anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 24 november 2011

En liten ryttartest;)

Av anaby - 24 november 2011 13:10

Jag brukar vanligtvis INTE göra såna här typer av test. Men någon gång ska ju vara den första. Det gäller att hålla ordning på alla årtal och hästar  Inte lätt när man börjar bli gammal  


Hur började det:
1. På vilken klubb började du rida?: Har inte ridit på ridskola utan är självlärd. Köpte min ponny 1975 och började rida själv. Hittade min hopptränare Robert 1982 genom en kompis och började träna för honom då och fram till 1991 då vi flyttade ner till Södra Sverige. Har sedan haft olika hopptränare under åren fram till 2001 då jag slutade att tävla och träna pga skada på både mig och hästen. Tävlar inte i dagsläget men har hopptränat igen våren 2011 efter 10 års uppehåll. Ska sätta igång igen så fort Tabascos mugg ger med sig...
2. Vem gjorde dig till den ryttare du är idag?: Alla mina hästar genom åren och min duktiga hopptränare Robert som jag tränade för 1982-1991!!! Han hjälpte mig grundligt "från grunden" och det har jag haft STOR nytta av senare på andra hästar genom åren.  Hästarna: Kadett, Abbe, Bingo, Comtesse, Lord Courette, Wirbelwind, Zimé och Tabasco.

3. Vilken häst har lärt dig mest?: Det måste vara Tabasco även om vi inte har tävlat än. Han har krävt otroligt mycket tålamod genom åren. Tack vare mina andra hästar som jag ägde innan kunde jag "hitta lösningar" som funkade på Tabasco.
4. När började du tävla högre än klubbtävlingar?: 1983
5. Vilken häst har du mest placeringar med?: Comtesse eller Wirbelwind!! Vet inte riktigt men de har nog ganska lika många rosetter. Bägge tävlade Elitserie i laghoppning och hade segrar upp till Msv B  hoppning.

Dressyr:
1. Vem är den mest utbildade häst du ridit?: Wirbelwind (LA-Msv)
2. Vilken häst har du din högsta dressyr placering med?: Wirbelwind
3. Vad är det svåraste program du ridit?: LA:O och året var 1990 om jag inte minns fel. Tävlade i hoppsadel dessutom;) ägde ingen dressyrsadel förrän 2001.
4. Vad tävlar du för klasser?: Inga nu.
5. Vad har du tagit för placeringar i år?: Inga då jag inte tävlar längre.

Hoppning:
1. Vilken häst har du hoppat högsta enkelhindret med, vilken höjd?: Zimé, 155 cm och Wirren, 150 cm.
2. Vilken häst har du hoppat högsta banan med, vilken höjd?: Det måste vara Lord Courette och Wirbelwind och banan var 140-145 cm. Vid olika tillfällen och år emellan.
3. Vad tävlar du för klasser?: Inga då jag inte tävlar. Tidigare tävlade jag upp till Msv B med 3 hästar och 125 cm med 1.
4. Vad har du tagit för placeringar i år?: Inga då jag inte tävlar längre.
5. Vilken klubb föredra du att tävla hos?: Surf eller Urf. Det är mina "gamla" ridklubbar. Bägge är bra och för närvarande är det Surf som gäller för mig och Tabasco när vi har hopptränat.

Häst: 
1. Vem är den hetaste hästen du ridit?: Comtesse.
2. Vem är den starkaste hästen du ridit?: Comtesse och Zimé och de i särklass de absolut SVÅRSTE hästarna jag har suttit på genom årens lopp.
3. Vem är den minsta hästen du ridit?: Kadett ca 105 cm.
4. Vem är den största hästen du ridit?: Wirbelwind ca 180 cm.
5. Vem är den häst du tog grönakortet på?: Zimé  och året var 1996. Jag har fortfarande kvar kortet.
6. Vem är den häst du tävlade först i dressyr?: Comtesse 1984 eller 1985, kommer inte exakt ihåg årtalet.
7. Vem är den häst du tävlade först i hoppning?: Abbe i en klubbtävling 90 cm i början på 80-talet. Kan har varit 1980.
8. Vem är den häst du tog din första placering med?: Abbe. Vi kom 2:a i en klubbtävling 90 cm. Förmodligen 1980.
9. Vem är den häst du tog din senaste placering med?: Zimé. En 3:e placering i LB om jag inte minns helt fel och året var nog 2001. Samma år jag slutade tävla.
10. Vilka hästar har du tävlat i lag med?: Comtesse (Elitserie 1985, Junior), Lord Courette (Div 1 1989, Senior), Wirbelwind (Elitserie 1990, Senior) och Zimé (Div 2 2001, Senior). Samtliga i hoppning.

Antingen eller:
Häst - Ponny - 
Dressyr - Hoppning
Utomhus tävling
- Inomhus tävling
Satsa för seger - Fis rida -
Vitt schabrak - Personlig färg
Ridstövlar - Chaps
Spilta - Box
Spån - Halm
Räcke - Oxer
Kompisar i hagen - Ensam pga speciell häst
Lite info om mig under årens lopp 
Mvh anaby  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards