant igen Tur att man kan ha på sig solglasögon idag i solen så att andra inte ser hur jag ser ut  Blir intressant att se hur många dagar det sitter i innan jag är normal i ögat igen     Behöver jag tillägga att jag verkligen HATAR flygfän 

Mvh anaby    

Av anaby - 11 juli 2011 16:20

Nu börjar Tabasco & Annas resa 2007-2011   Man kommer att kunna gå in på Kategorin med samma namn och hitta allt runt omkring "resan" om man vill titta mer sedan.


Ok, gott folk!! Då kör jag!!!


Jag hade just tagit bort min förra häst Zimé  15/5 2007 efter 17 år tillsammans...


 

hon var då 18 år gammal och fick somna in hemma i hagen   ....sedan grävdes hon ner på pappas mark inte långt från stallet  Jag stog själv och höll i henne hela tiden...bland det absolut jobbigaste jag någonsin har gjort men samtidigt som det var så rätt just då för hennes skull!!! Jag ångrar mig absolut inte och skulla göra om samma sak igen med Tabasco den dagen det blir av...hoppas dock att det dröjer!!


Min kära man ville INTE att jag skulle köpa någon ny häst men han sa ingenting om att vara Fodervärd  Så veckan efter jag tagit bort Zimé tittade jag lite halv oangagerat på nätet och Equippa under fodervärdar sökes och hittade följande annons:


Häst med mörkt förflutet söker ljus framtid

Stor kille, ca 174 cm, ganska rejäl utan att vara tung, rör sig taktmässigt i traven och har stor bärig galopp. Ser ut och rör sig som ett halvblod men är ett varmblod. Har haft det lite jobbigt men har sedan 2 år tillbaka hämtat igen sig och börjar bli häst igen. Kräver kunnig hästmänniska med mycket tid, gärna inom akademiskt el western. Tycker det är jätteskoj med trickträning. Bör stå i ett stall med kompisar, box, hagar och kunniga lugna människor!! Är du seriöst intresserad av en häst som med rätt hantering kommer att bli riktigt bra så kan du maila eller ringa mig för vidare info. Svarar ej på dolda nr eller mail utan namn och telefonnr. Du ska vara SERIÖS!!!!!


Det var även 3 kort på hästen (Tabasco) i annonsen och när jag tittade på dem fastnade jag för någonting...kan inte säga VAD eller VARFÖR men jag "drogs" till just den här annonsen!!????


Jag har haft halvgalna och hysteriska hästar förr så utmaningen gjorde mig ingenting...Men det viktiga i det här fallet är personkemin...DEN MÅSTE STÄMMA ANNARS KOMMER MAN INGEN VART OCH DET BLIR VARKEN BRA FÖR HÄST ELLER MÄNNISKA!!!


Jag ville gärna veta mer om den här hästen så jag skickade ett mail till ägaren. Där jag skrev om Zimé och hennes bortgång, mina "meriter" på tävlingsbanan, VAD jag ville med min ridning och framtida häst och VAD jag hade att erbjuda i stallväg mm. Ställde några frågor angående hästen innan jag avslutade mailet med namn och telefonnr  


Nästa kväll fick jag ett mail tillbaka där det stog:


Du låter för bra för att vara sann!! Ring mig!!


Vilket jag också gjorde  Vi pratade att långt tag och det kändes verkligen jättebra på många sätt. Bla har vi mycket lika syn på hästar och hästhållning överhuvudtaget  Tyvärr skulle vi åka till stugan på semester i ca 1 månad så det var inte aktuellt att åka och provrida förrän vi kom därifrån. 

Hästägaren ringde upp mig i mitten på juli för att höra när jag hade möjlighet att komma och provrida. Det hade redan varit några stycken där för att provrida men hon ville gärna att jag skulle komma innan hon tog något beslut. Jag sa att om hon redan hade någon "på lut" eller hade bestämt sig kunde vi avboka? Men hon var VÄLDIGT bestämd med att hon gärna vill att jag skulle komma först...

Så vi bestämde en dag för avfärd. Jag tog med min min syster och min yngsta son och åkte nästan 30 mil för att provrida Tabasco  Lite tokig måste man får vara!!! Hi hi!!


När jag kom fram och klev ur bilen och såg Tabasco fick jag en chock!!! Minst sagt!! Han påminde JÄTTEMYCKET om en av mina gamla hästar Wirelwind!!! Både till kroppen och även rörelsemässigt skulle det visa sig sedan....


Här kommer en filmsnutt på första mötet som Henrik har filmat. Här har jag INTE varken tagit på en häst eller sett en häst på 2,5 månader!!!



Jag var jättenyfiken på T och han var nog minst lika nyfiken på mig 


Hästägaren började med att longera honom och sedan satt hon upp och red. Mest för att jag VILLE se VAD han kunde. Det är alltid lättare att se vad de kan när en ryttare som har ridit dem tidigare rider först...sedan var det min tur att sitta upp 

Det gick ju smärtfritt att komma upp!! Hi hi!!


Här är då filmsnutten från provridningen. Jag ska tillägga att det var JÄTTEVARMT och en MASSA BREMS OCH MYGG i farten!! Därav en irriterad häst emellanåt med huvudskakningar   Ingen avancerad ridning alls utan jag ville mest känna efter OM han har någon vilja att "rätta sig" efter vad jag vill...hur han är att stanna och starta  Lite basic-grejer. Tabasco var inte heller så mycket riden men skötte sig i mina ögon riktigt bra!!! Och steget och hans lugna temperament var ju helt fantastiskt!!! ME LIKE   Och självklart "föll jag som en fura" för hästen  

Som även syns på filmen har jag redan från första gången jag satte mig i sadel på Tabasco varit MYCKET generös med beröm, klappar och hästgodis  Det har funkat bra på honom.

Jag åkte hem igen och vi skulle höras på några dagar. Det var hästägarens beslut som gällde i första hand men hon visste att jag var intresserad av hästen 

Några dagar gick och vi hördes via telefonen och jag blev erbjuden att ta Tabasco på foder...vilket jag tackade ja till  

När fodervärdskontraktet skrevs gjorde vi även upp om att OM jag ville köpa honom efter 1 år skulle det gå bra. Vi satte även ett pris då som skulle gälla 1 år senare. Ett pris som vi bägge 2 godkände i kontraktet 


Söndagen den 23/9 2007 började vår "resa" tillsammans!! Det var den dagen Tabasco "landade" hemma hos mig    

   

Jag tackar för mig för den här gången och säger:

På återseende nästa måndag med nya filmer och ny text  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards