anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under oktober 2011

Av anaby - 14 oktober 2011 15:13

Idag provade jag det neonrosa schabraket som jag köpte på Tradera.... tillsammans med G4:an...det blev så bra så   Hi hi!!


  Nästan samma rosa färg som huvan 


    

Tyvärr är benlindorna ljusare rosa men man kan inte få allt 



 

Och här ser de då helvita ut!!! Men de är ljusrosa. Ska ta nya bättre kort med kameran under helgen. Mobilen tar inte riktigt bra kort  Sorry!!!


Jag skrittade till kyrkan och tillbaka...på en ganska pigg häst  T blev något irriterad på mig när vi "bara" skrittade  Han är ju van vid ganska mycket travsträckor när vi rider där i vanliga fall. Det var inga problem att få honom att skritta men för att vara honom så gick det fort idag Vi hade en trevlig ridtur och landade hemma nöjda och glada ca 30 minuter senare. Alldelens lagom tur efter 1 veckas vila för oss båda Kan säga att både muggen och svullnaden ser bättre ut  Speciellt är det skillnad på muggen på frambenet där det är mest krustor!! Idag gick det t.o.m att ta bort en del krustor  Det har absolut INTE gått att göra tidigare!!!! Kanske att det läker ut helt nu!!!

Sedan fick T lunch och magnetbehandling medans jag gick och fixade i rabatterna. Jag har nu klippt ner alla växter/buskar så att det är klart  Pappa håller på att fixa i deras rabatter också så traktorskopan står framme. Skönt att bara behöva går en liten bit och tömma skottkärran 

 Imorgon blir det att plocka undan sollcellsbelysningen och allt annat som står i rabatten  Sedan får gärna snön komma...eller allafall i rabatten  

Jag har ätit lite lunch eller sen lunch ska man nog säga...men jag har fått i mig smörgås och te...bättre än ingenting  Tills det blir dags för middag  

L-O, Fredrik och hundarna åker iväg till stugan ikväll. De ska jaga älg hela helgen. Så jag, Henrik och katten blir ensamma hemma !!! Det känns jättekonstigt och kommer att vara "läskigt lugnt" för mig här hemma 

Ikväll tänkte jag ha lite "spa-kväll" här hemma i min ensamhet Med hårinpackning, fotbad och målning av naglar osv....ska bli skönt att få ta allt i den takt man känner för  Det blir nog någon te kopp och något vinglas också 

Nej, nu ska jag gå ut och ta bort magneterna från T...så att han får gå ut i sommarhagen igen  Innan jag hoppar in i duschen!!!

Ha en jättebra fortsatt fredag och glöm inte myset!!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby           

Av anaby - 13 oktober 2011 21:53

Jag har inte sovit mycket alls idag   Ca 1,5 timmar...brukar vanligtvis sova 3,5-4 timmar när jag "går av" mitt nattjobb. Men pga av att veterinären kom ut idag blev det lite kortare sovtid. Jag är dock väldigt tacksam att han kom idag   Dagen har gått i ett sedan jag steg upp!!! Jag och mamma åkte iväg till Apoteket för att hämta ut medicinen....dock var det bara Socatil som fanns hemma. Jag fick hjälp av en väldigt trevlig kvinna som gjorde en beställning på gelen på en gång!! Och trodde att den skulle komma till Apoteket vid 17.00 Jag skulle ringa och kolla innan jag åkte iväg en gång till 

Idag fyller jag år!! Hi hi!! Man blir ju tyvärr inte yngre  40-taggare + som man är och sakta men säkert närmar man sig 50  Det är några år kvar än...som tur är  

Av min kära man fick jag den bruna Uvex hjälmen 

  Annars har det inte blivit så mycket mer presenter förutom att jag och mamma handlade lite kläder idag...jättesnygga svarta byxor och några toppar  Sedan fick jag med mig en pyjamas hem...som var rosa  Kunde bara inte låta bli Har blivit mycket rosa den här månaden!!!!

Vidare till Rusta och handla lite förbrukningsvaror bla billigt och gott luktande duschcreme och lite annat där...bla en rosa fleecefilt för 10 kr Ett potentiellt blivande skrittäcke...hade jag tänkt Rosa-mani?? Nej, då...inte alls  

  När jag sedan kom hem stog T uppe vid huset så då passade det bra att linda på magneten på bakbenet en stund.

 

När magnetbehandlingen var klar smorde jag in muggen med Socatil   Hoppas verkligen att det ska funka med den nu!!! 

Gjorde iordning middagen och väntade tills jag skulle ringa Apoteket för att få veta om gelen kommit.  Kom fram på telefonen men tyvärr hade "budet" inte kommit med någon medicin. De erbjöd sig att ringa från Apoteket när leveransen kom fram  Klockan var 17.30 och de stänger 19.00...tar ca 20 min för mig att åka dit. Hinner äta middag och sedan ringer de från Apoteket 18.10 och säger att det bara är att komma och hämta gelen  Budet hade varit över 1 timme sen!!! Så blir det när man har mycket att göra...FÖR MIG BLEV DET STOR LYCKA ATT KUNNA HÄMTA UT OCH BÖRJA BEHANDLA MED GELEN IDAG ISTÄLLET FÖR IMORGON!!!

Hoppar in i bilen och skyndar iväg för att hämta gelen. Hem igen och sedan åkte jag och L-O och handlade mat på Willys...Pust!!! Sedan är ALLA "uppdrag" äntligen klara för idag  

Väl hemma fick vi trevligt besök och en fikastund 

Nu har jag just kommit hem från T. Tog bilen ner till stallet för att ÄNTLIGEN smörja in benet med gelen!!! Nu är alla "behandlingar" för mugg och svullnad insatta  Behandlingstiden är 10 dagar så nu håller jag bara tummarna att allt funkar som beräknat....    

Och nu väntar jag bara på att "John Blund" ska komma....det lär nog inte ta så lång tid efter jag lägger mig i soffan och chillar framför TV ..skulle jag tro 

Den bästa födelsedagspresenten idag är att min vet. kom ut och T fick börja behandlingarna  Att svullnaden på bakbenet  även hade en "bra prognos" är en stor bonus!!! Imorgon blir det en härlig skrittur   med vårt nya neonrosa dressyrschabrak  Bilder kommer  

Nu känner jag mig otroligt nöjd och glad...och trött  Blir en rejäl sovmorgon imorgon kan jag säga ...jag lär nog inte vakna i första taget  

Hoppas att ni har haft en jättebra torsdag!!

Sov gott!!!

Mvh anaby       

Av anaby - 13 oktober 2011 12:47

Jag fick 1 ½ timmes sömn innan jag fick ett samtal från min veterinär   Tack och lov att han hade möjlighet att komma ut idag  Jag lär vara lättvaggad till sömn ikväll  Fniss!!!

Gick ut och borstade och tvättade muggen innan jag packade in några stolpar (satte ner dem runt diket inne i sommarhagen)  i bilen och åkte ner till stallet. Tog sedan in T i stallet och väntade på vet.

Svullnaden på bakbenet är bättre och mjuk. Påtalade för veterinären att svullnaden från början varit hård och f.r.o.m igår mjuknat förmodligen pga magnetbehandlingen. Han var väldigt glad att det var så pass stor skillnad på några dagar!! Han tyckte att jag skulle fortsätta med "magnetbehandlingen" av bakbenet Han trodde också att det kunde vara något typ av yttre våld (trauma) som har gjort att benet svullnat upp. Förmodligen har T gjort någonting i hagen  

Han är ju som tur är INTE halt!!! Vilket jag är otroligt tacksam över  Jag kan även ut och skritta honom   Det blir superbra för då kommer han att vara lugnare sedan när jag ska sätta igång honom igen 

När vi tittade på muggen frågade vet. Vad har du INTE hade provat än? Har ju blivit en hel del olika preparat och salvor under tiden   Han sa precis som både jag och många andra upplever med "årets mugg-problem"...att det är svårt att få bort  

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Behandling??

Mugg: Socatil utblandat med torskleverolja för att få den lite mer lös.  

Svullnad i bakbenet: Kortisonspruta och sedan en kortisonsalva som hjälper till vid svullnader i ben.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Just nu känns det JÄTTEBRA!!!! Nu blir resten av veckan lugn och jag kan verkligen slappna av!! Imorgon blir det en skrittur till kyrkan för mig och T  

Hinner tyvärr inte rida någonting idag då jag har prioritet på åka iväg och hämta ut T:s medicin och handla lite annat....

Nej, nu ska jag rugga upp mig och åka iväg och fixa medicin!!!!

Ha en jättebra fortsatt torsdag!!

Chilla lugnt  

Mvh en mycket lättad och nöjd anaby  

Av anaby - 12 oktober 2011 15:25

Har inte sovit riktigt bra imorse när jag kom hem från jobbet. Tyvärr har jag oroat mig för att vet. ska ringa och att jag skulle missa samtalet   men det gjorde han inte så då kunde jag slappna av och sova vidare en stund till 

T stog inne i paddocken när jag vaknade.. så det var bara att gå ut och tvätta muggen och linda bakbenet med magneten.. Kan säga att idag var det ingen hård svullnad utan bara en mjuk  Det är första dagen sedan lördag som den är mjuk!! Han är INTE lindad nattetid endast på dagen.  Så det känns som om magneterna gör verkan  Det har absolut inte blivit värre eller mer!! 

Muggen ser riktigt bra ut på det "andra" bakbenet.....tyvärr har det blivit mer på frambenet istället  Men nu "kommer hjälp" imorgon eller på fredag. Ska bli skönt att få ett utlåtande!!!

T hade rullat sig rejält idag...såg ut som en "ler-inpackad-mammut"  Det blir att borsta upp honom imorgon när jag vaknar...orkade inte idag 

Han är väldigt pigg och glad..som vanligt...positiva häst  Och så otroligt glad när man pysslar och bryr sig om honom    

Det händer inte så mycket mer idag....ska jobba 1 natt till.. så jag ska snart rugga upp mig och fundera på middagen 

Kan säga att vi letade reda på motorvärmaren och sladden igår!! Vilket var tacksamt imorse när det hade varit -grader under natten Morgonpersonalen som kom och bytte av mig... hade inte haft någon motorvärmare under natten och fick stå och skrapa rutorna innan jobbet!!   Det är bara att inse att snart är vintern här med snö!!! Känns i och för sig rätt så bra...då blir det LJUSARE ute!! Tycker att det är så himla jobbigt när det är becksvart ute 

Nej, nu ska jag rugga upp mig!!

Ha en jättebra fortsatt onsdag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 11 oktober 2011 14:30

Jag har hunnit med allt jag tänkt idag   Började med att tvätta T:s mugg med Hexocil och sedan gick jag runt hela sommarhagen för att kolla så att det inte låg någon gren/kvist på tråden och så att resten av stolparna var ok...allt såg bra ut  Jag var noga när jag röjde över & under tråden senast för 2 månader sedan!! Känns extra bra och skönt att gå runt idag och bara ta bort några få grenar...det lönar sig att vara nogrann redan från början

När jag kom ner till stallet mätade jag hur långt "mellanrummet" var på järnhagen. Fick det till 65 cm. Ska nu klura lite på vilket mått som kommer att fungera bäst på trådsidan...blir nog bra hur jag än gör tror jag  Men jag har tänkt mig ca 65-70 cm mellan trådarna. Stolparna kommer att vara 190-200 cm höga när de är nersatta. Det blir ju en aning lägre på vintern när snön tillkommer....och T är ju STOR!!! Så jag vill INTE ha för låg hage 

När jag ändå var nere i stallet passade jag på att mocka ur vindskyddet. Det gick in en grisblink då "Herr´n" fortfarande bajsar i sommarhagen 

Sedan vidare och titta på resten av sommarhagen...allt såg bra ut 

Tillbaka till T och skölja av schampot och ge lunch. Sedan fick han stå och torka om benet....så att jag kan linda sedan!!

Vidare ut till ladan och impregnera 3:e och sista varvet på stolparna  KLART!!! De ska nu sättas ner under helgen innan marken blir för hård  

Sedan letade jag reda på 4 "gamla" stolpar som jag också impregnerade och skruvade fast isolatorer på. De ska sitta kring diket där jag INTE vill att T ska gå ner och snubbla   Är ett område som är kring 10 kvm i en rektangel ungefär...De gamla stolparna som sitter där är i dåligt skick så nu är det lika bra att byta ut till fräschare stolpar så att det håller ett tag 

Tillbaka till T och ta bort magneten och titta på bakbenet?? Kändes riktigt bra!! Svullnaden var inte hård längre utan mjuk  och något mindre!! Lindade bägge benen med paddar och fleecelindor= T klar för dagen...nu ska endast lindorna av senare ikväll  och muggen ska smörjas   

In med alla verktyg...plocka ur diskmaskinen och ladda den igen....hänga det sista av tvätten jag tvättat imorse....KLAR!!! Nu sitter jag med mitt favoritte...fikon & kiwi  FANTASTISKT GOTT!!! Några smörgåsar och rispåsen på nacken...jag känner mig riktigt nöjd med dagen  Och ska nu chilla en stund innan jag hoppar in i duschen!!

Ha de så länge!

Mvh anaby   

     

Av anaby - 11 oktober 2011 10:24

Det ringde ingen veterinär idag så nu hoppas jag på torsdag när jag "går av" jobbet!!! För oss är det INTE ett akutbesök och därför får vi vänta i några dagar. De ggr det har varit akut har han kommit ut SAMMA DAG   Jag är både glad och tacksam att min veterinär prioriterar " i rätt ordning" när han kommer på besök  Det underlättar för både mig och andra hästägare 

Muggen (eller vad det är) ser mycket bättre ut idag!! På ena sidan är det nu så lite som det kan bli idag Och på andra sidan har det krymt till en 5-kr storlek  På frambenet är det också endast en liten, liten 2 cm rektangulär krusta!! Får se vad vet. säger när han kommer ut...om det är mugg eller någonting annat 

Svullnaden på det andra bakbenet är bättre idag!!! Inte lika hård svullnad som igår och aningen mindre  Det verkar som om magnetbehandlingen igår gjorde lite verkarn  T står just nu med "magnetbandage" och tiden idag blir den samma...2 timmar. Magneterna blir nog ett bra komplement till en ev. behandling så småningom när vet. varit här under veckan   Jag kommer även att linda bägge bakbenen under dagen och em och ta bort dem sedan ikväll innan jag åker iväg på jobbet.

Nu ska jag se lite på TV en stund innan jag går ut och fixar och dolar med det jag har tänkt idag  

Idag blir det en ganska lugn dag jag jobbar nämligen inatt och imorgon. Känns helt ok!!! Vill gärna komma igång "som vanligt" nu efter förkylningen då jag blev så otroligt däckad  Sakta men säkert får jag mer energi och orka med dagarna på ett annat sätt. Ser framemot helgen då jag har tänkt sätta upp de sista stolparna till den blivande vinterhagen..pyssla med T...och sedan påta på lite med rabatterna innan snön kommer och det blir för sent!! Hi hi!! Men tills det blir helg...är det annat som hägrar...bla veterinärbesök och jobb       

Ha en jättebra fortsatt tisdag em och kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 10 oktober 2011 19:59

Vi har nyss kommit tillbaka efter att ha blivit bortbjudna på middag   Trevligt sällskap och mycket god mat  Vad kan man mer begära!!!

Har nyss "nattat" T här uppe vid huset. Han stog "giv akt" och väntade på mig...min lilla plutt  Man kan inte annat än att bli väldigt glad när man ser honom men framför allt hör honom gnägga välkomnande  L-O fick hålla i honom när jag tog bort fleecelindorna och smorde muggen..eller det lilla som fortfarande finns kvar. Blir nog bra det där till slut  Tycker att muggen har blivit väldigt mycket bättre sedan jag började ge honom jäst igen!!!

Svullnaden på bakbenet ser något bättre ut efter magnetbehandlingen och fleecelindorna!!! Framför allt är den lite mjukare och mindre   Får se hur det ser ut imorgon!! Hoppas att min veterinär har tid att komma ut imorgon!! 

Nu sitter vi och väntar på att "2½ halv män" ska börja kl.21.00 på TV6!!!!

Måste ju bara se Charlies begravning och Ashtons entré 

Ha de gott!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 10 oktober 2011 17:05

Här kommer ett kort på vår katt!! Det hör inte till vanligheterna att hon fastnar på bild   En helt vanlig bondkatt på 11 år och som heter Kwidie 


   Favoritstället att sitta på så att matte & husse ska se henne  Näst bästa stället är att sitta på soptunnan 

T hade kommit upp till huset en sväng till under em. Såg nöjd ut och gnäggade efter mig och tyckte att jag var tråkig när jag gick 


         Fleecelindade bakben som ska tas bort under natten. De har suttit riktigt bra sedan jag lindade dem mitt kring 12.00-tiden idag  


Sedan har äntligen min sista rosa utrustning kommit med Schenker 


   Ett  neonrosa Catago dressyrschabrak till G4:an 


    Och ett par rosa helskodda Jackson ridbyxor  De här ridbyxorna kommer jag att kunna använda ganska mycket om jag vill då det är en ganska ljusrosa färg   

Däremot tror jag inte att jag kommer att använda det här schabraket tillsammans med ridbyxorna...finns en viss risk att det kommer att skära sig räättttt ssåååå mmyyyyccckkettt!!! Harkel....host....fniss  Tur att jag har andra rosafärger som "går ihop"    

Snart dags för middag!!

Ha de!!

Mvh anaby  


Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards