anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 2 augusti 2011

Av anaby - 2 augusti 2011 21:34

Idag blev det vila för T och mig   Mest för min skull 

Istället blev det "op-röjning-under-tråden" på sommarhagen idag  Utrustade mig med linne, träningsbyxor, gummistövlar och sekatör  Tanken var att klippa bort grenar och annat i första hand. I paddocken och vid åkerkanten var det riktigt mycket grenar och småträd som jag klippte bort. Det gick fina fisken 

När jag nästan var nere i hörnet...blev det en massa älggräs och brännässlor!! Jäd..a skit!! Jag som bara hade en sekatör med mig Hittade dock handskar i magväskan som jag satte på mig och började dra ihop slyn och klippa med sekatören...det tog ett tag kan jag säga  Hann allafall förbi vinterhagen och "nästan" in i skogen innan jag fick avbryta efter 2 timmar och gå hem igen. Vi hade nämligen bestämt att det skulle komma en och göra en "sängsanering" gratis hos oss. Så jag knallade hem strax före 13.00...svettig och irriterad till max 

Sedan fick vi flera förevisningar med dammsugaren...den har väldigt många användningsområden  Kostade dock massor men vi slog till!!! 

Vi fick ta dammsugaren på en gång och ska betala den på torsdag. Så vi satte igång och "sanera" i sovrummet...alla madrasserna, kuddar och överkast 

På torsdag ska vi få introduktion på HUR allt funkar...bla kan man blöttorka golvet medans man dammsugar och sedan kan man även torka fönster med den!!! Bägge grejerna låter helt fantastiskt i mina ögon  Det lär ju visa sig om köpet var "bra" eller inte senare  Jag kan allafall säga att den berömda Bert Karlsson har köpt 2 st och är nöjd med sina 

Efter en sen middag....blev det dags för "röjning-under-tråden-nr 2"...ville gärna få allt gjort idag för att slippa ta det sista imorgon  Den här gången blev det dock den stora trimmern som fick göra mig sällskap för att underlätta bland brännässlor och annat högt och grovt  Efter lite introduktion av L-O...fick bla prova att starta den...det gick bra!! Tack och lov!! Begav jag mig ut i hagen igen...T försvann ner till vinterhagen och vindskyddet när jag kom med trimmern  Jag måste ha sett väldigt skräckinjagande ut i mina öronskydd och sele + trimmern i högsta hugg 

Väl framme där jag skulle börja...fick jag igång trimmern och satte igång att röja....hmmmm!!! Kan säga att det var segt som bara den...L-O hade satt på klingan som ska bli som en såg. Det hände INTE mycket kan jag säga  Kändes som om det var lika bra att hämta lien istället!! Ringde allafall till L-O för att be honom komma och visa mig hur man ska göra med trimmern. Tänkte att det var ju några år sedan jag använde en trimmer senast...tekniken kanske inte var den bästa för mig?? L-O kom för att slipa klingan....sedan provade han...det gick lite bättre motför det hade gått för mig...jag provade och det gick likadant för mig  SUCK!!!!! Då bytte han till trimmerhuvud med trådar istället...gissa om det gick undan då?? Fina fisken!!! Skönt  Jag satte igång och röja och det gick riktigt fort. Det visade sig att det bara hade växt igen på vissa ställen. Det jag röjde med lien i juni hade klarat sig riktigt bra trots allt  Det jag röjde bort var brännässlor och några höga blommor...nere på sista långsidan var det mest långt gräs. Uppskattningsvis var det nog kanske 1/5 kvar av hagen att röja ikväll och det tog ca 30 min med trimmern Just nu känns det jättebra att det är gjort!! Imorgon kan jag bara njuta...rida...handla...ja, en bra dag utan måsten helt enkelt 

Ingen joggning idag..orkar helt enkelt inte..men imorgon tar jag nya tag och springer den längre sträckan 

Nej, nu ska jag inta lite vätska och sedan blir det nog en film innan det är dags att hoppa i bädden!!

Ha de jättebra så länge!!
Chilla lugnt   

Mvh anaby  


             

Av anaby - 2 augusti 2011 09:35

Då fortsätter vi med "resan". Idag visar jag några olika filmsnuttar vid olika tillfällen på olika saker tänkte jag. Nästa gång blir det filmsnuttar från samma tillfälle igen 


Vi börjar med löshoppning i paddocken. Har för mig att det är från sommaren 2008 om jag inte minns fel. Det är inga höga hinder utan mest att T får prova sig fram och får mycket beröm  Jag använder mig av Monty Roberts Duallygrimma om någon undrar  




Och fortsätter med lite tömkörning på volt i paddocken hösten 2008. Även har använder jag MR Duallygrimma. Det går alldelens utmärkt att rida i den också 



   

Så här ser den ut på nära håll. Den är mer som ett sidepull.


Och sist men inte minst longering i galopp. Efter ca 1 års ridning av Tabasco började jag med att träna galopp från marken i samband med longering innan jag galopperade uppsuttet. Tabasco är väldigt lyhörd för rösten...både vi start och stopp  

 I nästa inlägg är det dags för den "första" uppsuttna galoppen för mig och T  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards