anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 30 december 2011

Ridit och fixat i stallet idag:) Höökspaket & Spikmatteprovning;)

Av anaby - 30 december 2011 15:46

Det har snöat lite mer inatt så nu är det några cm mer snö ute   Bättre att det snöar än regnar!!! HELT KLART!!!

Medans jag satt och åt frukost fick jag ett SMS!! Det visade sig vara mitt Höökspaket som kommit till ICA Det tog inte lång stund innan Henrik kom ner och ville åka på ICA för att hämta ut sin nya systemkamera som också kommit idag...var ju perfekt då jag gärna ville hämta ut mitt paket också  Vi slog så att säga "2 flugor i 1 smäll" idag...så vi åkte mot ICA och hämtade ut paketen. Det här låg i mitt paket:



 


2 st vita "ologgade" huvor som ska färgas gul och röd. Inte på REA men kostade bara några kronor mer än REA huvorna...som inte fanns i vitt  



1 st brunt allround schabrak.



1 st brunt dressyrschabrak.


   


1 st tjockt och fluffigt brunt allroundschabrak!! Hade dock gärna varit utan loggan   Det här tyckte jag var jättefint  



1 st rött allroundschabrak. Köpte 1 dressyrschabrak med förra beställningen som vi har använt jättemycket under december!! Riktigt snygg rödfärg 


Alla 4 schabrak kostade 114 kr st!! Så det är därför jag köpte på mig så pass många...annars hade det "bara" blivit hälften  Nu har jag köpförbud på MYCKET kan jag säga!!! Träns, täcken, grimmor, schabrak, tyglar, grimskaft, benskydd....tja, allt nästan förutom förbrukningsvaror i form av vitamin/mineral, liniment osv!!! En himla tur att jag har så många matchande set i lite olika färger nu  


Skyndade sedan ner till stallet med spikmatta och annat i en gul  GEKÅS-kasse i högsta hugg..Hi hi!! Finns såna också   Vi började med att rida ut och idag var T otroligt snäll och trevlig på vägen till kyrkan. Skötte sig jättebra när jag travade från växthusbacken och till kyrkan då underlaget var helt ok...borde vara en sträcka på nästan 500 meter där han var lugn och fin  Vände och skrittade förbi "det kritiska stället" utan problem idag  Började sedan trava lite där vi brukar trava och där "flippade" T ur rejält efter bara några meters trav Kastade sig och hoppade från sida till sida och stegrade sig?? WHATA??? Förstog ingenting....lugnade ner sig och travade sedan igen utan problem för att "flippa ur igen" strax innan jag skulle sakta av?? Vet inte om det är för att han helt enkelt är PIGG och orastad då vi mest har skrittat på ishalkan senaste veckorna eller om han tycker att benskydden skaver lite på bakbenen på det "rosa" pälsfria ställena....Ska prova att linda honom bak då det funkade tidigare och ska inte vara några problem att göra nästa gång vi rider ut på söndag!! Vi skrittade allafall hemåt och då kände jag att jag blev riktigt irriterad på honom Absolut INTE att jag blev arg PÅ HONOM medans jag red men jag kände att "han kan bättre" än så här och att det är DAGS FÖR MIG ATT KRÄVA DET AV HONOM!!! Så när vi kommit förbi grannen till stallet i röda huset ca 200 meter från stallet....travade jag 20 meter...saktade av till skritt och skrittade 20 meter...sedan trav igen 20 meter osv....INGA PROBLEM UTAN HAN LYSSNADE BRA?? HMMMM!!! Skrittade förbi stallet och travade sedan mot "älvutsikten" skapligt underlag med snö och inga människor i sikte= BRA OM T FLIPPADE UR ÄNNU EN GÅNG!!! Kändes riktigt fin när vi travade och vi fortsatte att trava i nästan 1 km...INGA SOM HELST PROBLEM??? Undrar verkligen vad som utlöste "urflippningarna" han hade tidigare? Är inte så roligt när det händer med folk i närheten...T är stor och jag förstår om man tycker att det är olustigt då vägen också är smal  Skrittade hem igen på en lugn häst. Ska prova att linda bakbenen på söndag och hoppas att vi kan trava en hel del då under em...förhoppningsvis har många gått sina promenader under dagen redan....jag får se. Annars blir det mer travjobb på måndag. Då är det väl "normal" måndag igen efter helgerna så att vanligt folk är på jobbet igen...hoppas jag!!!

T fick lunch och magnetbehandling medans jag gick iväg till "kli-trädet" för att fästa ringen och hönätet 


Det gick riktigt bra att först spika med en spik och sedan skruva in den stora skruven med ringen 

                 

T var däremot väldigt skeptisk 



Han "gick med" på att äta lite hö bara för att prova när jag stog där bredvid  Kan tänka mig att han kommer att gå tillbaka när han ätit sig mätt och ska utforska mer i hagen igen 


Han har lekt en hel del mullvad i hagen såg jag idag!! Jättebra att han utforskar och tuggar på allt möjligt i hagen 

       


Finns en hel del gammalt gräs som snöat över. Det verkar slinka ner i en hästmage  Otroligt skönt att det har snöat lite nu så att det inte enbart är is i hagarna!! Jag är även glad att jag sanerade elbandet igår 


Passade på att prova halsringen som blev precis rätt storlek och ringarna sitter på rätt ställe nu 



Jag ska bara korta av de sista repsnuttarna så att det blir någorlunda bra också.


Provade även sidepullen och det gick över förväntan!! Sitter riktigt bra!! Ska bara korta in den lite då den är aningens för stor men några cm sedan blir den perfekt  Provridning sker imorgon!!!!


                Syns speciellt på den här sista bilden att den är aningens för stor och behöver kortas av lite mer. Gjorde det direkt efter jag tagit av den men T var lite less för ännu en provning idag    


Idag har jag även ritat upp en prototyp för spikmattan som ska sitta på ryggen. Jag var lite smart...ja, jag kan vara det ibland ...och lät plasten på spikmattan vara kvar och la sedan spikmattan på T:s rygg och ritade av där jag tyckte att det verkade bra!! När jag sedan kom hem...ritade jag av en prototypen på ett skarvat papper som jag tar ner imorgon för att se HUR det ser ut mot täcket. Funkar det inte kan jag alltid ändra om igen med ett annat papper!! 

 

Spikmattan som är ritad på plasten och sedan pappers prototypen som ska provas imorgon innan jag kommer att sätta igång och "klippa & sy"  Fortsättning följer imorgon!!! Det kommer att ta tid att göra klart "spikmattetäcket" men håll ut så gör jag det jag hinner allt eftersom  

Fortsatte sedan med att mäta ut "nackspikmattan". Jag kommer nog att använda mig av en halva...sedan tar jag den breda resåren som jag köpte tidigare i höstas och gör en grimma av. Har tänkt justera den med hjälp av kardborre...precis som de gör i "filmen" om nackspikmattan.


 


Har under em idag sytt en typ av grimma i resår till T. Imorgon ska jag mäta ut vart kardborren ska sitta både på sidostycken och nosgrimma. Kardborren kommer att vara längre på den svarta resåren än på det blå bandet som spikmattan sitter i. Det blå bandet ska även kortas av rejält. Men det måste jag mäta imorgon och bestämma storlek på. Det visade sig att jag hade BRED kardborre hemma redan!!! Så det ska nog gå att göra klart den här imorgon  Fortsättning följer även här imorgon!!!

Det ska bli spännande att göra klart den här imorgon  


Sitter just nu och väntar på att traktorn ska bli körfärdig så att vi kan rulla in en höbal!! När det är kallt måste man ha motorvärmaren i den i några timmar...är skönt att rulla in balen idag istället för imorgon 


Nej, gott folk!! Ska ringa min kär far och höra om det är ok att starta traktorn så att vi får fixa det där innan middagen 


Ha en jättebra fortsatt fredagem och kväll!! Glöm inte myset 

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

 
 
Jenny

Jenny

30 december 2011 20:26

Bruna schabrak?! Det hade man aaaldrig kunnat tro om dig ;) Snygga prylar!

SV: Du får allt rapportera sen huruvida spiktäcket ger något resultat :)

Vädret höll i sig hela dagen, otroligt skönt!

Tja, jag håller delvis med dig. Men trivs man med en häst spelar det ingen roll att den har "överkapacitet" för en själv, tycker jag. Även om hästen skulle kunna gå Grand Prix lider den ju inte av att bara hobbyridas, där är det mer en fråga om pengar, de flesta känner ju inte för att lägga ut sexsiffriga belopp på en hobbyhäst, men huvudsaken är ju att man trivs med hästen, om du förstår hur jag menar?

http://islandstokan.bloggplatsen.se

anaby

30 december 2011 21:14

Visst är det helt otippat att jag köper brunt?? Visslar lite lätt;) Hi hi!!

Japp!! Jag kommer att utvärdera både täcke och nackband sedan:)

Vi har haft lite kallare idag men ändå otroligt bra och snön ligger kvar:)

Med att "inte kunna utnyttja" hästen tänker jag mer på att folk INTE kan rida eller klarar av hästen eller ponnyn överhuvudtaget:( Har tyvärr sett en hel del sånt här uppe....när folk köper dyra heta duktiga hästar/ponnyer som de sedan inte kan rida...brukar nästan aldrig sluta bra!! Om ryttaren inte har en riktigt bra tränare som kan hjälpa till så att allt kring ridning/hoppning funkar...då går det oftast inte bra... Antigen brukar hästen säljas, ridas av någon annan bättre ryttare eller i sämsta fall tas bort:O Om folk köper dyra hästar som de kan rida & trivs med säger jag ingenting om:) Det är ju upp till var och en att betala det man vill/har råd med för en häst!!! Det är värre när de köpt en dyr häst när ingenting funkar:(

Vi hade bla ett sånt exempel på en karl (under -80 och 90-talet) som köpte inte mindre än 4-5 hästar som fick säljas vidare och någon togs bort om jag inte minns helt fel...innan han "la av" och slutade rida helt!!! Det var bara dyra hästar som köptes in med HETT BLOD som han absolut inte klarade av att rida och än mindre hoppa!! SUCK!! Man blundade nästan när han tävlade och hoppade hinder...så illa var det:S

Hade han köpt en lugn häst (Folkvagn) som var trygg och hoppade lite lägre klasser är jag övertygad om att han hade haft betydligt mer utbyte av sina tävlingar motför vad han hade nu;)

Mvh Anna & Tabasco:)



 
Kerstin

Kerstin

30 december 2011 21:37

Ahh, det röda är ju SÅ snyggt. Hade jag köpt om jag haft en brun häst. Men nu blev det ett grönt istället. :)
Sv: Jo, men det har blivit ett gäng sadlar igen... ha ha!

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

30 december 2011 21:43

Jag blev helt såld när jag såg det där röda schabraken!! Helt fantastiskt härlig rödfärg:) Tur att jag har en brun häst som passar i allt;) Hi hi!!! Han har många bra kvaliteer min kära häst:)

Det blir nog inga problem att sälja iväg sadlarna för dig. Synd att den nya inte passade S:( Hoppas att du hittar en som passar inom kort!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards