anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 19 augusti 2011

Av anaby - 19 augusti 2011 19:26

Japp!! Jag har bestämt mig för vart jag ska beställa och pratat med tjejen via mail. Så nu ska jag "samla" tagel i helgen   Ska faktiskt vara lite lat och  klippa bort lite från undersidan av svansen...där det inte syns 

Bilder kommer när jag fått hem armbandet 

Mvh anaby   

Av anaby - 19 augusti 2011 16:05

Det har visat sig att det har varit ungdomar och "tjuvridit" på flera av ponnyerna i stallet..flera ggr tror vi   Mest tragiskt är det att de har ridit på en av unghästarna som är UNDER INRIDNING!!! Man blir så fruktansvärt arg så det finns inte 

Är ju ren tur att det hittills INTE har hänt någonting då de har använt balsnören när de har ridit ponnyerna

För mig känns det inte som om risken är så stor att någon skulle komma på att de ska "tjuvrida" på T!!! För det första har han ingen grimma på sig i hagen...sedan är han rätt så stor så bara att ta sig upp på ryggen är ett ganska stort företag...och sedan skulle de nog INTE ha så stor kontroll på honom överhuvudtaget...VILKET OCKSÅ SKULLE VARA RENT LIVSFARLIGT...han är ju rätt så "egen" min häst 

Dock är det både tråkigt och irriterande att människor faktiskt TROR sig ha någon "typ av rätt" att rida på andras hästar utan lov?? Varför kan INTE människor försöka tänka på "rätt & fel" och "mitt & ditt"?? I min värld ett helt logiskt tänkande!!!

Det enda som känns bra i det här är att de blev "tagen" på bar gärning senaste gången de "tjuvred" igår av hästägarens dotter som sa till på skarpen!! Nu håller vi alla i stallet tummar och hovar att det här är ett avslutat kapitel!!!!  

Mvh anaby  

Av anaby - 19 augusti 2011 15:45

Då fortsätter vi med resan och har kommit till 2008-09. Har tyvärr inget exakt datum men någon gång i september är filmerna från. Idag är det fokus på löshoppning 

I första filmen är det lite uppvärmning i form av longering innan vi börjar..

..med lite kavaletti...

Han är en otroligt snäll och lugn häst då han alltid saktar av efter han har hoppat och stannar och väntar på mig  eller så är han lite lat och vill inte springa mer 

Sedan måste han ju självklart komma fram och SE på vad matte bygger för hinder Jag har en ganska nyfiken häst 

   

 I del 1b som är fortsättningen hoppar vi lite små hinder  Först jag och T och sedan T  Hmm!! Eller jag gör nog något typ av kråkhopp för att få T att hoppa efter...man kan dock både ignorera och blunda när jag ska hoppa 

De 2 sista sprången är det jättegrumlig bild  Mest trolig pga att Henrik hade filmat mot solen och kameran inte riktigt tålde det...Man ser allafall att det är en häst som hoppar 


Och sista filmen nr 2  är det mest löshoppning över hinder inget annat.

Så här såg det ut under 2008 

Mvh anaby      

Av anaby - 19 augusti 2011 15:19

Jag har sovit i nästan 10 timmar inatt!! Verkligen välbehövligt då jag ska jobba 2 nätter till i helgen Det känns verkligen jättebra att jag fick "en god natts sömn" inatt under min enda "sovarnatt" hemma under den här veckan 

Jag var grymt seg sedan jag steg upp  Hämtade T från hage till paddock där han fick beta en stund tills orken kom igång om att rida 

Hade sedan bestämt mig för att rida med martingalen idag då jag igår insåg att det skulle vara ett bra hjälpmedel när han går och spanar på fåglarna på åkern 

Tog med martingalen ut...

Gjorde iordning T...satte på sadeln....spände sadelgjorden...tog på martingalen....insåg att jag inte hade någon hake att fästa martingalen i på dressyrgjorden  In och leta efter en "förlägning med hake" som jag har till en av förbyglarna...letade igenom halva "hästföråddet" utan framgång  Men suck!! Gick till tävlingsskåpet och var på väg ut igen när jag såg att "förlägningen" satt fast i en hake på tävlingsskåpet  PERFEKT!!! Passade på att ta med en huva till T i samma veva...Uppdrag slutfört!!

Tillbaka ut till T som väntade med sadeln på. Spände upp sadelgjorden...dit med "förlägningen"....på med martingalen....insåg då att den var för lång  spände in den och insåg att den ändå var för lång  SUCK!! In och hämta hålgörare...

T stog som en ljus ute och väntade  Härliga häst som förmodligen verkligen UNDRADE vad jag höll på med  Hittade hålgörare...gjorde hål och fick lagom längd på martingalen. På med resten av utrustningen!! KLAR!!

Frågan var bara OM jag egentligen skulle sätta mig upp och rida idag med tanke på att allt verkligen hade "gått fel" redan med utrustningen 

Satt i allafall upp och red iväg mot "fågelkollonin"!!!! Tänkte att det kan ju INTE bli värre än det var igår!!!

Idag såg det ljust ut med "fågelkollonin"  

Insåg när jag kom fram till åkern att det "endast" var kring 75-100 kanadagäss på åkern idag!! Och de låg/satt i mitten på åkern  Det innebar att jag kunde rida runt hela åkern med T utan att behöva riskera att stöta på dem och att de ev. skulle flyga iväg medans vi red förbi  Tack och lov!!

Så vi red helt sonika runt hela åkern. T var en aning stirrig på vissa ställen...lite snubblig så han hellre tittade på fåglarna  än koncenterade sig på att trava   

MEN han travade....han lyssnade på mig....och han drog inte iväg en enda gång eller stannade till   Det här är verkligen miljöträning på hög nivå för honom och det kommer sannerligen att öka på hans toleransnivå en hel del        När vi kom fram till långsidan där vi började trava...travade vi långsidan ner igen...fortsatte sedan på vägen och uppförbacken...Skritt ner och sedan trav till långsidan på åkern igen där vi travade in. Travade efter halva åkern. Sedan blev det 4 jättefina galoppfattningar  Klockrena och runda fattningar!! Åhhh!! VAD JAG TYCKER OM MIN HÄST IDAG 

      Jag bjuder på 3 galoppbilder från förra sommaren nere på åkern 


Längtar tills nästa veckan när vi förhoppningsvis kan börja träna på att galoppera efter hela långsidorna och allt eftersom kommer att kunna galoppera runt hela åkern!! Skulle vara superbra då det är 1 km runt hela åkern. Så idag blev det trav på 1,5 km. Bra och lagom träning för "herr´n"  

Skrittade hem på en väldigt nöjd häst 

T fick lunch, magnetbehandling, muggsmörjning...medans jag fyllde på vatten. 

Ska snart gå ut och ta av magneterna på honom...

Har även dolat på lite här hemma med de obligatoriska "måstena" i form av tvätt och disk...ja, sånt som vi alla måste göra...tråkigt men skönt när det är gjort som tur är 

Nu ska jag snart ta mig en dusch och sedan klura lite på middagen...

Ska nu jobba 2 nätter innan jag går på långledigt!!! Känns helt ok att jobba  Men även skönt att få vara långledig sedan 

Jag och L-O har bestämt en helg som vi åker till stugan innan älgjakten börjar Det känns jättebra!!! Då får vi en helg som vi kan umgås ensamma innan älgjakten börjar. Sedan blir det i princip "bara" jakt på helgerna hela september och oktober..både älg och fågel..Då blir jag lite av en "jakt-änka" 

Tur att det lugnar ner sig i början på november   

Nej, gott folk!! Jag måste lägga på en rem!!

Önskar er alla en jättebra fortsatt fredag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards