anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 22 december 2011

Muggresan - december månad.

Av anaby - 22 december 2011 01:30

Förhoppningsvis har vi nu nått slutstationen av muggresan för den här gången!!!


1-6/12 Tvättad med Hexocil först och sedan...

Spritomslag x 1 gång per dag i ca 4-6 timmar.

 Sedan Helosansalva + kompress sorbact eller vanlig lite beroende på hur gul och geggig muggen har varit + padd + fleecelinda för att hålla allt så rent som möjligt  


Svullnad före spritomslag:


 


Och efter 5-dagars spritomslag: 


 


Kan säga att spritomslaget var nog det allra bästa för att få bort alla bakterier som var kvar!! Det och Metacamen upplever jag  


6/12 Veterinärbesök igen:

Otomax x 1 gång per dag i 10 dagar


7-21/12 Hexociltvätt + smörja med Otomax där "det behövs" (ofta små områden med gult) resten smörjs med Helosansalva + kompress i form av vanlig eller Sorbact efter behov + padd + fleecelinda dygnet runt för att hålla allt rent  x 1 gång per dag.


Före ovannämnda behandling:

Man ser både att det är en hel del krustor och "gult" geggigt...


 


Och efter 10-12 dagar nedan:

Har det "gula" geggiga försvunnit och det är mest "rosa" utan päls kvar.


 


Det har blivit en viss skillnad till det bättre!!! Ska försöka ta nyare kort under veckan och lägga in ett sista inlägg till muggresan så att man verkligen ser skillnad på dessa bilder ovan  

  


10/12: T får 7 st ( 5 tabletter till liten häst och 7 till stor häst) allergitabletter (Cetrizin) för att se om det har någon effekt. Kan också vara delvis därför som muggen sakta men säkert har försvunnit. Det beror nog på flera små faktorer att det slutligen har försvunnit. Det har även blivit kallare ute...


22/12: T har i nuläget väldigt lite mugg..knappt synligt för ögat... så idag har jag endast smörjt med Vegebomsalva och haft honom olindad under natten!! Får se hur det har fungerat när jag kommer ner senare idag  Jag håller verkligen tummarna att det ser bra ut!!! Känns lite läskigt att gå ner senare idag och se HUR det ser ut  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle tippa på att jag nog har lagt ut ca 6000 kr på olika salvor, behandlingar, annat som jag använt  och veterinärbesök under den här "muggresan". Självklart har jag köpt och gjort efter "bästa förmåga" det som jag har ansett krävts för att få min häst frisk!! Jag ringer hellre ett samtal för mycket till min Veterinär och rådfrågar honom än att jag inte gör någonting alls. Det har varit min enda prioritet under hela hösten...ATT FÅ BORT MUGGELÄNDET!!! Det bästa är ju om man helt slipper ta till kortison, pencillin och annat starkare medikament men ibland går det bara inte bort utan större insatser...tyvärr  

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag kan säga för egen del att spritomslag, hexociltvättning, sorbactkompress, allergitabletter och förhoppningsvis Vegebomsalvan är någonting som jag kommer att "ta till" vid nästa muggangrepp  Då jag upplever att de 4 först nämnda har haft väldigt god effekt  Den 5:e har jag inte kunnat utvärdera än men kommer att göra det inom 1 vecka eller 2 när jag ser OM det blir någon effekt av den  


Min enda julklappsönskan i år var att få T muggfri!! Och nu ser det förhoppningsvis ut som om det kan bli så  


Har ni tips om hur ni behandlat mugg får ni jättegärna skriva en kommentar!! Jag tar gärna emot alla tips som finns i ämnet!!! Man kan ALDRIG få för mycket informartion i det här ämnet  


DET HÄR VAR VÅRAN MUGGRESA SOM FÖRHOPPNINGSVIS NU ÄR ÖVER!!! FÖR LÅNG TID FRAMÅT!!!


Mvh anaby  


 
 
Kerstin

Kerstin

22 december 2011 09:25

Attans skit mugg... Fasar för nästa sommar för Secret.. Men kanske hon klarar sig här uppe... Nu hade hon ju när hon kom. T hade ju bara mugg en gång när han stod här och det var bara lite..

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

22 december 2011 20:36

Det börjar kännas lite halvjobbigt nu:S Just nu är det väldigt lite kvar...som tur är!!! Blir intressant att se hur det blir till sommaren;)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Bonnie

Bonnie

22 december 2011 11:48

Hoppas verkligen att du får bort allt helt nu, du är värd en muggfri julklapp!:)

http://teamkarlsson.blogg.se

anaby

22 december 2011 20:37

Det hoppas jag med!! Känns som om chansen är stor då det ser riktigt bra ut nu:D Tack och lov!!

Hade varit trevlig med en muggfri julklapp:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards