anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 23 september 2011

4 år tillsammans idag!!!

Av anaby - 23 september 2011 11:09

Idag är det exakt 4 år sedan jag hämtade hem Tabasco   Det är helt otroligt vad tiden går fort!!!!

  T i vinterhagen oktober 2007


Man kan ärligt säga att det var en "problemhäst" jag fick hem då han hade en hel del i "bagaget" från sitt tidigare liv som travhäst. Men det är någonting som jag INTE kommer att gå in på. Det enda jag kan säga är att han har haft det jobbigt och tufft  Jag köpte honom från Kerstin som haft honom i 2 år och jobbat mycket med honom från marken för att få honom hanterbar. Utan henne är jag övertygad om att T hade fått "somna in"!! Så ett otroligt stort tack till Kerstin som tog T under sina vingar under flera år och sedan gav mig förtroende att fortsätta jobba med honom  Denna underbara häst!!!

Jag kan fortfarande känna vad jag tänkte när hade bestämt mig för att hämta hem honom....HUR SKA DETTA GÅ??? Kommer han att acceptera mig och sitt nya hem? Men framför allt HUR LÅNG TID kommer det att ta innan han kan lita på mig och kommer att kunna slappna av??

Vi hade bestämt att jag skulle ha T "på prov" eller rättare sagt  "på foder" i 1 år. Om jag var nöjd med honom efter den tiden ville jag "köpa loss" honom..det var ok för Kerstin. Vi satte ett pris på honom samma dag som jag hämtade hem honom och skrev in det i fodervärdskontraktet.

Om jag ville lämna tillbaka honom så fick jag även göra det efter året slut...Då skulle utgången bli en annan för honom.

Ända sedan jag fick hem honom "på foder" har jag behandlat honom "som min häst" även fast han egentligen inte i var det. Men så fort han landade i stallet kändes han som "min" Jag tyckte att det underlättade i "mitt tänk" med allt kring T...hantering, ridning osv.  

De första 4 månaderna var HEMSKA....han testade verkligen ALLT....men jag är ju ganska envis så jag höll ut Och efter 4 månader kände jag STOR skillnad på honom Då släppte det rejält! Jag kunde känna för varje vecka hur han slappnade av mer och mer och blev mer mogen för det jag krävde av honom Jag fick otroligt mycket tips, ideer och feedback från Kerstin som kände honom mycket bättre än jag gjorde  Jag visste också VAD jag kunde kräva av honom och VAD jag absolut INTE skulle tänka på att prova...vilket var otroligt viktigt för mig och för att kunna "gå vidare" på ett bra sätt med T. Det mesta har tagit VÄLDIGT lång tid...men det har gått efter mycket tålamod och tid från min sida  Att jag nu faktiskt kan rida ut på honom på ett riktigt bra sätt i alla gångarter känns helt underbart!! Det har tagit 3,5 år att åstadkomma. Lång tid men värt allt tid det tagit  

Efter 4 månader ringde jag till hans ägare Kerstin och sa:


Jag har bestämt mig för att köpa honom!!!


Och så blev det efter ca 1 år eller rättare sagt 29/8-2008.

Både jag och Kerstin ville att han skulle veterinärbesiktas för att vi skulle få veta i vilket skick han var just då...även om jag inte känt någonting konstigt med honom just då. Men för försäkringens skull och för att få veta HUR han mådde kändes det som ett måste för oss båda.

  T i sommarhagen september 2008


Min husveterinär (som jag haft sedan 1983) gjorde besiktningen och Tabasco var "utan anmärkning" på allt  Det kändes fantastiskt bra 

Tankarna innan besiktningen var ju:

Tänk om han INTE går igenom?? Vad gör jag då?? Ska jag ändå köpa honom?? Hjärtat sa en sak   och hjärnan en annan 

Nu hade jag tur som hade förmånen att köpa honom helt frisk  

Och nu kunde "vår resa" börja på riktigt!!!

Mvh anaby     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards