anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg under november 2011

Av anaby - 22 november 2011 10:16

Har just kommit tillbaka från stallet. Tog bilen ner direkt jag vaknade idag. Från att ha varit regn och blött blev det idag 2,5 minusgrader ute!! Helt klart bättre att slippa leran   Hårt i marken men jag hade ändå bara tänkt skritta den här veckan så det gör varken till eller från för mig 

Pga kylan tvättade jag INTE T imorse utan jag borstade bara bort Socatilen från igår och smorde med "vitlöksblandningen" den får nu verka i några timmar och sedan efter vi har ridit...tänkte jag ta in honom och tvätta, torka och smörja. T kommer att få stå inne i någon timme och torka upp om benen innan jag släpper ut honom igen. 

Medans jag ändå var i stallet passade jag på att mocka och trampa ner hö. Det blir mindre att göra när jag kommer ner för att rida  Då är det endast vattnet som ska fyllas på!!!

Nu ska jag äta frukost och sedan åka iväg till Elgiganten och titta på en pannlampa. Fick tips av en av tjejerna i stallet om en billig pannlampa med bla rött sken. Hon upplevde att hästarna inte blev bländade lika mycket av den!! Kan vara värt att kolla upp!!

Nej, bäst att lägga på en rem så att inte ridningen blir så sen!! Jag ska jobba nu i 2 nätter!!!

Ha en fortsatt jättebra tisdag!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 22 november 2011 09:45

T har ju ett "kli-träd" i sommarhagen som han gärna kliar sig mot. Vi var tvugna att kapa ner det då de höll på att gå av!!! Så för att "mota Olle i grind" kapade vi ner det innan det gick av så att T fortfarande kunde klia sig mot det...något han uppskattar  


 


T betandes i sommarhagen  



Nykapat kli-träd!!! Numera ca 2 meter högt.


 


T utnyttjar....



...som sagt gärna sitt...


 


...kli-träd i olika...


   


...kli-ställningar  


Huvudsaken är att hästen är nöjd!!! Kli-trädet hamnade i nya delen av utbyggnaden till vinterhagen. Som T kommer att gå i under december-april. Han kommer nog att bli både förvånad och glad att få lite större att röra sig på!!!

Jag bestämde mig rätt så tidigt att INTE låta honom gå där än. Pratade även med Eva om det häromdagen...hon tyckte att det var bra att jag väntade med att släppa honom för annars skulle det ha sett ut som en "lervälling" är nu!!! Men så fort det kommit tillräckligt med snö...kommer jag att öppna upp mellan hagarna så att T får större  

Mvh anaby  



 

Av anaby - 21 november 2011 23:08

Kom på att jag gjorde en fårskinnssits till en av mina gamla bomlösa sadlar. Den följde med sadeln när jag sålde den 

De finns att köpa men kostar ganska mycket pengar!!

Jag hittade ett fårskinn vid namn "Ludde" från IKEA på Loppis för 80 kr tror jag att det var 

Kollade och klurade lite på hur jag skulle rita och klippa ut sitsen på sadeln...



Klippte ut lagom stor bit....



  Provade på sadeln och den passade bara bra 


De färdiga "fårskinnssitsarna" till bomlösa sadlar kostar närmare 1000-lappen. Så även om man köper ett helt nytt skinn på Rusta, Jysk eller IKEA för kring 300 kr så har man kommit undan billigt!!!


Mvh anaby  

Av anaby - 21 november 2011 20:44

Medans L-O gick en prommis med hundarna...hoppade jag in i duschen!! Sedan skrev jag en handlingslista och iväg för att handla!! Första stoppet var Granngården!!! Jag hittade "Torsklevertran"...5 liter...för 305 kr   Det var bara att betala och se glad ut 

På väg till Willys passade jag på att ringa Hovis. Ev. har han tid redan på onsdag. Vi ska höras imorgon em  Då får jag ett besked om det blir onsdag eller nästa vecka  

Vidare till Willys och handla mat och där köpte jag även olivolja och färsk vitlök. Pressade en STOR vitlöksklyfta som fick dra i olivoljan i ca 1,5 timmar. Sedan har jag silat bort vitlöken. Ska snart hälla över allt i en bättre flaska. Blir att prova det här imorgon och se om krustorna försvinner!!!

När vi kommit hem från Willys blev det middag. Sedan tog jag och L-O bilen ner till stallet för att nita fast framskorna....sedan höll han i T medans jag fick tvätta bort vaselinet i "lugn & ro". Tyckte nog att krustorna på det svullna muggbenet börjar fara nu!! Är mindre motför igår  Även frambenet där det hade kommit tillbaka lite såg betydligt bättre ut ikväll motför imorse 

Planen för imorgon är att gå ner direkt jag vaknat och tvätta och smörja med "olivvitlöken" som får verkar några timmar...sedan tvättar jag bort det innan jag går hem efter ridturen.

När vi kom hem igen har jag modifierat om reflexhuvan!! Jag har sytt dit en kil...det blev bättre men INTE riktigt bra. Får dock duga!!! Sedan har jag ritat ut ett NYTT STÖRRE mönster på nästa reflexhuva  Tänkte vara lite smart den här gången och klippa ut själva huvan och göra hål för öronen och sedan prova den INNAN jag har börjat sy... och se om den är lagom eller behöver göras ännu större. Bäst att spara lite tid!!!


Så här blev den efter kil-modifieringen:



Några cm bredare vid öronen  


     

  Japp!! Då är den här reflexhuvan helt klar!!! Bäst att börja på nr 2 senare under veckan 


Nu ska jag gå och göra iordning lite te och sedan sätta mig och se på TV en stund 


Ha en fortsatt jättebra kväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby   


Av anaby - 21 november 2011 15:50

Jag tänkte bara göra en liten jämförelse med de skrittäcken jag har sytt genom årens lopp.

Det första nedan syddes 1994 med det "bästa" material jag kunde uppbringa just då   Dock är det här ett tjockare täcke som fungerade bra till Zimé som var klippt vintertid  


 


 Nästa det blåa nedan...syddes för ca 5 år sedan. Det är omgjort av ett mindre ponnyfleecetäcke (köpt på ÖB för en billig peninng) som jag har skarvat på mer fleece och flyttat på spännet. I mitt tycke det SNYGGASTE ländtäcket jag har sytt!!!



Det absolut nyaste och enklaste är det i rosa som jag sydde under oktober månad!! Kardborre är smidigt och bra att använda sig av för att dela på skrittäcket fram vid manken  


 


Drakländtäcket nedan syddes för ca 11 år sedan och användes från början endast i samband med tävling. Är gjord efter samma princip som det rosa ovan. Enklast möjligt!! För att vara lätt för mig själv att ta på och av hästen före och efter klasser i samband med tävling.

Har även det kardborre istället för ett spänne. Då råttorna tyvärr gnagde några små hål på täcket  knåpade jag ihop en drake efter beskrivning på Buke och sydde fast den. Hålen täcktes och en drake framhävdes istället  


 


Som jag sagt tidigare...endast fantasin sätter gränser  


Mvh anaby  

Av anaby - 21 november 2011 15:08

Tog mitt pick och back och gick ner till T efter lunchtid.


Den här synen mötte mig när jag kom ner till stallet:


 


Japp!! T hade ett regntäcke på sig eftersom det regnade rätt så mycket igår kväll...då kan han gå ut och äta ur stora höhöcken utan att bli så himla kall om ryggen. Dock verkar han INTE ha uppskattat min gest om att inte behöva bli kall om ryggen  SUCK!!! Blir att laga det framöver när jag får tid  En himla tur att jag INTE tog på RAMBO regntäcket!! Då hade jag strypt honom långsamt om det hade sett ut så här   


Började med att tvätta muggen med Hexocil. Nu har det blivit sämre på frambenet igen   Inte mycket men det har kommit tillbaka krustor!! Jag blir så otroligt less så det finns inte!! Det verkar inte spela någon roll VAD jag behandlar med eller VAD jag gör så läker det ALDRIG ut!! Skulle lätt kunna sätta mig i ett hörn och storgrina idag Dock löser det tyvärr ingenting även om det skulle kännas otroligt skönt...

Jag har varit otroligt noga med att använda separata svampar och byttor med vatten... till olika ben när jag tvättar muggen...noga vid sköljning och noga vid torkning...separata handukar som endast används 1 gång och sedan tvättas!! Samma sak vid smörjning...otroligt noga även där med att byta handskar emellan benen...men det verkar inte spela någon roll  Suck!!! Jag ger verkligen snart upp  



Innan ridtur sköljde jag benen och smorde in med vaselin som ska få verka några timmar så att jag får bort mer krustor!!



T är ju lika nöjd och glad ändå när jag kommer ner!! Helt otroligt!!!! Förutom denna helvetsmugg...är han likadan som han alltid är 

Han är fotfarande rejält svullen i benet. Är i och för sig "bara" 3 dagar han är behandlad än....har gett 4:e behandlingen idag. Så det tar nog någon dag till innan det vänder.


Jag måste ringa min veterinär nästa vecka och beställa tid för vaccinering. Då ska han även få ta ett "hudskrap" på muggen och skicka in så att vi får se vad det är för bakterier det rör sig om!!  


Så här såg det högra svullna bakbenet ut innan ridning idag:


 


Och så här såg det ut efter en 30-minuters skrittur:


 


En viss skillnad till det bättre som tur är 


Tyckte även att han var lite svullen på vänsterbak idag  Suck!! Blev som "vanligt" efter skritturen!!


Allafall så begav vi oss ut på en skrittur idag. Ingen trav pga Metacambehandlingen. T var riktigt lugn och fin  Kändes bra med tanke på HUR "halv-hysterisk" han var i fredags  Koncenterade mig på att "få fram" skritten lagom så att han INTE slog in hovarna och INTE snubblade. Försökte verkligen att "känna" vilket tempo som är bäst för T!!! Snubblade lite på väg till kyrkan men vi mötte en hel del människor idag som han spanade på...då brukar det vara lite svårt att koncetrera sig på att gå Efter halva vägen gick det riktigt bra!!! Och på hemvägen "slog han" inte alls ihop hovarna lika mycket som han brukar  Kanske har jag hittat ett tempo som passar honom ...så att vi kan slippa snubblingar och att han slår ihop hovarna lika mycket som tidigare. Vi får se!!


Gjorde en massa halter nedanför kyrkan där han var minst sagt galen i fredags. Inga problem att stå helt stilla en stund!! Han var helt lugn  Känns bra att det endast var en engångsföreteelse förra gången!!! Han var även helt lugn när vi träffade människor efter vägen   Det var han INTE i fredags!!!


Väl hemma fick T lunch medans jag passade på att mocka, trampa ner hö och fylla på nytt vatten.

Jag har plockat bort allt kraftfoder och allt tillskott han får förutom någon dl med lusern och olja. Sedan har jag tillsatt lite äppelcidervinäger i vattnet. Började med lite igår...det hade han druckit upp helt och hållet när jag kom ner idag  Så jag fyllde på med lite äppelcidervinäger även idag.

Vet inte riktigt VAD det ev. kan vara för allergi om det nu  är någon...han får ju bara hö, vatten och lite kraftfoder....

Jag gör allafall så gott jag kan med att försöka hitta VAD det ev. kan bero på... och får se om det händer någonting under veckan!!!   

Har även tänkt börja använda olivolja och pressad vitlök till att försöka ta bort krustorna istället för vaselin!! När mina barn var små och hade öroninflammartion titt som tätt   så fick vi tipset av en läkare att ta någon dl olivolja och pressa några vitlöksklyftor...låta det dra i ca 1 timme. Sedan sila bort vitlöken och droppa det inflammerade örat!!! 

DET FUNKADE SUPERBRA!! Har t.o.m provat på mig själv!! Så nu ska jag prova och se om det kan lösa upp de sista krustorna på muggen...kan ju allafall INTE bli sämre än det är idag känns det som 


Fyllde på med lite mer halm idag och T var inte sen att utforska sitt sovhörn 


   


Nu ska jag ta mig en dusch och sedan iväg och köpa olivolja och vitlök!!! Och göra iordning så jag har till imorgon!!!

Det blir att handla mat i samma veva och ett besök på Granngården innan för att de om de har torskleverolja!! Det ska enligt uppgift vara bra mot mugg!! Håller tummarna att jag får tag på det!!


Ha en fortsatt jättebra måndag, em och kväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Av anaby - 21 november 2011 11:21

Jag budade hem en brun semikapson på Tradera för ett tag sedan. Fick ett mail om att leveransen skulle bli under den här veckan..vilket var helt ok   Idag ringde C och frågade om jag ville ha rostfritt eller mässingbeslag på min?? Då den andra tjejen inte hade betalt in pengarna än fick jag välja först  Fördelen med att vara duktig på att betala in pengarna snabbt  Kapsonen läggs på postlådan idag!! Förhoppningsvis kommer jag  att ha den hemma senast onsdag

Jättehärligt med trevliga människor!!!

Mvh anaby   

Av anaby - 21 november 2011 09:45

Då har vi kommit lite längre på resan och är inne på datum 2010-03-15.  Idag är det "bara" trav på schemat.

Först uppvärmning med en lite tjurig häst men han blir bättre allt eftersom...som sig bör 



Vi avslutar med...



...en travsnutt som är lite seg från början men tar sig mot slutet och när vi går in på 8-volt blir RIKTIGT BRA 

Härligt när det går sakta men säkert framåt 

Mvh anaby       

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards