anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 7 augusti 2011

Av anaby - 7 augusti 2011 20:48


Kommer ni ihåg??



Hästens bön


Tag mig ej från min moders sida
när som nyfött föl jag går.
Vänta med att på mig rida
till mitt fjärde levnadsår.


På min rygg ska jag dig bära
i galopp, på solskensritt.
Men tillbaks till stallet kära
låt då få gå i skritt.


Ge mig foder, rykt och vatten.
Ha tålamod om jag är stygg.
Och i kalla vinternatten
lägg ett täcke på min rygg.


Rengör sadel, träns och rem.
För ej oljud i mitt stall,
tänk på att det är mitt hem!
Stäng min dörr mot vinden kall.


Jag vill leva för dig bara
om min bön du nu förstår.
Då ska jag för alltid vara
din bästa vän i många år.


Och när mitt levnads slut är nära
tag mitt liv med varlig hand.
Led mig sista biten, kära
till hästens eviga gröna land.


Mvh anaby  

Av anaby - 7 augusti 2011 14:34

När jag vaknade imorse stog T och betade här uppe så jag tog in honom i paddocken direkt. Efter frukost och lite annat blev det dags för ridtur 

Idag red jag i min hoppsadel T6:an!! Känns som om det var en evighet sedan jag red med den  Mycket pga att T har haft sin sommarvila i 2,5 veckor och sedan har jag bara ridit i min bomlösa  Men nu var det då dags att rida i den igen...och prova de nya säkerhetstigbyglarna med magnetlås...och det nya bruna Kyro schabraket!!!

      Blev riktigt bra tillsammans och det gick jättebra att rida med stigbyglarna. Det enda som jag kan säga om stigbyglarna är att om jag måste gå på rejält med skänkeln...klipper det till i stigbygeln så att den öppnar sig. Är nog bara en övergångsfas tills man har vant sig...sedan kan jag känna att det känns bra att veta att det fungerar med magnetlåset  Är jättenöjd  

   Jag har spänt ner remontnosgrimma ytterligare 1 hål. Det gick riktigt bra!! Han är fortfarande riktigt lugn i munnen och med tungan Med T måste man ta allt i sakta mak och inte göra för stora förändningar på en gång. Så nu är "invänjningen" av remontnosgrimman klar  

 

Vi använde även de nya benskydden med förlängd kardborre. Det ser bättre ut än jag trodde att det skulle göra  Helt ok faktiskt  


      Bakskydden. Om man tittar noga ser man att det är både brun och svart kardborre...men annars helt ok även här 

Dags att rida på åkern!!!

Idag fick jag rida innanför spåret när vi travade. Det är för blött och halkigt på spåret  Detta innebar att jag fick "bråka" en del med T idag 

Han har sina "rutiner" och vanor...han VILL gå på spåret  Det är jättebra...men en sån här gång när man måste hitta en annan lösning...tycker T att jag är jättejobbig. Han gör ju egentligen RÄTT från början som SKA gå på spåret

Det tog ungefär 1 varv innan han "var med på noterna" och travade innanför spåret. Helt ok!! Problemet är att när jag går på med ytterskänkel för att få honom att INTE gå på spåret utan att hålla innanför det befintliga spåret...blir han jättearg och irriterad på mig  När jag sedan "har honom på rätt innerspåret"....och går på med innerskänkel för att ställa honom....går han ut på spåret igen 

Men det gick riktigt fort att få ordning på honom idag!!! Härliga häst  Och eftersom han blev lite irriterad på mig  fick jag en härlig framåtbjudning på köpet  Inte något ont som inte för något gott med sig!! Hi hi!!

Det blev 3 + 3 varv i trav och han gick riktigt bra när han väl förstog vilket spår han skulle hålla sig efter  Gick sedan in på en volt och travade 2+2 varv. Där gick han riktigt, riktigt bra  Jag kunde i princip "bara" sitta och koncenterar mig på min sits och blick och ändå hade han framåtbjudning och lyssnade på förhållningar och skänkel också...WOW...och synd att ingen filmade för det kändes verkligen kalasbra  Vi avslutade med att skritta och trava över kavalettina. Han är verkligen jättelugn och fin när han travar över nu 

Skrittade av honom och sedan gick vi hem till paddocken. T fick lunch och magnetbehandling...och jag hämtade röda bollen för att se om "Herr´n" ville sparka lite fotboll med mig idag 

Han är helt otroligt min häst!! Kan inte låta bli att berömma honom  Ber om ursäkt med risk att verka tjatig  Men sedan jag filmade senast han sparkade boll har vi inte tränat någon mer gång. Och idag det första han gör är att börja sparka på bollen!!! Det var inget försök ens till att prova få någon godis idag utan att han sparkat på bollen  Utan han var helt "klockren" med att sparka tills jag sa rätt..då slutade han  Höll bara på i några minuter då han var så himla duktig 

Sedan blev det lastträning!! Det var riktigt länge sedan nu.....juni senast......fy mig 

Men idag var det både dags och läge att prova. Hade ärligt talat ingen större förhoppning om att T INTE skulle krånga och bråka med mig...Men det kändes helt ok...var ju ledig och tiden fanns ju till att ta igenom saker och ting idag

Kopplar på transporten på bilen och kör fram ekipaget till lämplig plats...T står och tittar medans jag gör iordning allt...fäller ned bakluckan...öppnar lilla dörren och sedan hämtar jag T.

Vi går dit och jag ställer honom framför bakluckan....han kliver in på en gång!!! Helt otroligt!! Stannar med bakbenen utanför som han "brukar" göra från början...men nästan hela hästen är inne endast bakbenen står kvar på bakluckan Så där lagom irriterande lite som fattas för att han ska vara helt inne 

Tänker då att det "må bära eller brista" och smackar på T och...får till svar att han faktiskt går in helt och hållet   Det har hittills ALDRIG hänt när han har stått så och jag har smackat..oftast har han helt sonika backat ut igen...så får man börja om igen  Tills han behagar att gå in  

Men idag går "underbara stora bruna hästen" direkt in!!!  Jag fick tårar i ögonen på en gång  och kände bara WOW nu har vi kommit en bra bit på väg med lastningen!!!

Stog stilla inne i transporten en stund..och T var verkligen helt lugn  Backade ut med en jättelugn häst!!! In igen och då går han bara rätt på och ställer sig 

Står en stund och backar lugnt ut...provar 1 gång till och samma sak...går in och ställer sig. DÅ GAV JAG MIG FÖR IDAG!!!! DET KÄNDES FANTASTISKT BRA MED TANKE PÅ HUR DET HAR VARIT TIDIGARE!! Det blir samma träning imorgon efter ridningen. Känns bättre att träna korta stunder än att stå och nöta länge med honom. Han VET vad han ska göra nu och vad jag kräver av honom 

Vi avslutade med att beta lite utanför hagen där gräset är lite längre  Smaskigt som bara den för en duktig häst  

                        Jag använder Dually-grimman när jag lasttränar och lastar. Dock tar jag ALLTID av den inne i transporten. Så T åker med lädergrimma inne i transporten. Sedan tar jag på D-grimman igen innan vi lastar av. Detta har fungerat jättebra hela våren med honom 

För att utvärdera dagen har det varit riktigt, riktigt bra!!! T har varit en pärla, en klippa och riktigt, riktigt trevlig på alla sätt och vis vad jag än har krävt av honom idag Det känns helt fantastiskt bra!!!

Det är såna här dagar man behöver tillsammans med sin häst för att få kraft och orka att jobba vidare mot nya mål

Nu ska jag chilla en stund innan det blir dags för mig att ta en joggingrunda innan middagen!!! 

Jag hoppas att ni har haft en minst lika bra och trevlig söndag som jag har haft!!

Chilla lugnt 

Mvh anaby    


Av anaby - 7 augusti 2011 01:45

Japp!! Snart är det dags att hoppa i bädden!! Men först några funderingar på nattakröken igen  Inget allvarligt utan mest smågrejer som vi nog alla funderar på emellanåt 


Det är det här med att uppskatta "det man har" hemma och jobba för det och att man känner sig nöjd med livet  Man läser ofta om hur svårt många människor har det både i Sverige och andra länder!!! Med både ekonomi och andra svårigheter livet igenom   Då inser man vilken otrolig tur man har som trots allt har det så pass bra som man har det!! Både med familj, jobb och fritid 

Jag älskar verkligen hela min familj  Jag trivs som fisken i vattnet på jobbet  Och jag har min älskade häst på fritiden  och en massa annat förstås!! Men han innefattar det "mesta" av min fritid  Kroppen är rätt så skaplig för tillfället!! Det var länge sedan jag "mådde så här pass bra" kroppmässigt och då mår även själen så otroligt mycket bättre  

Det borde innebära att livet leker för en medelålders kvinna som mig


  

 

    


 


    


    

Mvh anaby  som nu ska hoppa i bädden ....nattskata eller??    

         

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards