anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 25 augusti 2011

Av anaby - 25 augusti 2011 21:39

Jag ska börja med att tacka alla som röstade i förra omröstningen 

Idag har jag äntligen kommit på VAD jag ska skriva för ny omröstning 

Det blev om man klipper sin häst vintertid eller inte??

Jag klipper INTE Tabasco i nuläget. Av den enkla anledningen att  han går på lösdrift och rids endast i ridhuset 3-4 ggr per månad under vinterhalvåret. Om jag någon gång i framtiden kommer att klippa honom kommer det endast att bli på halsen där han svettas mest.

På den "gamla goda tiden" när man tävlade med mina hästar klippte jag "spårklippning"...halva halsen och spår efter hela långsidan...eller hela halsen men med spår efter hela långsidan...jag lämnade alltid päls kvar på ryggen under magen kvar då alla mina hästar alltid har gått ute i hagen väldigt mycket. Under min tävlingstid fick jag många kommentarer för det  Men det bjöd jag på då hästarna mådde bra ändå  Hi hi!!!

Mvh anaby   

Av anaby - 25 augusti 2011 20:40

Jag ska väl börja från början och berätta om min första häst/ponny Kadett en shetlandsponny född 1966. Jag fick honom som julklapp 23/13 1975 och hade just fyllt 8 år...det var då min "hästkarriär" började!!! Någonting som jag hittills INTE har ångrat!!! Medans mina föräldrar ångrade sig då de trodde att hästarna skulle vara någonting övergående  Nu är jag inte riktigt som andra utan jag fortsatte och fortsatte och fortsatte....med häst efter häst 

Kadett ägde jag mellan 1975-1981. Han såldes till en familj någon mil från oss och bodde sedan där fram tills han "somnade in" ca 25 år gammal. Otroligt saknad och härlig ponny   

 

Vem kan motstå en sån här goding??   


 

I början på "hoppkarriären"   Potatislådor och hemgjorda hinder som pappa byggt  Han är även fotograf!! Allt i allo kan man säga 

Pappa har varit fantastisk under alla år  När vi hade stall hemma i 16 år hjälpte han mig med hästarna nästan varje dag!! Han fodrade morgon måndag-fredag...jag kvällar och helger  Vi hjälptes åt att hämta hö och spån...och att fixa hagar och annat som hörde till   Han var och är guld värd!! Utan honom hade det aldrig gått vägen med hästarna när jag var tonåring  

     

 Så här såg vi ut 1976..ignorera den "lilla" människan bredvid  Titta på den fina ponnyn istället 

Mvh anaby   

Av anaby - 25 augusti 2011 15:49

Jag har varit så himla seg sedan jag gick av mitt nattjobb...orken har verkligen varit minimal   Jag har fått saker gjorda men jag har verkligen fått tvinga mig till det...suck!! Hoppas att det vänder imorgon!!!

Jag gick ut och red T en sväng på åkern   Passade på att prova ett fleeceländtäcke som jag sytt till Zimé som T aldrig har använt...dragländtäcket 

   Det passade bara bra till honom  Nu har jag en mall att gå efter när jag ska sy om andra skrittäcken  

Sedan provade jag det blå regntäcket som jag ska sy om till skrittäcke. Det var storlek 145 cm..och det var ganska mycket för litet till min stora "Herre"  

Tror allafall att jag vet hur jag ska sy om det. Använder jag G4:an blir det lite annorlunda för man kan inte dra täcket under vulstren...då det är en typ av helvulster..man kan inte öppna upp under...Blir intressant att se om det blir som jag har tänkt mig  Det lär ju visa sig om inte annat  

Sedan hittade jag ett flugtäcke som jag köpte jättebilligt på Rusta för flera år sedan...eller jag köpte flera som tur är...för jag måste skrava på dem för att det ska funka i storlek till "Herr´n" Men det kommer att bli jättebra för det modellen är som ett skrittäcke fast flugtäcke....och lite tjockare flugtäcke. Måste spana lite mer ingående innan jag sätter mig och syr om det 

T var väldigt tålig och lät mig prova och dola på med täckena utan att protestera det minsta

Idag provade jag rida med padden med dubbelpaddar och det kändes helt ok. Lite tjockare förstås men helt ok. Känns som om det inte spelar så stor roll vilken man rider med bägge 2 funkar  Ska fixa finliret med rundningen bak på bägge paddarna under helgen.  

Sedan bar det av ut till åkern  med sporrarna 

Det gick helt över förväntan med sporrarna!! När vi red serpentiner var han jättefin och gick framåt i lagom takt utan att jag behövde gå på speciellt mycket som jag gjorde igår  Halterna och ryggningarna var jättefina!!! Jag behöver bara sitta till lite så stannar han  Sedan ta ytterst lite i tygeln så ryggar han helt lugnt

Underbart!!

Sedan in på 8-volt och det är jobbigt tycker T  Tror att han inte riktigt har förstått VART han ska....volter är lättare...Så när vi vände av vid mitten och skulle byta varv...saktade han ner tempot..jag gick på med sporrarna lite....och det gillade han INTE!!! Det blev en bakutspark DIREKT!!! Oppssss!! Gav mig dock INTE så lätt..utan smackade och gick på lite lätt med sporrarna igen?? Fick en bättre reaktion den här gången...FRAMÅT 

Fortsatte med 8-volter och nu blev han lite mer positiv att gå fram 

Sedan in på volt..inga problem  Gick framåt och lyssnade fint!!

Sedan avslutade vi med en liten volt. Gick fina fisken!!!

Vände rätt upp och red skänkelvikning några steg åt höger...några åt vänster osv. Lyssnade riktigt bra!!!

Uppdrag slutfört och en hästgodis som belöning 

Han kändes riktigt, riktigt fin idag och lyssnade MYCKET bättre motför igår  

Skrittade av efter hela åkern..

Sedan fick T lunch och muggsmörjning. Just som jag höll på att smörja muggen började det att regna!!! Helt otroligt att jag hann med att göra allt innan regnet kom  Ibland har man tur!!!

Upptäckte tidigare idag när jag var ner till stallet att bägge hagarna på vänstra sidan vid vägen är borttagna...det innebär att jag kan börjar rida till kyrkan igen!!! Har inte velat rida den vägen när det finns hästar på bägge sidor av en smal grusväg. Kommer det galopperande hästar på bägge sidor av oss tror jag ärligt talat INTE att jag sitter kvar på min "rodeo-häst" särskilt länge

Men nu har jag allafall en lite åkersnutt att gå in på om det kommer några hästar galopperande på ena sidan  Man måste vara förutseende när man har en speciell häst  Så nästa vecka går vägen mot kyrkan!! Halllellullja!!!

Nu ska jag hoppa in i duschen och sedan har jag tänkt ha fotbad ikväll!! Man måste ta hand om sig själv emellanåt också 

Ha en jättebra fortsatt torsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

           

Av anaby - 25 augusti 2011 13:18

Idag tog jag mig i kragen och ringde till Kvinnokliniken...och fick  ett samtal därifrån på fm....fick en tid dit nästa vecka  Jag har ju haft ett himla problem med min mens i en massa år...nu har jag nästan mens i 2 veckor  Varav 1 vecka med rikligt blodbad  Man kan ju hålla sig för skratt  Har dessutom mellanblödningar i 1 vecka och har haft det sedan januari...känns som om det inte är annat än elände med det där hel..tet just nu    Förhoppningsvis finns det någonting att göra åt "blodbadet" allafall 

Efter det samtalet tog jag mig i kragen nr 2 för dagen och tog Taron och åkte ner till stallet....för att sanera bort gammalt hö och halm och bereda plats för nytt om ca 1 månad. Det gick fina fisken!!!

Det blev 6 säckar hö och sedan fanns det redan 6 säckar halm som tyvärr hade möglat  Hade jag varit smart i våras och hällt ur halmen ur säckarna hade det inte möglat under sommaren..men man lär sig någonting nytt varje dag  Nu vet jag hur jag ska göra med halmen nästa vår  

Jag har även mätat ut 1/4 del av höutrymmet till mig och T  Mätade hela till 8,45 meter och delar man det på 4 st borde det blir kring 2,11 meter per person...orkade inte mäta med mm hit och dit...är alldelens för smått 

Och har även lagt om mina masonitskivor så att det blev riktigt bra och stabilt att gå på nu Får se hur det blir om vi ska skruva fast skivan som sitter mellan mitt och Katarinas hö. Skulle vara bra då jag har löshö (river alltid ur hela höbalen vid öppnande) och det blir lättare att se hur stort utrymme man har att röra sig på Blir nog fina fisken så småningom det där  

Jag körde 3 vändor med Taron för att få bort alla hö och halmsäckar...skönt att ha en stor och bra bil till såna saker  

Sitter just nu och håller på att flyta bort...blev svettigt att jobba med alla säckarna  Ska bara vätska upp mig och sedan blir det en skrittur med T nere på åkern.

Ha de gott så länge!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 25 augusti 2011 10:34

Jag har fortsatt att skumma igenom Wirrens VHS-band. Det fanns mycket där som jag hade glömt bort!!!

Där fanns några hoppträningar med min "sponsorhäst" Damita !!!


Jag hittade även sista tävlingen med Wirren på en nationell A-tävling på Rocklunda i Västerås maj 1991  Jag tävlade 4 klasser där. 1 LA och 3 Msv B. Wirren nollade i 3 och gick till omhoppning i 2 st...sista Msv B hade vi 1 nedslag!! Vilken helg 


Sedan var det även en filmsnutt när L-O rider Zimés mamma Zimone i samtliga gångarter!!! Även galopp på volt  Sitsen kan ju diskuteras men handen är väldigt stilla och han gör det han ska L-O har faktiskt ridit på både Wirren och Zimé. Med Wirren alla gångarter och t.o.m hoppat  Med Zimé i skritt och trav. Hon var alldelens för jobbig att galoppera med  Är ju rädd om karl´n  


Sedan finns även bland de första ridturerna på Zimé utan ledare under inridningen med Det intressanta med det var att jag ser SAMMA ridning under inridningen på henne som jag har gjort med Tabasco när jag började rida honom!! Och det är 20 år emellan varandra!!! Så roligt att se att jag använder mig av rösten och klappar lika mycket på henne och hon har samma lugn som Tabasco hade när vi startade vår resa tillsammans  


Träning inför 3-årsvisningen...man ska ju ställa upp på ett speciellt sätt för att domaren ska SE hästen ordentligt och kunna bedömma rättvist. Vi tränade rätt så mycket på det. Och sedan att springa. Zimé hade sånt luftig och stor trav att man fick springa på som en tok som springer ett 100 meters lopp för att inte störa henne!!! Förstår att jag tränade ordentligt på det  


2 och 3-årsvisningen på Zimé  Där hon får 40 respektive 39 poäng och blir klass 1 bägge gångerna  Papperen är sparade!!


Hingstuppvisning i Enköping på Imperator...Zimés pappa  

   

Jag vet att jag har Kvalitetstävlan inspelad på ett annat band. Himmel så roligt det är att sitta och titta på allt så här långt efteråt!!!  Även om tårarna kommer så kan jag känna "känslan" jag kände när det hände  UNDERBART  

Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards