anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 21 augusti 2011

Av anaby - 21 augusti 2011 22:52

Nu har jag tagit mig i kragen och skickat in Börjesbeställningen  

Det blev bla:

  • en BIB-martingal istället för en förbygel  
  • Chevinal plus
  • en special sadelhängare med extra upphägning för padd till den bomlösa sadeln   
  • Arnika gel och Radital att använda efter hoppträningar
  • en sadelgjordsförlängare till den bomlösa istället för en ny sadelgjord.
  • Hästgodis
  • Ett vitt dressyrschabrak som ska färgas rosa  till oktober månad  
  • Några fler rosa grejer som ska användas i oktober månad  

Och lite annat som behövs kring sårvård och i stallet/vindskyddet.

Jag är nöjd med beställningen då det inte känns som om det blev så mycket onödigt den här gången  Inga täcken, grimmor, träns!!!


Jo, det ser ut som om vi har fått tag på en STOR tvättmaskin som går att tvätta hästtäcken och stora mattor i  Vi väntar på prisuppgift på den!! De är ju tyvärr inte gratis utan brukar kosta en hel del  ...men eftersom den finns i stan så slipper man ju allafall bekosta frakten  Dock var pappa bestämd med att han INTE ville att andra skulle komma och tvätta i den. Utan det är enbart vi som kommer att använda den då vi också kommer att dela på inköpskostnaden för den  Det blir fina fisken    


Har fått uppdatering angående "tjuvridningen" av ponnyerna nere i stallet!!!

När de blev ertappade togs telefonnr och nu har de haft kontakt med tjejen (som tog på sig allt) och hennes föräldrar. Hon har erkänt och varit MYCKET ångerfull!!! Och lovat att absolut INTE göra om det  Det känns fantastiskt bra att man genom att prata med varandra kan får en förståelse om att det INTE är ok att rida på andras hästar utan tillåtelse!!! Och att tjejen förstår att hon har gjort fel och är mycket ångerfull.  Sedan är vi alla glada att det INTE har hänt någonting med varken hästar eller barnen. Det hade kunnat gå så mycket värre om oturen hade varit framme!!!

Nu går vi vidare och är nöjda och glada  

Mvh anaby  



Av anaby - 21 augusti 2011 21:10

Eftersom jag har jobbat nästan hela veckan och helgen så har jag "söndagsmys" istället för "fredagsmys"   Det går ju lika bra för jag har hur som helst ingen riktigt koll på vilken dag det är idag ändå

Orken är på upphällningen och efter en varm dusch känns det som om jag är någorlunda iordning igen i både "knopp & kropp" En god natt sömn kommer nog att göra susen också Just nu sitter jag i soffan med laptopen i knäet och ser på TV  Blir att lägga bort laptopen och koncentrera mig på "Wallander" på TV istället 

Som sällskap i soffan har jag:

      1 st glas "smultronchampange" 

1 st stor mugg cappucino 

1 st halvstor skål med diverse godis 

Jag måste ju fira att jag gått på långledigheten idag!!! Imorgon är det ny vecka igen...så då börjar allvaret igen 

Ha de gott så länge!!

Mvh anaby     

Av anaby - 21 augusti 2011 17:23

Det kändes grymt skönt att komma hem imorse!!! Och lägga sig och sova   Tänk ändå så viktigt det är med nattsömn i sin egen säng!!!

Sov 3 timmar sedan ringde väckarklockan....och jag lyckades med konststycket att "masa mig ur sängen"   Kan säga att det kändes en aning tungt 

Väl på fötter hade vi besök av svärmor och svärfar!!! De har bytt ut sitt gamla kylskåp och frågade då om vi var i behov av ett kylskåp?? Vilket vi var på övervåningen!!! Vi bestämde att när vi åker till stugan om 2 veckor skulle vi hämta kylskåpet. Nu hann de före och körde en "hemkörning" direkt till till oss  Det visade sig även att den faktiskt passar både på bred och höjd där det gamla kylskåpet stått 

Ibland har man tur minsann!!!

T stog redan i paddocken och ruggade...så jag svidade bara om till ridkläder och begav mig ut på en "skrittur" var det tänkt 

Men när jag kom till den stora "fågel-åkern" var det TOMT på fåglar  


   

Dagens utrustning på T:

Sadel: Sensation Ride G4:a (softsaddles)

Padd: Brun Grandeur padd (Stall Rustorp) med skitoinlägg (Stall Vrå)

Stigbyglar: Säkerhetstigbyglar från Mark Todd (Österbohästgård)

Sadelgjord: brun dressyrlädergjord . Vet tyvärr ej märke men har hängt med i 10-12 år nu. Köpt på REA och är fortfarande i väldigt bra skick!!


 


Träns: Remontträns Hannover Claridge House (Hööks)

Pannband: Claridge House (Hööks)

Huva: brun med orange band och text (Hööks)

Tyglar: Bruna gummivävtyglar (Granngården) med snabbhakar (Börjes)


 

Benskydd: Vita dressyrskydd med teddyfoder (Horze)     


   

Helt otroligt!!! Då kunde jag förstås INTE låta bli att trava runt hela 

Det gick rätt så bra nu när han inte hade några fåglar att spana på  Ingen snubbling överhuvudtaget heller!! Det var det absolut bästa 

När vi kom fram till långsidan vid vägen kunde jag förstås inte låta bli att galoppera   Fina fattningar och rund och stor galopp!!! HÄRLIGT!!

Vände och tänkte galoppera samma långsida tillbaka...hmmm!! Dock hade T "fått smak" på galoppen  och sedan var det ju även hemåt!! Så nu blev det både "kast & rodeo" i samband med galoppfattningarna 

Dock vet jag att han är rätt så lätt att avleda...saktar av och gör halt...fattar ny galopp och lugn hand...VOILA en lugn och fin galoppfattning i höger galopp 

Saktade av och provade vänster..."rodeo" igen...saktade av och gjorde en ny fattning....gick bra fast inte lika lugn som den högra men "godkänd" så att säga...lite bockning på slutet men han var duktigt och lyssnade när jag ville sakta av  Sedan får man väl se det som ett plus att han bockar lite och är glad 

Skrittade sedan av efter hela stora åkern...innan vi skrittade hem...idag hade han en riktigt "bra" och framåt skritt utan att den var överilad  Är riktigt nöjd faktiskt 

Från att ha bestämt sig för att skritta ut så blev det både trav och galopp och allt gick riktigt bra!! Trots att det var en massa folk på vägen bredvid åkern som cyklade och gick..är ju tros allt söndag 

Är övertygad om att jag kommer "att ha igen" den här ridturen till imorgon på ett positivt sätt 

T fick lunch, magneter och muggsmörjning medans jag gick in för att se på Hopp-SM för seniorer!! Eller slutet kan man nog säga...hann se de sista 4 ryttarna.

Är ju ingen fara då man kan gå in och se på Webb-TV sedan. De unga ryttarna såg jag också bara slutet på. Ska sätta mig senare ikväll och titta igenom de ekigapge som är "intressanta" för mig     

Middag och en varm dusch väntar!! Sedan ska jag njuta av en lugn kväll och början på min efterlängtade långledighet...en stor cappucinomugg...ett vinglas och trevligt sällskap 

Ha en superduperjättebra och trevligt fortsatt kväll gott folk!!

Chilla lugnt    

Mvh anaby riktigt, riktigt nöjd just nu  

        

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards