anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 19 juli 2011

Av anaby - 19 juli 2011 17:18

Idag har jag tömkört T i paddocken i blåsten...inte så smart   Men nu är det allafall gjort 

Allt var frid och fröjd när jag gjorde iordning honom och sedan började vi gå efter 4-kanten....hann gå ena långsidan och sedan blev det stopp  och så kastade han runt....4 ggr!! Men suck!!! Allt pga blåsten och en ostimulerad häst   Kände till slut att det inte var lönt att försöka få honom att gå "för egen maskin" och bråka utan det var bättre att leda honom förbi nästa långsida...vilket jag gjorde i bägge varv. T var dock en aning hysterisk och "hoppade på mig" ett antal ggr  som tur var landade han inte på någon fot!!! Efter att ha gått förbi långsidan utan att hoppa på matte....tog jag beslutet att tömköra förbi Eller prova allafall!!

Och det gick jättebra  Visst han var spänd men med positiva tillrop som:

Rätt och bra!!! Fortsatte han framåt utan att stanna eller att kasta runt 

Skrittade några ggr i varje varv utan problem. Skönt när han "rättar sig" och bara går framåt  Tog sedan in honom på en volt och travade några varv i varje. Från början blev det mest bock & rodeo men efter något varv var han jätte lugn och fin  Sedan promenerade vi bägge 2 runt på spåret som avslutning.

Raspade hovarna lite runt om. Bakhovarna ser jättebra ut Lite upprimsat på framhovarna på utsidan men det ser bra ut även där  

Idag fick T lite musli för första gången på 3 veckor!!! Han blev mycket nöjd 

När jag sedan börjar leta efter min mobil inser jag att den är borta ur fickan!!! SKIT OCKSÅ...DET INNEBÄR ATT DEN LIGGER I LÅNGGRÄSET I PADDOCKEN 

GRATTIS TILL ATT HITTA DEN!! RISKEN ATT T KAN HA TRAMPAT PÅ DEN FANNS JU OCKSÅ  Gick in för att höra om Henrik kunde följa med ut och ringa min mobil och förhoppningsvis skulle vi på så sätt höra den och hitta rätt. Dock blåste det ju en hel del..men efter en liten stund hörde vi en mobilsignal  Och till slut navigerad vi till rätt ställe  Härligt!!! Jag kommer INTE att ha mobilen i den fickan någon flera gång     

Sedan gick jag ner till åkern för att leta reda på stolphålen....Men så fruktansvärt svårt att hitta alla hål Jag höll på i 1 timme och hittade knappt hälften...suck!!! Pappa ska slå det sista gräset mot vägen på torsdag och sedan sätter vi upp stolparna och tråden mot vägen då. Tror att jag ska sätta upp dem som är på kortsidan redan imorgon. Hittade några stolphål där och resten får jag helt enkelt göra om  Inte mycket att göra åt det....Ska höra med L-O om jag kan få låna 4-hjulingen med släpvagn så slipper jag bära stolpar och annat         

Har haft ett mycket trevlig samtal med Kerstin (Tabascos förra ägare) idag  Vi åker nämligen till IKEA och Hööks på fredag  Hela familjen inkl. hundar ska på en "mini-släkträff" hos svärmor och svärfar. Det ska bli riktigt trevligt!! Sedan får jag möjlighet att "klämma & känna" lite inne på Hööks också   Då har jag förhoppningsvis även möjlighet att träffa Kerstin lite 

Tvättmaskinen har gått varm idag...vill tvätta bort så mycket som möjligt innan vi åker bort igen 

Vi ska fixa lite på övervåningen hos "grabbarna" ikväll. Får se om jag hinner städa tvättstugan sedan...annars får det bli imorgon 

Nej, nu måste jag lägga på en rem igen!!! 

Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!

Mvh anaby   

Av anaby - 19 juli 2011 12:22

Nu har jag kommit hem efter min första joggingtur till kyrkan!! Det blev ca 2 km...egentligen var rundan längre men jag kortade ner den till 2 km då jag inte har sprungit på 3 dagar. Kommer att öka på sträckan allt eftersom då den ligger på 2,5 km allt som allt. Men fram till fredag får det räcka med 2 km 

Håller på att kyla ner mig lite innan jag ska gå ut och tömköra T lite i skritt i paddocken. Det får räcka för idag!! Är första dagen han gör någonting på 2,5 veckor. Blir nog lite barbackaridning med bettlöst de närmaste dagarna sedan.

Är "bara" kring 20 grader idag men det är varmt ändå!!! Pust!!! Dessutom blåser det rejält vilket känns mycket bra. Man vill nästan inte tänka på HUR varmt det var när det var över 30 grader  Det känns mer lagomt med 20 grader  I allafall för mig   

Nej, gott folk!! Dags att göra ett ryck!! Jag ska även sätta tillbaka några av stolparna till paddocken och sätta tråden idag. Imorgon blir det att börja kratta spåret...så att jag blir klar med det i slutet på veckan 

Tvättmaskinen går för fullt!! Tur att det är fint väder ute 

Ha en fortsatt jättebra dag!!

Mvh anaby   


Av anaby - 19 juli 2011 10:31

Jag fortsätter med att berätta om vår resa tillsammans. Och att jag fortsätter att träna Tabasco efter samma förutsättningar som tidigare=utan krav på form och samling...och istället krav på start & stopp ryggning och annat.

  Man ser ganska tydligt när jag ska rygga i samband med "skrittjobbet" att han inte riktigt förstår VAD jag vill att han ska göra...därav att han "reser sig"....jag har inte gjort så stor affär av det utan istället tränat vidare och varit lugn och efter några ggr när T har förstått VAD jag vill att han ska göra....slutar han att "resa sig" och utför rörelsen istället. Att jag väljer att skriva "resa sig" istället för "stegra sig" är helt enkelt för att jag anser att den lilla stegring som T gör inte riktigt kan klassas som stegring utan då väljer jag helt enkelt att säga att han "reser sig" istället. Jag uppfattar även att det mer är en protest från hans sida när han inte riktigt förstår VAD jag menar och vill att han ska göra. Idag händer det väldigt, väldigt sällan att han "reser sig"  Det beror mest troligt på att kommunikatonen oss emellan efter alla år är bättre  Vi läser helt enkelt av varandra fortare idag  

Här kommer första klippet från 3/12 2007. Det har kommit snö och jag tror t.o.m att det snöar/regnar ute just den här dagen.

Här kommer även travdelen. Från början var enda prion att trava ett halft varv...att sitter ner några steg i traven..osv osv. Det som kändes mycket bra just i det här läget var att Tabasco var så himla lugn  Han stressade sällan upp sig och travade i ett lugnt tempo hela tiden  Det är någonting jag har uppskattat väldigt mycket med honom under årens lopp  Jag har även berömt T väldigt, väldigt mycket med både röst, klappar och hästgodis. Jag har valt att göra det för att få en positiv inlärningstid och för att få T att tycka att arbetet var roligt redan från början. Idag är det väldigt lite hästgodis som utdelas från mig Oftast endast i samband med uppsittning och när ritten är avslutad  Det här har funkat jättebra för oss!! Men man måste prova sig fram vad som passar för den enskilda hästen 

     Även den här gången är det bettlöst & bomlöst som gäller. Den bomlösa sadeln är från Hööks som f.r.o.m i år är utbytt till en dyrare dressyrbomlös sadel från Softsaddle  Men jag började med att prova en "billig" för att se vad jag tyckte om den...innan jag ev. bytte upp mig  

Det var allt för den här gången!!

Önskar alla en jättebra fortsatt dag med hästar och familj!!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards