anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 26 september 2011

Muggöde!!!!

Av anaby - 26 september 2011 13:53

Jag är rätt så less på T:s mugg nu...kan jag säga...det är lite, lite kvar som envisas med att vara kvar  trots daglig behandling. SUCK!!!

Nu har jag suttit i säkert 1 timme och googlat för att se vad andra använder för behandlingar till sina hästar och mugg. Kom fram till att Virkon S ska vara effektiv!! Så nu blir det Virkon S + skillingaryd salva i 3 dagar. Sedan uppehåll och då provar jag med zinkpasta (från Apoteket som ska vara uttorkande) så får jag hoppas att det sista envisa sista lilla muggen ger med sig 

Har senaste tiden använt Hexocil + inotyol eller silonsalva. Det har inte blivit värre utan lite bättre men samtidigt så finns det fortfarande lite kvar. Vilket är enormt irriterande både för T - han är inte så nöjd när jag tvättar och smörjer dagligen..förstår inte varför - och mig  

Så nu hoppas jag på det bästa med Virkon S (lite mer utspädd än vanligt) annars blir det att ringa min veterinär nästa vecka och höra vad han har för tips. Jag vet samtidigt att förra gången för 4 år sedan när T hade envis mugg som inte ville ge med sig...fick jag även till slut tips att använda salva mot svamp av min veterinär.  Vet in om det var det som tog bort det till slut eller om det var någonting annat...ibland är muggen väldigt envis enligt min vet och hästar svarar väldigt individuellt på behandlingar. Det som funkar på en häst... funkar kanske inte på en annan häst man får prova sig fram helt enkelt  

Jag har även börjat ge T jäst igen och tycker nog mig ser lite skillnad bara på några dagar!! När jag tänker efter så hade T ingen mugg medans han åt jäst under våren och början på sommaren...utan det var när han slutade med jäst som muggen blossade upp  

Det enda som känns bra är att det verkar vara ett "muggår" i år med många hästar som aldrig tidigare drabbats av mugg men har ändå fått det. Vi är som sagt inte ensam om "muggödet" i sommar!!!

Mvh anaby  

 
 
Anna

Anna

26 september 2011 15:19

sv:vi täcker speglarna när vi kommer ihåg det,inte alltid man tänker på det=/

http://annashastliv.blogg.se

anaby

26 september 2011 23:29

Precis, det gäller att komma ihåg att täcka för speglarna...

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Anna

Anna

26 september 2011 15:32

får höra från alla håll att dettaåret är ett riktig muggår,ska även vara mycket örter i gräset pga fukten som inte finns i så stora mängder i normala fall som framkallar mugg

http://annashastliv.blogg.se

anaby

26 september 2011 23:31

Det har jag också hört!! Jag trodde först bara att det skulle bli mugg över "rötmånaden" men när det fortsatte över den kändes det mindre bra:(

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Kerstin

Kerstin

26 september 2011 23:16

Har samma problem... Svårt när det är så fuktigt ute oxå. :(

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

26 september 2011 23:37

Visst blir man less när det inte går bort helt...suck!! Får hoppas att Virkon S funkar!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards