anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 24 november 2011

Lerinpackad mammut x flera:S ridit, fyllt hö och hämtat ut kådsalvan:D

Av anaby - 24 november 2011 18:28

Åkte ner direkt till stallet och smorde in muggen med vitlöksblandningen....somnade ca 08.30 

Vaknade kl.10.00 och fattade inte alls vart jag var  Tvärvaknade och fick anstränga mig för att förstå VILKEN dag det var?? Hade jag jobbat eller sov jag i sovrummet?? Inte lätt när hjärnan INTE är i fas 

Insåg till slut att jag hade jobbat och kunde sova tills väckarklockan ringde 12.00 

När väckarklockan väl ringde blev det "giv akt" och jag fattade verkligen INTE vart ljudet från väckarklockan kom ifrån Vem har sagt att det ska vara lätt och jobba natt och sova på dagen 

Lyckades allafall kravla mig ur sängen och till soffan i vardagsrummet 

Precis när jag hade bytt om till stallkläder fick jag ett SMS att kådsalvan hade kommit!! Fick hämta den efter ridturen istället 

Jag hade i bakhuvudet att förmodligen skulle nog T se ut som en "lerinpackad-mammut" x 2 eller 3 då det regnade igår och har varit lerigt i hagen  Dock tänkte jag att jag kanske hade tur med bara 1 rullning i lerbadet 

Hade jag tur?? Nej, då jag har ju jobbat inatt 

Så här "fin" var T när jag kom ner för att rida:


                      Ärligt kan jag säga att jag var väldigt nära till tårarna när jag såg honom i hagen...han måste har rullat sig hur många ggr som helst  Uppe på ryggen hade det INTE torkat än...  Jag kan också ärligt säga att jag fullkomligen ÄLSKAR min Magic Brush idag  Utan den hade jag nog brytit ihop och gått hem istället 

Det tog nog "bara" kring 10 minuter så såg T ut som en häst igen  UNDERBARA BORSTE!! Dock inte magisk...men effektiv att använda  

Vi skrittade vår vanliga tur...kyrkan tur & retur. Idag var T väldigt irriterade på MYCKET...folk på vägen.....annat bredvid....snubblade en hel del på väg till kyrkan. Jag tror eller upplever att han är lite less på att bara skritta...så länge han får Metacam blir det bara skritt. Så nästa vecka ska det bli skönt att kunna börja trava igen  Han skötte sig bättre på hemvägen  Han både lyssnade bättre på framåt och snubblade mindre.

Det kändes som om varken jag eller T hade någon bra dag idag  ...jag var otroligt trött och less   och T irriterad  ....Men vi tog oss dit och hem utan problem...så man kan nog säga att det gick bra förutom att humöret inte var på topp hos någon av oss  

När vi kom hem ige fick T sin lunch men idag gick den inte ner...torskleveroljan var ingen större favorit...trots att jag endast har använt lite. Han är roligt T!!! Jäst går bra men lite olja går inte alls ner Tänk om man förstog hur de tänkte..de små liven!!!

Tvättade muggen med Hexocilen som fick verka medans jag fyllde på hö i bägge höhäckarna och städade nedanför stora höhäcken. Det blev 5 säckar som fylldes på den här gången. Höbalen är helt slut så nu måste vi rulla in en ny till helgen så att jag har under nästa vecka.

Sedan var det dags att skölja bort Hexocilen. Det går jättebra om jag tar pannlampan och går runt hörnet på vindskyddet. T står som ett ljus och tycker nog att det är lite spännande när det lyser  Han vill nämligen gärna putta på mig och SE på lampan  Knashäst!!!

När jag torkade torrt upplevde jag att krustorna ÄNTLIGEN börjar lossna på muggbenet!! Känns som om det börjar hända grejer nu!! TACK OCH LOV!!! På det andra bakbenet är svullnaden borta  På muggbenet är svullnaden oförändrad men blir mycket mindre efter ridning. 

Mockade hage + vindskydd innan det var dags att fylla på vatten. T dricker upp det "äppelciderspetsade" vattnet utan problem!!! Har dock INTE blandat i så mycket än utan tar lite mer för varje dag....är glad att han dricker som vanligt 

När T var klar tog jag mitt pick och pack och gick hem. Svidade om och sedan åkte jag till Coop för att hämta ut Kådsalvan. Åkte ner direkt till T för att smörja muggen innan jag åkte hem. Måste säga att det gick riktigt bra att massera in salvan och det lossnade MYCKET krustor  Jag hoppas verkligen att salvan har gjort verkan tills imorgon!!! Med det menar jag att det skulle kännas underbart om krustorna börja lossna....det tar nog flera dagar innan allt läker men en början skulle "vara guld värd"  Jag får se imorgon...

Jag har just ätit middag och sitter nu framför TV och jag kan säga att det blir en lugn, lugn kväll...jag kommer inte att göra många knop   Planen är att se på TV...dricka varm choklad...1 vinglas....lite gott fika...och bara njuta av livet en kväll  

Ha en fortsatt jättesuperduperbra torsdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

   

 
 
Karja

Karja

24 november 2011 19:25

visst är det roligt när det är lerit å dom går utan täcke och går å rullar sig i leran å ser ut som *hej kom o hjälp mig typ* va skönt att krustorna börjar släppa mer å mer. snart kommer han nog va fri från muggen =)
Sv: längtar åxå efter snö nu. som du kan se på mitt o ottos filmklipp så har vi väldigt fin paddock, inte alls. det gör den säkert, men matte ska ringa efter en hovslagare så han får en sko igen =) han har väldigt me personlighet, han går inte ihop med alla människor, men mej gillar han, tur de annars hade de nog inte gått så bra att rida honom. men de e skönt att han går ihop me mej då ja kan hjälpa matte me honom. underlättar ju ibland å va två som rider en häst. då man kanske inte hinner rida pga jobb eller andra omständigheter. du vet ju själv hur de kan va

http://myonelife.bloggplatsen.se

anaby

24 november 2011 20:32

Jag kan säga att jag tyckte att det var trevligt de få dagar det hade frysit på!! Då stog det ingen "lerinpackad-mammut" i hagen;) Hi hi!!

Det blir nog bra när han blir skodd igen. Jobbigt med "ler-tapp-skor":(

Det är trevligt när hästar har personlighet och väljer sin ryttare. Då vet man att man passar ihop:D

Jag hade medryttare senast för 16 år sedan när jag hade 2 hästar. När jag sedan tog bort 1 av dem har jag ridit själv. Jag har haft stallet så nära (350 meter bort) så därför har det funkat bra ändå för mig även när barnen var små....när det var slitigt. När jag inte har haft tid eller orkat rida har hästen fått vila...ca 2 dagar i veckan.

Det ultimata är ju om man har en medryttare som kan hjälpa en några dagar i veckan:) Är dock inte akutellt för mig i dagsläget med T.

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards