anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under september 2011

Av anaby - 20 september 2011 14:09

Solen tittade fram lagom tills jag skulle rida!!!

Jag börjar bli grymt bortskämd med min otroligt härliga häst i samband med uteritter eller ridturer överhuvudtaget   Zimé var ju "halvgalen" att rida....dock otroligt trafiksäker men resten hade en hel del mer att önska...kunde "flippa ur för nästan ingenting" emellanåt  Jag red henne i nästan 15 år och kunde "läsa av henne" rätt så bra när "utbrotten" kom så jag kunde vara beredd på dem  när de kom...

Om man jämför Zimé med T så är ....T är rena rama drömmen att rida  Och det mest fantastiska är att han blir bara lugnare och lugnare för varje ridtur!! Hur det ens är möjligt???

Tänk att den enas "mardröms-häst" kan bli en annans "drömhäst"!! Helt fantastiskt egentligen!!

 

Idag var T lugn & trevlig redan från början utan att vara seg 

Efter första travsträckorna mot "Älv-utsikten" träffade vi på en av våra grannar som jag stog och pratade med i ca 15 min. T stog på lång tygel och sov under tiden  Lyfte inte på en hov eller försökte gå framåt eller bakåt 

Sedan vidare mot kyrkan...efter första traven hörde jag ett ljud och insåg att det var en röjsåg eller liknande som höll på att fälla träd efter vägen  Det är fällt en hel del småträd efter första travsträckan redan. Travade en liten bit till så att jag "fick bestämma vart vi skulle sakta av" och sedan skrittade vi mot röjsågen!!! T var både strirrig och nyfiken  Killen som röjde stog väl uppskattningsvis 10 meter från vägen där vi red...T kastade sig runt en enda gång när ett träd föll till marken...det var läskigt...men annars "trippade" vi lite högrest förbi utan större problem  När vi väl kommit förbi....var det inga större problem att skritta nedanför kyrkan och sedan trava  Helt fantastiskt att han INTE "flippade ur" utan i "mina ögon" enbart reagerade på röjsågen och lyssnade på matte  

Travade nedanför kyrkan och sedan blev det trav uppför backen. Vi klättrade 5 ggr upp & ner idag  Alldelens lagom för oss   

 

Våran lagoma klätterbacke  Hi hi!!!


       

Håll i dig matte så kör vi...lite försiktigt i trav uppför!!! 


Skrittade sedan en liten bit hemåt innan det blev dags för skänkelvikning. Lika lyhörd och fin idag Fick faktiskt tårar i ögonen idag när jag red  För många är det självklart att kunna rida ut men så har det inte alltid varit för oss...då T har ett litet brokigt förflutet   Med alla mina andra hästar som jag ägt har jag alltid ridit ut mycket....Därför känns det extra roligt och bra att det just nu "går som på räls" med uteritterna med T Är väldigt tacksam att det till slut löste sig på ett bra sätt så att vi kan rida ut T och jag och slippa "harva" i paddocken eller på åkern hela tiden..nöden har ingen lag när det INTE går att rida ut med hästen men det bästa för de flesta hästar (finns dock de som INTE trivs med att rida ut) är att rida ut  

När vi kom fram till "röjsågs-stället" hade killen åkt iväg!!! Ibland har man tur 

T var lite strirrig förbi men skrittade på bra...han trodde nog att den gömde sig bakom någon buske  Bäst att vara beredd och försvara matte!!! Hi hi!!

Sista traven var fantastiskt bra!!! Vilken luftig och stor trav!! Inga problem att korta ner tempot och ha schwungen kvar...ME LIKE  Satt bara med ett stort leende i hela ansiktet UNDERBART!!!

Vi fick en lugn skrittur hem på extra lång tyglar...Åhhh!! Vad jag tycker om min häst idag igen 

En sån här otroligt trevlig dag och ridtur kan jag känna att det inte gör så mycket att vi i nuläget inte har möjlighet att åka in och träna i ridhuset!! Jag är så himla nöjd ändå med min häst!! Träningen i ridhuset kommer att bli av lite senare 

Dock ska jag lastträna T till helgen. Hoppas att det blir bra väder för planen är att lastträna fredag, lördag och söndag. Håll tummarna!!!

Nej, nu ska jag inta lite vätska och en macka innan jag går ut och tvättar & smörjer muggen på T. Sedan är min långledighet slut så jag ska jobba inatt. Känns bara bra att träffa mina härliga Brukare igen och jobbarkompisarna förstås 

Ha en jättebra fortsatt tisdagem och kväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 19 september 2011 16:46

T stog och betade uppe vid huset när jag vaknade så han fick komma in i paddocken på en gång. Sedan gjorde jag iordning utrustningen för ridning på en gång 

Riktigt bra väder med uppehåll och lite blåst...rätt så varmt 

Idag blev det G4:an, remonttränset och en förbygel. Martingalen funkar bra men martingalstoppen FUNKAR INTE ALLS!! SUCK!! Har dessutom bytt till en annan martingalstop men den sitter inte heller fast som den ska....  Så för att slippa sakta av och dra till martingalen + stopp hela tiden....blev det förbygel idag. Har beställt en BIB-martingal från Börjes och den lär ju sitta på plats  Hoppas jag!

T var riktigt, riktigt trevlig idag  Pigg, vaken och nyfiken men så otroligt samarbetsvillig!! Då vi red på fm idag var det minimalt med folk ute på vägen!! 

Ingen klättring idag eller bara 1 i trav uppför backen. Idag när jag skulle träna på skänkelvikning i trav på "vanliga stället" kändes T så fin!! Han flyttade sig mycket för lite skänkel  Det brukar han inte göra så idag blev det ett rejält genombrott med skänkelvikningen  DUKTIGA HÄST!!!

 

Just som vi avslutade sista travsträckan....tittade jag på telefonen....kl.11.02....skulle få ett samtal från VC kl.11.00  Hann med att stoppa ner mobilen igen och skritta någon minut innan samtalet kom...Det kallas tajming   Fick ett annat telnr att ringa för att komma på rätt ställe     Snälla T stog som ett ljus när jag skrev ner telefonnr på en lapp   Jag vet att jag tjatar   men han har verkligen blivit lugn och harmonisk min häst  

Skrittade hem....tvättade muggen med Hexocil....lunch och magnetbehandling....

Passade på att ringa samtalet och lämna meddelande medans Hexocilen verkade.

Ut och tvätta, torka & smörja muggen...tillbaka in och duscha och iväg för permanent av mitt spikraka hår

Hann just med att tvätta håret innan mobilen ringde. Nu är ett nytt cellprov inbokat under den här veckan  Det förra provet gick inte att få något resultat  av..då jag hade mina mellanblödningar just då..suck!!...dock var ALLA andra prover som togs vid samma tillfälle bra enligt läkaren Känns jättebra och som om jag kan börja andas ut nu!!  Ska börja med medicinering under nästa vecka...så kanske man kan "återgå" till ett normalt liv igen snart  


Jag har haft det jättetrevligt hos min frisör under dagen och em... som även är min kusin...vi är även lika gamla.  Det är pga av henne som jag började rida  Hon hade egen häst när vi var små...så då blev det som det blev för mig också...dvs egen häst  eller jag började med ponny. Det roliga är att vi rider än idag bägge 2  Min morbror har under många år fött upp nordsvenska travhästar. De har 4 hästar i nuläget varav den äldsta "Erik" är 27 år och alla är egna uppfödningar!!! Och "Erik" är fortfarande frisk trots sin ålder Min kusins döttrar brukar rida ut och skritta på honom. Lagom tempo för en gammal, trogen och otroligt snäll häst    


Efter permanenten åkte jag till Granngården för att köpa foder till T. Hittade även en snygg brun remontnosgrimma till mycket bra pris endast 169!! Dock inte i x-full  Men ev. skulle den kunna beställas hem av ansvarig säljare i x-full!! Lämnade namn och telnr och hoppas på det bästa under veckan Tittade även på tyglar och det var väldigt bra pris på dem. Hittade ett par kantskodda smala (heter det så?) lädertyglar för 189 kr!!! Även de andra tyglarna var det bra pris på!! Behöver inga tyglar själv i dagsläget och de kantskodda får nog vänta men det är ju alltid bra att veta VART det finns tyglar nära till hands och till bra pris    


Min dag har varit riktigt, riktigt bra!! Jag har hunnit med mycket idag utan att behöva stressa 

Ska strax gå över till mamma på middag tillsammans med syrran och min äldsta  systerdotter. Det ska bli jättetrevligt  En liten "tjejkväll"  eller "kärringkväll"  

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 18 september 2011 19:25

Klickade just in på Hästmagazinets hemsida och ser att Roffe har VUNNIT EM-GULD  

Fick både "ståpäls" och tårar i ögonen!!

HIMMEL SÅ ROLIGT FÖR ROFFE OCH FÖR SVERIGE!!! Det kan inte bli så mycket bättre än så här 

Se och njut 

 

Mvh anaby    

Av anaby - 18 september 2011 18:39

Tabasco stog och betade här uppe vid huset så då fick han komma in i paddocken en stund innan det blev ridtur idag.

Efter lite klurande på VILKET bett eller ev. bettlöst jag skulle rida med idag....kom jag på att jag skulle prova det 3-delade bettet!! Har ju helt glömt bort att prova det...så det kändes dags idag  Hade satt fast det 3-delade på ett träns utan nosgrimma...så jag tog bara stolptyglarna och sedan var vi på G 

Kan säga att jag blev VÄLDIGT förvånad över att T var så lugn i munnen med det 3-delade   Det känns jättebra att kunna altinera mellan det raka och det 3-delade framöver.

 

Lugn och fin T efter ridtur  


 

Det blev även som "vanligt" G4:an som sadel idag  Ångrar INTE att jag köpte denna dyra men underbara sadel till T  Rider i den så gott som dagligen utom när det regnar...då blir det syntetsadeln istället  Det funkar jättebra med min hemsydda padd under sadeln. Dock kommer jag att använda Grandeurpadden mer när det blir kallare ute. Den är för varm i dagsläget...T svettas så mycket i värmen!!!



Här kommer några fler kort som jag tog när jag ändå höll på  



Om någon undrar över de långa tyglarna...har jag förlängt dem med en "snokrem" då jag tycker att vanliga full-tyglar är aningens för korta när jag ska skritta på lång tygel med T   


  Mitt favoritkort för dagen 


Sedan skrittade vi ner till åkern och red faktiskt bara i skritt idag!! Men jag red med sporrar för att kunna få fram skritten ordentligt. Det gick riktigt, riktigt bra  Måste säga att jag är jätteförvånad att T "svarade" så pass bra på sporrarna idag...eller rättare sagt så behövde jag inte använda dem så mycket alls Vi red serpentiner, volter, framdelsväning, halter och skänkelvikning...utan problem!!!

Han kändes jättefin 

Vi red inte så länge...uppskattningsvis kanske 20-30 min. Alldelens lagom tid för oss idag  eller för mig ska jag nog tillägga  

Upptäckte när jag kratsade hovarna innan ridturen att ena framskon glappade lite men det räcker för att den ska dras av om det börjar regna och bli lerigt i hagen Suck!!! Och att bägge bak glappade också så där retligt lite...dubbel suck!! Det var endast ca 5 veckor sedan T skoddes men han nöter både skorna och sömmen MYCKET....djä..a skit  säger jag bara 

 

Det är svårt att stå stilla på ett bra sätt så att matte får ta kort  




Herregud!! Hur lång tid tar det att ta kort människa?? 


 

För guds skull!! Kom med maten kvinna!! JAG ÄR HUNGRIG!!!!


När L-O kom hem från älgjakten kollade vi T:s skor runt om   Både fram och bakskorna nitades fast   Sedan fick framskorna 1 ny söm var. Vi ska kolla bakskorna igen på onsdag....om de glappar då får L-O ta av dem.. så får T gå barfota bak  tills det blir dags att sko igen i oktober. Jag har himla tur som har en duktig man som kan hjälpa mig med "smågrejer" kring skoningen emellanåt  Det lutar mot att jag nästa höst endast skor honom fram tills snön kommer. Måste fundera lite på hur jag ska sko honom nu när jag har facit i hand med att ha honom både oskodd och skodd. Ett mellanting verkar vettigast i dagsläget med tanke på hur han nöter bakskorna...


L-O var också snäll och höll i T medans jag sköljde bort Hexocilen från muggen. Nu är det bara lite, lite kvar som jag hoppas försvinner under nästa vecka  


Idag provade jag mina nya brunrutiga ridbyxor som jag köpte på Hööks på REA i somras  ....tyvärr i storlek 38...fanns inte i 40 som är min normala storlek....men jag chansade ändå!!!  Tänkte att idag var det dags att prova och se OM jag kom i storlek 38:a  Gissa om jag blev förvånad när de satt som en smäck  Nu har jag 2 kg till att gå ner efter sommaren sedan är jag riktigt nöjd  

   

      Visst är den bruna färgen fin  Mina andra gamla brunrutiga börjar verkligen ha "gjort sitt" och de kommer snart att gå "till de sälla jaktmarkerna" eller rättare sagt soptunnan  Jättesköna men de är slitna och snart även trasiga...suck....men de här brunrutiga byter jag gärna de gamla mot  


Nej, gott folk!! Vi ska försöka hinne med att rensa svamp innan det blir en varm dusch!! Förhoppningsvis blir det även en "svamp-macka" innan det blir dags för bädden!!!  Dags att sätta fart så att allt blir gjort ikväll  

Nu hejar jag jättemycket på Roffe som ligger på 4:e plats i EM!!!! Skulle vara så roligt om han kunde knipa en medaljplats!!!

Ha en jättebra fortsatt söndagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 18 september 2011 13:43

Jag vaknade till jättefint väder idag   Men är grymt seg...suck!!

Jag har allafall hunnit med att sy det jag hade tänkt idag 

 

Jag tog äntligen tjuren vid hornen och sydde fast kardborren till BoT ryggvärmaren på insidan av täcket Gick i en grisblink och blev mycket bra  


   Har satt fast ryggvärmaren i täcket här. Är nöjd med resultatet  Det ligger nu nere i källaren redo för användning  


Har även sytt lite på min handväska. Köpte den för en billig peng i Ullared och är jättenöjd med den  Tyvärr har den lossnat på ena sidan men jag tror att jag har lyckats sy fast den så att den håller ett tag till nu  Skit att det man tycker bäst om alltid ska gå sönder  


Sedan fortsatte jag att klura på VART jag ska sy fast fickorna på fleecetäcket...till värmedynorna?? Tror att jag har fått kläm på det hela. Har mailat Jeanette på Stall Rustorp för sista info om jag har "tänkt rätt" INNAN jag sätter igång och syr fast fickorna Är allafall jättenöjd med värmedynorna då det är stora och kraftiga!! Tror att det kan bli jättebra när allt är klart 

       Fortsättning och utvärdering följer när jag har sytt klart och använt täcket 


Just nu sitter jag och chillar i soffan och väntar på att T ska komma upp till huset. Har tänkt rida lite i paddocken med bettlöst idag  Lutar åt hackamore...tror att jag tar det med långa skänklar. Det brukar funka bra  Energin är låg idag så det blir en kravlös ridtur...lagom för oss båda  

Ingen rapport från älgskogen än men jag tror att de har slutat för dagen...och att Peppis nu får jaga lite fågel medans "lillebror" vilar i bilen 

Ha en fortsatt jättebra söndag och em!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 17 september 2011 23:43

Jag har en mycket bortskämd häst har jag upptäckt 

L-O och Henrik skämmer bort honom dagligen med att ge honom äpplen när de går förbi hagen T står t.o.m och väntar "giv akt" när L-O kommer på morgonen för att gå prommis med hundarna  Det känns jättebra att T accepterar andra människor så bra med tanke på vad han varit med om i sitt tidigare liv  

    Nej, nu är det dags att "skaka liv i" min kära man   som sover på soffan och styra honom till bädden 

Ha de gott så länge!! 

Mvh anaby  

Av anaby - 17 september 2011 19:18

Jag har haft lite problem med att kunna redigera filmsnuttar då filmerna jag lagt in i datorn endast har varit halva   Det innebär att traven inte har varit med...

Ska kolla upp det under veckan VARFÖR allt inte kommer med...men har prioriterat bort det så länge till förmån för annat.

Dock har jag en annan filmsnutt som jag kallar för "hopp-rodeo" som är från sommaren 2009 när vi börjde hoppa lite hemma. Inget avancerat utan små hinder och travhoppning. Men man ser på ett ungefär HUR T är i samband med hoppning från början när vi satte igång

Håll tillgodo med den här filmen tills jag fixat problemet med de andra filmerna!!

Mvh anaby  

Av anaby - 17 september 2011 18:51

Nu har nästan hela dagen gått åt till att baka   eller allafall 5 timmar har gått åt  Jag har bakat 18 blåbärspajer  3 sockerkakor och 1 plåt med nougatrutor 

Det har gått jättebra även om det tagit lång tid!! Jag tycker att det är så skönt att baka MYCKET och frysa ner...då har man hembakat länge och om det kommer besök är det bara att tina upp i micron 

Några bilder på dagens bak.

Vi börjar med nougatrutorna..min personliga favorit  

 

Smeten i långpannan innan gräddning...


 

Just utagen efter 10 minuters gräddning  


   

Sista finischen med nougaten på!! KLAR  


Idag blev det "bara" vanliga sockerkakor utan kardemumma och annat...L-O ville INTE ha några kryddor den här gången 

   Färdig för ugnen!! Jag har 3 st lika stora hjärtformar som jag rymmer samtidigt i ugnen  Kanonbra att kunna grädda flera i taget.

Och sist men inte minst...det som tog längst tid...blåbärspajerna!!!


Här är det första 6 pajerna redo att gräddas!! Jag får även här in 3 st samtidigt i ugnen så det blev "bara" 6 gräddningar på 18 pajer  Helt ok!!! 



Några färdiggräddade!! Tack och lov!!! Hi hi!! 


  Dagens bak plastade och klara för infrysning!!! Blåbärspaj, sockerkakor och nougatrutor  

Det enda som inte är gjort nu är att dela på sockerkakorna och skära lämpliga bitar till nougatrutorna...men jag avvakar en stund med det...

Vi har nämligen inte ätit middag än...L-O beräknas komma hem vid 20.00-tiden från älgjakten.

Jag ska snart sätta igång med middagen till oss 2. Resten av familjen har redan ätit 

Vädret idag har varit riktigt bra..solen har faktiskt tittat fram ett tag 

T är ompysslad för dagen och har vilat och bara njutit av det fina vädret i hagen Det behövs lite vila emellanåt även om T inte vet om det själv  

   

Jag har hunnit med i princip allt "här hemma" som jag tänkt förutom att sy...det får bli imorgon istället. Räknar med att hinna med det innan jag ska rida på fm. 

Henrik håller på att baka "drömrulltårta" till mig  Det ska jag njuta av efter middagen!! Tur att man har snälla barn 

Nej, gott folk!!! Det här går inte!!! Nu måste jag börja förbereda en sen middag!! Magen kurrar och längtar tills det blir "intag av mat" 

Ha en jättesuperduperbra lördagkväll!! Det tänker jag ha 

Chilla lugnt  

Mvh anaby       

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards