anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 12 september 2011

Underbart härlig häst att rida idag:D

Av anaby - 12 september 2011 16:15

Nu är sadeln skickad!! Endast 1 sadel kvar att sälja i första hand..appalosan Kommer att behålla passierhoppsadeln ett tag då jag vill kolla upp att den är helt ok först. Tar sedan ett beslut om jag behåller eller säljer iväg den 

T hade torkat upp bra med det fleecfodrade regntäcket på sig. Eftersom det var regndis ute blev det T6:an idag

 

...vill inte rida med G4:an i regnet  

Idag hade "Herr´n" ett riktigt bra tempo i skritten redan från början 

Traven var också helt ok tempomässigt Jag behövde inte gå på mycket alls för att få honom att jobba i ett bra tempo.  Fick dock rida en annan väg än jag tänkt  från början då det var ett arbete med traktor vid vår tilltänkta vändplats  Travade istället ner till älvutsikten och tillbaka. Sedan var vi tillbaka till vägen igen...och då blev det trav och träning på "fram & tillbaka"  T är ju en aning lat  så vid första "tillbaka" blev det i princip en "slidestop"   Dock insåg att han att han tyvärr inte skulle slippa undan med det utan var tvungen att fortsätta trava i lite lugnare tempo...vid nästa "tillbaka" travade han faktiskt på med stort och luftigt kliv   Han har så stort steg i traven att magnetfästet på säkerhetstigbyglarna lossnar och det klapprar nästan för varje steg när man rider!!! Vet inte om fler har varit med om det med dessa stigbyglar?? 

 

Sedan skrittade vi till växthus backen innan det blev mer trav och då blev det ännu MER klapper i stigbyglarna  Jag ser det positivit att de faktiskt fungerar som de ska Hi hi!! Är jättenöjda med stigbyglarna ska jag tillägga  

När vi sedan kom fram till backen nedanför kyrkan....var det en modell större åkgräsklippare som körde där  Det blev ingen slidestop men ett rejält luftigt steg och en högrest häst   Vi gjorde halt och tittade lite på åkgräsklipparen...som vände om och försvann...då passade vi på att skritta förbi  Det absolut bästa var att T INTE var stressad eller uppjagad utan mer verkade tänka..VAD ÄR DET DÄR?? Att han reagerar på saker och ting tycker jag är ett "friskhetstecken"..och det underbara är att han i princip går förbi allt sedan utan att blinka eller stressa upp sig   Vi skrittade nedför backen....och då klippte han på nedansidan av kyrkan...skrittade förbi och sedan började vi trava helt utan problem Mycket lugn och trevlig häst!!!

Travade uppför backen...och sedan gick vi mot bron...har lite bronträning varje gång vi rider uppför backen. Idag blev T lite tjurig och skulle INTE alls gå fram...efter lite övertalning blev det dock som matte ville ändå  Brukar bli det i slutändan...Hi hi!! Han tog t.o.m ett extra steg idag 

Vände och skrittade hemåt....när vi kom nedanför backen stog det en gammal amerikansk bil och några som tog kort!! När jag kom närmare såg jag att det var ett brudpar som tog sitt bröllopsfoto  Det blev säkert hur fint som helst med älven i bakrunden De skrattade och hade trevligt i allafall  

Jag travade förbi på vänster sida på en lugn och trevlig häst som INTE brydde sig ett skvatt om varken folk eller bil.... med ett stort leende på läpparna...vad jag tycker om min häst idag 

Skrittade uppför backen och lyckades än en gång undvika åkgräsklipparen. T var lugn och fin och vi skrittade till sista travsträckan. Satt ner och tog ihop honom rejält...väldigt trevligt häst att sitta på 

 

Sedan skritt hem och när vi vek av in på åkern blev det den "obligatoriska" kiss-pausen  Han är verkligen annorlunda min häst...det ska vara RÄTT åker och RÄTT tidpunkt annars vägrar han kissa  Tur att jag har lärt mig rutinerna nu så att det blir "rätt" för honom 

Väl hemma blev det magnetbehandling, lunch och muggtvätt & smörjning.

Kan säga att jag blev som en ny människa efter ridturen!!! Hade egentligen mest tänkt skritta men insåg att både jag och T behövde trava en del. Han var också så himla lugn och fin  Han ju pigg och ligger på lite emellanåt men det är ingenting som inte går att fixa till under ridturens gång. Han är väldigt, väldigt  lättövertalad just nu och vill verkligen vara sin matte till lags på alla sätt och vis    

Nu ska jag rugga upp mig och sedan väntar middag!!!

Ha en fortsatt jättebra måndagem och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby         

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards