anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 29 november 2011

Hovisbesök och "klatter-matte":O

Av anaby - 29 november 2011 20:05

Min snälla Hovis ringde och kom sedan och hämtade upp mig  på väg ner till stallet. Jag hade redan tagit med mig "allt" som behövdes till skoningen till stallet...trodde jag   Väl nere i stallet frågade han mig om sömmen?? Men sat.n Självklart glömde jag ÄVEN den här gången  Fick låna Hovis bil och åka hem och hämta dem   T är så stor så att vanliga sömmar blir alldelens för klena...de nöts bort i en grisblink  Vi hade kvar söm efter Wirren och Zimé nere i källaren som vi provade för första gången vid förra skoningen. Det funkade kanonbra  Så vi kommer att fortsätta med den grövre sömmen. Behöver jag tillägga att jag numera LÄMNADE sömmen i skrubben...för att slippa glömma dem nästa gång  

När jag sedan plockade fram skor och skosulor säger Hovis: Ska du bara ha 2 broddar?? Men vad i sat.n tänkte jag!! Och mycket riktigt så var det BARA 2 broddhål på alla 4 nya skorna  HUR KLANTIG FÅR MAN BLI?? Usch vad jag fick skämmas  Nu visade det sig att vi kunde använda de gamla skorna den här gången. Det var bara 1 av skorna som vi ev. kommer att behöva byta ut pga den ev. kommer att kunna gå av. Men det var inga problem för Hovis att i så fall komma ut och slå på en ny sko  Hur som helst ska vi sko T i början på januari nästa gång. Det blir jättebra  L-O ska få borra och gänga de sista 2 hålen på skorna så att de är klara att använda vid nästa skoning!! Jag som brukar vara så noga att kolla broddhålen....och vara ute i god tid!!! Jag lär INTE göra om det kan jag säga  

Det gick över förväntan att sko bakhovarna!!! Jag var lite orolig att T skulle ha ont i muggbenet och vara irriterad men det gick jättebra!! Både jag och Hovis blev positivt överaskad  Det tog lite längre tid än vanligt den här gången då snösulorna skulle passas in och kapas till. Så när framskorna var av och hovarna verkade blev T VÄLDIGT less  Dock gick det att sko även om han var less på oss  Nästa gång kommer det att gå fortare som tur är!! Trots detta var Hovis jättenöjd med T!! Han tycker att han är en helmysig häst  Han jobbar heltid i ett travstall så han har ju träffat på några varmblodiga travhästar 


Jag fick samma tips av Hovis att lägga "sprit-bandage" på T:s bakben!! De har också problem med sår på en del av travhästarna som INTE vill läka (förmodligen pga väderleken) och de lägger då "sprit-bandage" och upplever att det funkar absolut bäst att få bort ev. infektioner/inflammationer. Jag ska iväg imorgon till Apoteket och köpa mer alsolsprit. Känner att jag gärna vill lägga 1 "sprit-bandage" per dag så länge det är så här geggigt ute. Fick även tips att ha honom lindad nattetid så länge det är så här lerigt ute...ska börja med det imorgon  


T fick regntäcke på sig när han sedan fick gå tillbaka till hagen. Det regnade och blåste ute...han vill ju gärna stå och äta ur stora höhäcken och favoritplatsen Då är det bra med täcke på sig!!! 


Jag fick i mig en mindre middag efter 14 timmars matfasta idag  Jag har inte varit så sugen på mat pga mitt illamående...men nu på kvällen gick det helt ok att peta i sig lite mat  Kommer nog att vara rejält trött ikväll och sova gott inatt så sömnen har varit alldelens för dålig de senaste dagarna...är svårt att "klara sig på!" 3 timmars sömn och sedan vara "pigg & rask" och funka  Men imorgon är en ny dag!! Antigen blir den bättre eller värre...det får morgondagen utvisa....

Nu ska jag njuta av min stora kopp varm chocklad och titta på "Äntligen hemma" 

Ha en fortsatt jättebra tisdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh en trött & sliten men väldigt nöjd anaby               

 
 
Jenny

Jenny

29 november 2011 21:10

Usch, låter inge vidare att må illa, hoppas du mår bättre nu! Och vad bra att spritomslaget hjälpte! Nu hoppas jag det blir helt bra med Ts ben snart!

SV: Tja, om jag förstod hemsidan rätt så släpper bakdelen av byglarna om man trillar av eller så och då borde de vara betydligt säkrare än vanliga stigbyglar :)

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

29 november 2011 22:15

Det enda som känns bra är att veta att det INTE är magsjuka;) Måste tyvärr prova den här medicinen i 3 månader innan jag kan gå vidare med "Plan B"...har 1 månad kvar!! Som tur är!!

Spritomslaget verkar vara riktigt bra!! Jag kommer att fortsätta med det 1 gång per dag i 4-5 timmar och sedan ha honom lindad på natten för att undvika leran som blivit nu i och med regnet:( Suck!! Varför kan det inte frysa på och komma snö snart!!!

Jätteintressant om de släpper bak om man trillar av!! Helt klart annorlunda:) Skulle vara roligt att prova dem!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Jenny

Jenny

29 november 2011 21:12

Äsch, lätt hänt att man råkar ta fel sort, men vilken tur att ni kunde återanvända de gamla skorna. Hoppas de håller till nästa gång :)

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

29 november 2011 22:18

Men så jag skämdes....rodnar....sånt som inte får hända!! Tur att det gick att återanvända säger jag bara:D Det var bara 1 framsko som var lite för nött fram i tån pga av att jag har haft 2 broddar i trakten. Då nöter han tån mer. Men jag hade ju tänkt byta till nya skor!!! Min man ska borra/gänga och göra iordning de ny skorna så att allt är klart om vi måste byta ut framskon framöver:)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Karja

Karja

29 november 2011 21:27

vilken otur me broddhålen på skorna:( nyfiken fråga hur kommer de sej att du har fyra brodd istället för två på varje sko? va duktig han va som stod snällt när ni skulle sko =)

http://www.myonelife.nu

anaby

29 november 2011 22:11

Men gissa om jag skämdes!! Hur klantig får man bli....rodnar....

Vi har ganska mycket snö här uppe i norr...därav snösulor + 4 brodd:D Sedan tycker jag att det balanserar upp bättre med 4 broddar än med 2. Skorna nöts också betydligt mer i tån utan broddar och riskerar att gå av...speciellt när T är så stor och tung:S

T var riktigt duktig idag!! Jag har även en fantastiskt snäll Hovis:D Jag är så himla nöjd!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Karja

Karja

29 november 2011 22:38

okej då e ja me =)
sv:lite retligt de me skorna. va för slags travare e han? för ja tycker han inte ser ut som en travare ;) då han e så grov

http://www.myonelife.nu

anaby

29 november 2011 22:51

Han är renrasig varmblodstravare....men otroligt stor och grov...ser absolut inte ut som en typisk travhäst;) Hi hi!! Han är travtränad men inte startad. Har ett otroligt bra steg i mitt tycke för att vara fd. travhäst:D

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Karja

Karja

29 november 2011 23:00

sv: nä de va drf ja undra va för travare han va =) men e väl en hel del muskler me :P

http://www.myonelife.nu

anaby

29 november 2011 23:02

Fniss!! Jo, han har en hel del muskler också;) Har väldigt lätt för att muskla sig:)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards