anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under september 2011

Av anaby - 23 september 2011 11:09

Idag är det exakt 4 år sedan jag hämtade hem Tabasco   Det är helt otroligt vad tiden går fort!!!!

  T i vinterhagen oktober 2007


Man kan ärligt säga att det var en "problemhäst" jag fick hem då han hade en hel del i "bagaget" från sitt tidigare liv som travhäst. Men det är någonting som jag INTE kommer att gå in på. Det enda jag kan säga är att han har haft det jobbigt och tufft  Jag köpte honom från Kerstin som haft honom i 2 år och jobbat mycket med honom från marken för att få honom hanterbar. Utan henne är jag övertygad om att T hade fått "somna in"!! Så ett otroligt stort tack till Kerstin som tog T under sina vingar under flera år och sedan gav mig förtroende att fortsätta jobba med honom  Denna underbara häst!!!

Jag kan fortfarande känna vad jag tänkte när hade bestämt mig för att hämta hem honom....HUR SKA DETTA GÅ??? Kommer han att acceptera mig och sitt nya hem? Men framför allt HUR LÅNG TID kommer det att ta innan han kan lita på mig och kommer att kunna slappna av??

Vi hade bestämt att jag skulle ha T "på prov" eller rättare sagt  "på foder" i 1 år. Om jag var nöjd med honom efter den tiden ville jag "köpa loss" honom..det var ok för Kerstin. Vi satte ett pris på honom samma dag som jag hämtade hem honom och skrev in det i fodervärdskontraktet.

Om jag ville lämna tillbaka honom så fick jag även göra det efter året slut...Då skulle utgången bli en annan för honom.

Ända sedan jag fick hem honom "på foder" har jag behandlat honom "som min häst" även fast han egentligen inte i var det. Men så fort han landade i stallet kändes han som "min" Jag tyckte att det underlättade i "mitt tänk" med allt kring T...hantering, ridning osv.  

De första 4 månaderna var HEMSKA....han testade verkligen ALLT....men jag är ju ganska envis så jag höll ut Och efter 4 månader kände jag STOR skillnad på honom Då släppte det rejält! Jag kunde känna för varje vecka hur han slappnade av mer och mer och blev mer mogen för det jag krävde av honom Jag fick otroligt mycket tips, ideer och feedback från Kerstin som kände honom mycket bättre än jag gjorde  Jag visste också VAD jag kunde kräva av honom och VAD jag absolut INTE skulle tänka på att prova...vilket var otroligt viktigt för mig och för att kunna "gå vidare" på ett bra sätt med T. Det mesta har tagit VÄLDIGT lång tid...men det har gått efter mycket tålamod och tid från min sida  Att jag nu faktiskt kan rida ut på honom på ett riktigt bra sätt i alla gångarter känns helt underbart!! Det har tagit 3,5 år att åstadkomma. Lång tid men värt allt tid det tagit  

Efter 4 månader ringde jag till hans ägare Kerstin och sa:


Jag har bestämt mig för att köpa honom!!!


Och så blev det efter ca 1 år eller rättare sagt 29/8-2008.

Både jag och Kerstin ville att han skulle veterinärbesiktas för att vi skulle få veta i vilket skick han var just då...även om jag inte känt någonting konstigt med honom just då. Men för försäkringens skull och för att få veta HUR han mådde kändes det som ett måste för oss båda.

  T i sommarhagen september 2008


Min husveterinär (som jag haft sedan 1983) gjorde besiktningen och Tabasco var "utan anmärkning" på allt  Det kändes fantastiskt bra 

Tankarna innan besiktningen var ju:

Tänk om han INTE går igenom?? Vad gör jag då?? Ska jag ändå köpa honom?? Hjärtat sa en sak   och hjärnan en annan 

Nu hade jag tur som hade förmånen att köpa honom helt frisk  

Och nu kunde "vår resa" börja på riktigt!!!

Mvh anaby     

Av anaby - 23 september 2011 11:00

Jag tackar och bockar för svaren på förra omröstningen angående klippning av häst Är jätteintressant och roligt att se svaren 


Har klurat lite på en ny omröstning och kom fram till den här:


Hur många hästar har du ägt under årens lopp inkl. din nuvarande??


Jag är inne på min 8:e häst på 36 år. Jag har haft mellan 1-3 hästar samtidigt under dessa år och oftast 2 st åt gången. Wirren ägde jag i 7 år och Zimé ägde jag i 17 år.. är de hästarna som jag har haft längst  De andra hästarna har jag ägt mellan 3 månader (min häst som tyvärr dog hemma) - 5 år.  Tabasco och jag har hittills spenderat 4 år tillsammans  

Sedan 1997 har jag endast haft 1 häst i taget  I dagsläget känns det otroligt skönt att kunna lägga ner all tid på en häst. Dels så orkar inte kroppen med mer än 1 häst   och sedan tycker jag inte att jag har tiden till flera. Är så nöjd och tacksam över T i dagsläget   Han är verkligen guld värd för mig  

Mvh anaby  

Av anaby - 22 september 2011 19:54

Efter 3,5 timmars sömn har dagen har gått i ett   men jag har fått otroligt mycket gjort som tur är  Hi hi!!

Åkte iväg till MVC och tog cellprovet idag. Tyvärr måste jag vänta med medicinen tills provsvaret har kommit    Uppskattningsvis 3 veckor bort. Det är bara att "bita ihop" tiden som är kvar och "gilla läget"  Snart finns en ljusning 

Hämtade sedan upp Henrik på skolan och åkte vidare till Granngården. De hade nämligen ett erbjudande om "Köp 5 torvmix betala för 4"!!! Dock är det inte det lättaste att få med sig 5 torvmixbalar ensam ut till bilen  Så Henrik var snäll och hjälpte mig med det Tur att jag har snälla barn  

Hem och lasta av torvmixen och Henrik  ....bytte bil....sedan åkte jag och mamma iväg till Rusta och ÖB. Jag hittade bla nya gardiner till vardagsrummet på Rusta och lite annat smått och gott.  På ÖB blev det hästgodis, tvättmedel och annat till hemmet.

Landade hemma och packade upp....skrev handlingslista och sedan åkte jag och Henrik iväg till Willys för att handla mat   

Vi avslutade handlingsdagen med att äta på McDonalds  Det var otroligt länge sedan vi åt där!!! 

Har nu landat hemma.... packat upp maten, fixat klart med T  Han fick bla på sig ett regntäcke efter en hel dag med mer eller mindre regn..medans han har gått och betat...lill-plutten    Jag har även hunnit med att röja undan en hel del här hemma Blir en fortsättning med städning och röjning här hemma imorgon.

En av tjejerna i stallet var förbi och köpte 2 blåa schabrak av mig      Ännu en sak som slipper ligga nere i källaren till ingen nytta      Sakta men säkert så krymper utrustningen i antalet som jag har över nere i källaren     

Nu har jag äntligen parkerat mig i soffan framför TV och dator tillsammans med:

  Nyaste numret av Hästmagazinet som kom i brevlådan idag 

Häst & ryttare som kom i brevlådan igår 

Morgan Allings bok från barndomen som jag köpte på REA idag 

En stor tekopp med grönt te 

Ett glas med rosévin  för att fira att jag är ledig i helgen!!!

 och slutligen 

en tallrik med färska dadlar och fikon...

med lite ringlad honung över BÄTTRE ÄN GODIS!!! ME LIKE    

Nu väntar CSI och The killing innan bädden väntar för mig 

Jag lär nog vara ganska "lättvaggad" ikväll  

Imorgon blir det en heldag med T då han fick vila idag 

Ha en fortsatt jättebra torsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby      

Av anaby - 21 september 2011 22:26

Nu har alla 3 sadlar som jag sålt senaste veckorna "landat" hos sina köpare!! Håller tummarna att den sista sadeln passar den tilltänkta hästen  

Det känns jättebra att slippa ha 3 sadlar nere i källaren till "ingen nytta" som är i mycket bra skick!! Och som bara hänger och tar upp plats...då är det bättre att någon annan kan få användning av dem istället  

I nuläget har jag min G4:a (dressyrsadel), T6:a (hoppsadel), barbackapadden och passierhoppsadeln. Passiren har jag inte bestämt mig hur jag ska göra med än men det är ingen brådska!! Den ska kollas upp av en Sadelmakare och är den ok.. lutar det åt att jag behåller den  

Har en förkärlek för passiersadlar!!! Speciellt hoppsadlar...kanske beror på att jag hade den senaste passiren i nästan 15 år  innan jag sålde den och köpte Appalosan till Zimé istället... Knasiga jag  

Nej, nu ska jag gå in i tvättstugan och göra lite nytta på jobbet!!

Ha de så länge!!

Mvh anaby  

Av anaby - 21 september 2011 19:02

Det gick jättebra att sätta upp "väggen" mellan höutrymmena   Jag vill gärna ha en "vägg" då jag har "löshö".. blir det när jag har rivit ur den stora höbalen... för att hålla höet på plats Blir lättare när man har väggar att rama in det i

Det enda som är kvar där nere att göra nu är att skruva fast en planka mellan 2 SJ-pallar. Det har varit ett urymme på ca 20 cm som jag har trampat igenom trots att jag har lagt dit en masoniteskiva  Så nu passade vi på att åtgärda det när vi ändå höll på Är så himla lätt att stuka eller vricka foten där!!!

Plankan är tillkapad och klar så jag ska skruva fast den imorgon. Orkade inte åka ner en gång till ikväll och göra det   

De gamla masoniteskivorna som jag har lagt på SJ-pallarna under höet...får duga 1 år till. Men till nästa höst ska de bytas ut!! Är ingen större kostnad...bara bökigt att hämta dem pga storleken  

Nu ska jag "rugga" upp mig och göra mig redo för jobbet!!!

Imorgon em väntar cellprov och inhandling av torvmix på Granngården Det blir ingen ridning av T då jag inte tror att jagvarken kommer att hinna eller orka  Han får vänta tills fredag istället   Då blir det en heldag i stallet  

Nej, gott folk!! Nu ska jag lägga på en rem!!!

Ha en fortsatt jättebra onsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  


Av anaby - 21 september 2011 14:54

I morse när jag åkte hem regnade det ganska mycket   Packade därför in ett regntäcke i en IKEA-kasse och åkte ner till stallet för att "klä på" T. Han stog som vanligt inne i vindskyddet helt torr och mådde gott och blev nöjd att se mig Härliga hästen!!

    

När jag vaknade nu under em var det sol och jättevarmt!!! Skyndade mig ut för att ta av täcket på T när han stog ändå stog här uppe vid huset Har även hunnit med att tvätta, torka och smörja muggen. Är lite kvar...som jag hoppas försvinner under den här veckan annars tänker jag ringa min vet. igen...börjar bli lite less på att det sista INTE försvinner  Även om det ser jättebra ut just nu  

Passade på att kolla ordentligt om alla skor satt kvar efter L-O:s nitning i söndags!! De satt som berget Förhoppningsvis klarar vi oss 1 vecka till då jag ska ringa min nya Hovis och beställa en tid  Annars är planen att ta av T bakskorna och behålla framskorna på...det ska funka i någon vecka utan problem   

Ikväll hoppas jag att vi ska hinna med att sätta upp "väggen" mellan höförråden.

Så att det är klart när jag sedan ska rulla in första höbalen framöver   Igår hann vi inte med "väggen" då L-O kom hem med en massa älgkött som skulle tas omhand istället   Jag rensade svampen innan jag åkte iväg på jobbet och L-O tog hand om köttet 

Nu ska jag inta lite vätska och innan jag börjar med middagen!!

Har en till natt att jobba och sedan är jag ledig i helgen 

Jag håller en tumme eller 2 att det inte blir så mycket regn under resten av veckan....blir så otroligt tråkigt underlag 

Ha en jättebra fortsatt onsdagem och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

  

Av anaby - 20 september 2011 17:56

Jag har redigerat 12 olika filmsnuttar som jag kommer att lägga in under hela veckan. Känns inte lönt att lägga in alla idag utan jag kommer att portinera ut dem lite jämt under veckans alla dagar istället 

Vill man lättare se filmerna kring "vår resa" är det bara att gå in under Kategorier till vänster och klicka in på: Tabasco & Annas resa 2007-2011  

De här filmsnuttarna är från sommaren 2009. Kan inte säga exakt datum men under sommaren någon gång 

Vi börjar med lite skrittjobb:



 

Och fortsätter med trav:



 


I bägge varv:



 


Innan det är dags för lite kavaletti:



 
 


Och slutligen ett litet skutt 



 


Mvh anaby        

Av anaby - 20 september 2011 17:51

Äntligen fick jag tag på filmsnutten från en hoppträning av Zimé....den är från 1997 eller 1998...kommer inte riktigt ihåg.

Hon är klippt och rids på gagsbett. Är en kort filmsnutt på 3 anridningar på 2 hinder. Uppskattar hinderhöjden till kring ca 120 cm.


  

Ber om usäkt för mycket dålig kvalitet på filmen men den är filmad med en gammal filmkamera inte vår nuvarande.

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards