anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 21 juli 2011

Av anaby - 21 juli 2011 22:44

Jag har haft en riktigt bra kväll!! Var först förbi på ÖB och hittade knivblock + knivar och saxar till "grabbarna" på övervåningen   Då slipper jag leta det på IKEA i helgen  Vidare till Jula och Willys!!! Har handlat "frukostmat" till helgen när vi ska bo i husvagnen. Skönt om vi kan äta frukost i husvagnen sedan blir det middag med resten av släkten 

Har även ringt till Kerstin och Svärmor och kollat av lite inför helgen

Peppis har varit riktigt loj idag!!! Förra sommaren blev han stucken av en geting och svällde upp i ansiktet så hela ögat var igenmurat  Vi ringde veterinären då jag blev jätteorolig att det var ett huggormsbett  Men enligt vet. blir de JÄTTEDÅLIGA omgående så han var helt inne på ett getingstick. Förmodligen hade Peppis huggit mot getingen som stack honom i munnen som försvar...

När vi kollade Peppis ikväll var han svullen vid ögat och nedanför IGEN!!! Så mest troligt är det samma sak...förra gången var det bara att avvakta och se så att det inte blev värre. Vi har haft honom under "uppsikt" nu ikväll och sedan får vi se hur han mår imorgon. Bättre eller sämre?? Veterinär eller inte?? Vi får se...Han har legat hela kvällen nedanför mina fötter. När L-O och Atlas åkte iväg på cykeltur hoppade han upp i soffan en stund för att bli kliad Tycker att svullnaden är mindre men han är förståss trött efter att ha mått dåligt idag!! Lill-plutten!!! Inte lätt att veta att man INTE ska jaga getingar när instinkten säger att man ska göra det!!!

Fick just ett mail från återförsäljaren som jag ska köpa min nya bruna bomlösa pad av!!! Den ska skickas imorgon  Härligt!!

Fick ett mail av denna underbara och snälla kvinna ikväll där det i slutet stog:

Om alla kunder kunde vara som du:)

Det är bara att ta det som en komplimang  Som jag har skrivit tidigare har jag haft riktigt, riktigt tur flera ggr när jag har handlat via internet senaste halvåret...bla med min bomlösa dressyrsadel, Rambo Micklem tränset, NH-startkitet & barbackapadden och nu även min pad till den bomlösa sadeln!!! Jag har fått väldigt bra bemötande och otroligt seriös och bra info för att kunna göra mina köp!! Helt underbara kvinnor allihopa  Ska skriva mer om dem under nästa vecka när jag rekommenderar er att handla hos dem   

Nu gick L-O och Peppis ut på en kort prommis. Ska undersöka honom lite igen när han kommer in...är lite orolig över hans svullnad  Curlingmatte...nej då inte alls        

Nej, gott folk!! Snart väntar bädden!!!

Ha de jättebra så länge!!

Mvh anaby  

Av anaby - 21 juli 2011 17:44

Här kommer en film från 2008-01-27. Jag rider som "vanligt" i vinterhagen. 

Under just den här ridturen blev T minst sagt "upprörd" när hans hagkompis gick in!! Vanligtvis brukar han inte bry sig men den här gången blev det en rejäl reaktion   Han var riktigt stökig i skritt men efter en stund lyckades jag lugna ner honom så att det gick att trava. Man ser att han är mer forcerad än vanligt då han är väldigt lugn och lite seg i traven

Min prio med traven med början på januari är att trava ett helt varv!!! Vilket börjar ge resultat...som man kan se på filmen 

Rider även här med den bomlösa (Hööks) och bitless bridle (Börjes) och det fungerar riktigt bra  


   Så här såg det allafall ut då 

Kan säga att första skoningen i dec 2007 hade T INTE snösulor men vid nästa skoning i januari blev det snösulor!! Åhhh!! Så mycket lättare det var att rida i snön då Den första hästen jag någonsin haft snösulor på under alla år!!!

Mvh anaby   

Av anaby - 21 juli 2011 17:12

Då dagen igår var minst sagt hektisk tog jag det lugnt på fm idag för att orka med den här dagen   Inte lätt när kroppen inte orkar med det jag vill  Passade på att hämta ut min nya bruna säkerhetsväst med paneler. Den såg helt ok ut Är dock för varmt för att provas  

Gick och hämtade T som fick beta en stund i paddocken...medans jag vätskade upp mig 

Även idag blev det G4:an  och Micklem tränset  Började skritta 2 + 2 varv och sedan trav 1,5 x 2 på åkern....sedan skrittade vi ut!!! Skönt och faktiskt inte så mycket folk ute idag Det var mest cyklister men vi mötte dem så vi slapp ha någon som nästan "tuschade oss i sidan" på väg förbi bakifrånKändes bra och T skötte sig jättebra Lugn, fin och nyfiken  

Men himmel så mycket flugor det är ute nu!!! Sjukt mycket!! T hade sin flughuva på sig men flugorna är verkligen överallt på kroppen hos både häst och människa  Antar att man ska vara tacksam att det INTE är brems!!! Men de är så himla irriterande  

Det blev en skrittur på ca 2 km innan vi var hemma igen. Skönt att få komma ut lite i naturen 

T fick lunch medans jag fortsatt att kratta på åkern. EVIGHETSGÖRA  Men då jag inte har lust att T ska halka och gå omkull är det någonting som MÅSTE göras innan jag kan rida där ordentligt..Sedan jobbar jag som tur är "till mig själv och T"  ..Nu är hela 4-kanten, voltspåret och lilla uppförsbacken runt hela åkern klar. Resten får helt enkelt vänta tills nästa vecka...kroppen orkar inte med mer idag  Även om jag gärna hade fortsatt att kratta..... Men som sagt det "värsta" är borta och börjar det att regna går "resten" lätt att kratta bort sedan under nästa vecka Får se om jag tar mig tid och lånar 4-hjulingen och tar bort det värsta stora högarna som ligger där. Ser så himla illa ut   Jag får helt enkelt se hur det är med orken och ta allt eftersom tills det är klart 

När jag var klar med krattningen för idag... blev det boll-sparkning med T 

Den gamla bollen var grå och den nya är röd. Det var lite intressant att se T:s reaktion  Han stog och tittade på mig när jag kom med bollen...

När jag vinkade till honom kom han fram....

Jag hade släppt ner bollen på marken..

Han stog och tittade på den..

Och efter några sekunder puttade han på den med mulen 

Beröm och hästgodis..

T puttar iväg bollen med mulen...

Beröm och hästgodis.

T tittar på mig och tar hoven och puttar iväg bollen!!!

Beröm och hästgodis!!!

Den här gången sparkar han iväg bollen på riktigt!!

Mycket beröm så klart och hästgodis       

Jag måste säga att jag är lite imponerad av T!! Det var nog säkert 9 månader sedan vi provade att "sparka boll" senast!! Och han sätter genast igång och försöker  Härliga häst!!! Blir att fortsätta med bollsparkning under nästa vecka. Ska även be Henrik filma  

Idag fick T på sig myggmedel...kändes behövligt med tanke på flygfäna...suck!!! Längtar tills augusti när brems, mygg och annat oknytt dör ut 

Jag är tyvärr inte klar med inhägnaden på åkern men pappa tar nog det sista gräset under helgen så på måndag räknar jag med att alla stolpar och tråd sitter på plats Ska även ta ner några bommar (till markarbete) och min uppsittningspall så har jag allt jag behöver tillgängligt på plats för att kunna jobba med T   ME LIKE 

Jag har redan skrivit en handlingslista för "grabbarna" på övervåningen till IKEA. Vi ska köpa lite mer husgeråd till dem nu när de bort på övervåningen. Då kan de göra egen mat och annat om de vill  Allt är ju så himla billigt på IKEA och vi behöver för tillfället inte någonting själva hemma. Bättre att "lägga pengarna" på barnen då istället  Jag har även skrivit min Höökshandlingslista. Den är inte så lång...har några frågetecken som jag även "bara" ska titta på och ev. köpa senare...men INTE nu!!! Tror att det kommer att bli en bra och lagom shoppninghelg för mig  Ska även träffa svärfars & Co så det ska blir riktigt, riktigt trevligt!! 

Nej, nu ska jag skriva handlingslistan för maten/frukosten vi ska ha med oss i husvagnen och sedan åka till Willys och göra ett inköp!! Sedan blir det packning när jag kommer hem. Vi åker inte förrän jag har joggat och ridit imorgon. Känns bra att slippa stressa och åka tidigt på morgonen  Vi hinner dit ändå!!! Hi hi!!

Nej, gott folk!! Nu ska jag skriva listan och göra ett ryck!!

Ha en jättebra fortsatt torsdag!!!

Mvh anaby           

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards