anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 20 september 2011

Av anaby - 20 september 2011 17:56

Jag har redigerat 12 olika filmsnuttar som jag kommer att lägga in under hela veckan. Känns inte lönt att lägga in alla idag utan jag kommer att portinera ut dem lite jämt under veckans alla dagar istället 

Vill man lättare se filmerna kring "vår resa" är det bara att gå in under Kategorier till vänster och klicka in på: Tabasco & Annas resa 2007-2011  

De här filmsnuttarna är från sommaren 2009. Kan inte säga exakt datum men under sommaren någon gång 

Vi börjar med lite skrittjobb:



 

Och fortsätter med trav:



 


I bägge varv:



 


Innan det är dags för lite kavaletti:



 
 


Och slutligen ett litet skutt 



 


Mvh anaby        

Av anaby - 20 september 2011 17:51

Äntligen fick jag tag på filmsnutten från en hoppträning av Zimé....den är från 1997 eller 1998...kommer inte riktigt ihåg.

Hon är klippt och rids på gagsbett. Är en kort filmsnutt på 3 anridningar på 2 hinder. Uppskattar hinderhöjden till kring ca 120 cm.


  

Ber om usäkt för mycket dålig kvalitet på filmen men den är filmad med en gammal filmkamera inte vår nuvarande.

Mvh anaby  

Av anaby - 20 september 2011 14:09

Solen tittade fram lagom tills jag skulle rida!!!

Jag börjar bli grymt bortskämd med min otroligt härliga häst i samband med uteritter eller ridturer överhuvudtaget   Zimé var ju "halvgalen" att rida....dock otroligt trafiksäker men resten hade en hel del mer att önska...kunde "flippa ur för nästan ingenting" emellanåt  Jag red henne i nästan 15 år och kunde "läsa av henne" rätt så bra när "utbrotten" kom så jag kunde vara beredd på dem  när de kom...

Om man jämför Zimé med T så är ....T är rena rama drömmen att rida  Och det mest fantastiska är att han blir bara lugnare och lugnare för varje ridtur!! Hur det ens är möjligt???

Tänk att den enas "mardröms-häst" kan bli en annans "drömhäst"!! Helt fantastiskt egentligen!!

 

Idag var T lugn & trevlig redan från början utan att vara seg 

Efter första travsträckorna mot "Älv-utsikten" träffade vi på en av våra grannar som jag stog och pratade med i ca 15 min. T stog på lång tygel och sov under tiden  Lyfte inte på en hov eller försökte gå framåt eller bakåt 

Sedan vidare mot kyrkan...efter första traven hörde jag ett ljud och insåg att det var en röjsåg eller liknande som höll på att fälla träd efter vägen  Det är fällt en hel del småträd efter första travsträckan redan. Travade en liten bit till så att jag "fick bestämma vart vi skulle sakta av" och sedan skrittade vi mot röjsågen!!! T var både strirrig och nyfiken  Killen som röjde stog väl uppskattningsvis 10 meter från vägen där vi red...T kastade sig runt en enda gång när ett träd föll till marken...det var läskigt...men annars "trippade" vi lite högrest förbi utan större problem  När vi väl kommit förbi....var det inga större problem att skritta nedanför kyrkan och sedan trava  Helt fantastiskt att han INTE "flippade ur" utan i "mina ögon" enbart reagerade på röjsågen och lyssnade på matte  

Travade nedanför kyrkan och sedan blev det trav uppför backen. Vi klättrade 5 ggr upp & ner idag  Alldelens lagom för oss   

 

Våran lagoma klätterbacke  Hi hi!!!


       

Håll i dig matte så kör vi...lite försiktigt i trav uppför!!! 


Skrittade sedan en liten bit hemåt innan det blev dags för skänkelvikning. Lika lyhörd och fin idag Fick faktiskt tårar i ögonen idag när jag red  För många är det självklart att kunna rida ut men så har det inte alltid varit för oss...då T har ett litet brokigt förflutet   Med alla mina andra hästar som jag ägt har jag alltid ridit ut mycket....Därför känns det extra roligt och bra att det just nu "går som på räls" med uteritterna med T Är väldigt tacksam att det till slut löste sig på ett bra sätt så att vi kan rida ut T och jag och slippa "harva" i paddocken eller på åkern hela tiden..nöden har ingen lag när det INTE går att rida ut med hästen men det bästa för de flesta hästar (finns dock de som INTE trivs med att rida ut) är att rida ut  

När vi kom fram till "röjsågs-stället" hade killen åkt iväg!!! Ibland har man tur 

T var lite strirrig förbi men skrittade på bra...han trodde nog att den gömde sig bakom någon buske  Bäst att vara beredd och försvara matte!!! Hi hi!!

Sista traven var fantastiskt bra!!! Vilken luftig och stor trav!! Inga problem att korta ner tempot och ha schwungen kvar...ME LIKE  Satt bara med ett stort leende i hela ansiktet UNDERBART!!!

Vi fick en lugn skrittur hem på extra lång tyglar...Åhhh!! Vad jag tycker om min häst idag igen 

En sån här otroligt trevlig dag och ridtur kan jag känna att det inte gör så mycket att vi i nuläget inte har möjlighet att åka in och träna i ridhuset!! Jag är så himla nöjd ändå med min häst!! Träningen i ridhuset kommer att bli av lite senare 

Dock ska jag lastträna T till helgen. Hoppas att det blir bra väder för planen är att lastträna fredag, lördag och söndag. Håll tummarna!!!

Nej, nu ska jag inta lite vätska och en macka innan jag går ut och tvättar & smörjer muggen på T. Sedan är min långledighet slut så jag ska jobba inatt. Känns bara bra att träffa mina härliga Brukare igen och jobbarkompisarna förstås 

Ha en jättebra fortsatt tisdagem och kväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards