anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 1 januari 2012

Vad hände 2011 för oss?? Del 2 juli - december.

Av anaby - 1 januari 2012 20:36

Tja, nu börjar den tunga delen på året för oss bägge 2 

Vet inte riktigt hur jag lättast ska skriva ner det här....men det blir inte så långt i allafall 


I juli får T "lite" mugg som jag tvättar och smörjer med Hexocil, Hibiskrub, Virkon S, Salicylsyrevaselin, Inotyol, Silon, Helosan mm mm...har provat en uppsjö med salvor under dessa månader och har en halv ICA-kasse med olika salvor kvar  Det försvinner till slut på 2 ben under augusti månad och är endast kvar på 1 ben!! Men efter några veckor är det tillbaka på 3 ben igen under september månad  Under oktober eskalerar muggen till rasp och väldigt svullna bakben 


 

Otroligt svullet ben  

 

Normala Tabasco ben  

T får veterinärbesök x 2 under den här tiden och bla sulfa behandling x 1, metacambehandlingar x 2, Socatilsmörjning i flera månader, jodopax och spritomslag x massor i olika omgångar....till slut får vi Otomax utskrivet som behandling....och tillsammans med spritomslag x 1 under 5 dagar och Otomax försvinner muggen/raspen på ca 14 dagar under november månad



Före spritomslag och Otomaxbehandling!!! Man ser rejält med svarta krustor på stora områden!!!



  Efter spritomslag x 1 i 5 dagar och Otomax x 1 i 14 dagar och tvättning med Hexocil x 1 i många dagar!! STOR SKILLNAD!!! Det "rosa" området är nu fritt från svarta krustor  


Idag har det försvunnit på 2 av 3 ben. Det är fortfarande lite, lite kvar på sista benet men jag smörjer inte i nuläget utan det får vara ifred så "håller jag koll" dagligen och smörjer med Vegebomsalva vid behov istället. Det har fungerat bra senaste tiden!! Hoppas att det håller i sig!!   




Pga den envisa muggen som T haft under ett halvår har vi inte kommit igång ordentligt med ridningen...utan vi har mer haft ett "underhållnings-läge" där vi skrittat och travat och hållit oss bägge 2 igång i allafall. Vilket känns otroligt bra idag!! Det kommer inte att vara några större problem med att komma igång ordentligt framöver 


Jag får hjälp av barnen att sätta ner de långa stolparna till utbyggnaden av vinterhagen under hösten   OTROLIGT MYCKET VÄRT!!! Sätter upp elbanden själv   T fick flytta in i utbyggnaden till vinterhagen strax innan det nya året...när det kommit snö!! Han blev väldigt nöjd och strosar runt där otroligt mycket varje dag 



 
   


I nuläget har det kommit mer snö i både vinterhagen som var ren isgata och utbyggnaden  


 

Jättebra tycker både jag och T 


Hans "kli-träd" blev ett kombinerat "hö-träd" som uppskattas mycket!!! Hi hi!!


 


Jag själv då?? Jag har haft mina envisa blödningar sedan januari 2011 som eskalerade med mer och längre blödningar...så att jag till slut inte orkade med längre  Var t.o.m tvungen att till slut sjukskriva mig från jobbet pga menssmärtor  DET ÄR INTE OK!!!  Tog kontakt med kvinnokliniken i september och en massa olika prover togs som alla var utan anmärkning   Detta innebar att jag kunde börjar äta "medicin" för att prova och se OM blödningarna avtog och bättre under en 3 månaders period. Efter 2 månader känner jag ingen större skillnad motför tidigare...så jag ringer än en gång Kvinnokliniken och ber om "Plan-B"!!! Som går igenom  "Plan B" innebar för min del en hormonspiral...som sattes in för några veckor sedan. Jag hade en förhoppning om att det skulle bli bättre....men nu har jag haft blödningar i 33 dagar i sträck istället  LESS?? JA VÄLDIGT...MEN FRAMFÖR ALLT TRÖTT!!! Om jag fortfarande blöder om 1 vecka kommer jag att ringa till Kvinnokliniken IGEN för att höra om det är normalt?? Problemet med att blöda dagligen och ha rejält ont=värktabletter.....vara illamående=dålig matlust....är också att den energi man har liksom rinner av en till slut  Man vill gärna göra saker men kroppen orkar inte riktigt med!! Nu har jag verkligen sett till att "tvinga mig" att göra saker under min långledighet...men när jag sätter igång och jobba igen...kommer jag att gå på "sparlåga" med mina projekt för att orka med jobb, familj, hem och T  Jag hoppas verkligen att det vänder snart och blödningarna stannar av!! Jag vill kunna känna mig "normal" och orka med saker och ting igen...och börja åka in och träna med T inom några månader. Någon jogging har jag inte orkat sätta igång med än så länge...även fast jag väldigt gärna vill....kroppen orkar helt enkelt inte med det i dagsläget. SUCK VAD ARG JAG BLIR NÄR DET BLIR SÅ HÄR!!! Och helt maktlös är man när kroppen INTE fungerar som den ska....  


Tja, det här är våran något besvärliga höst!! Jag håller tummarna att våren 2012 blir SÅ MYCKET BÄTTRE för oss bägge 2 Det enda som har känts bra är att resten av familjen mått bra och varit friska...och även hundarna  Så jag har haft saker att glädja mig över ändå...som tur är   Annars tror jag inte att jag hade orkat med...


Jo, jag höll helt på att glömma bort att jag sålde 3 sadlar ( 1 bomlös, 1 dressyrsadel och 1 hoppsadel) till nöjda köpare under hösten  Det var jätteroligt!!! Till 2 st trevliga tjejer i södra Sverige och 1 trevlig tjej i Norge   Otroligt positiva upplevelser!!!


Men nu ska jag försöka bita ihop och hålla tummarna att det blir bättre inom kort!!! Så att jag kan sätta upp lite planer för både mig och T under våren...det skulle vara  otroligt trevligt  Så länge jag är så här trött orkar jag tyvärr inte med att börja jogga igen även om min kropp skulle behöva det  Men så fort orken kommer tillbaka blir det att sätta igång lite smått med det så att jag är fullt igång till sommaren igen  


Mvh anaby        

 
 
Karja

Karja

1 januari 2012 23:29

skönt att han har blitt mycke bättre nu =)
sv: de är ju alltid kul när det funkar det man provar =) Gott nytt år förresten =)

http://www.myonelife.nu

anaby

2 januari 2012 20:20

Det är jättestor skillnad på muggen och ingen svullnad heller:D Pust säger jag bara!!!

Gott nytt år själv och ha de jättebra i Skåneland så länge!!

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards