anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 10 januari 2012

Av anaby - 10 januari 2012 23:28

Nu har jag landat och fotat grejerna som jag hämtade ut idag. Även lite av det jag "hittade" här hemma...dock inte det jag hade tänkt mig men det blev ändå några små-projekt som jag tror kan bli bra 


Vi börjar med Hööks:


 


Ett brunt acchenträns i x-full med lite bling på pannbandet   Det är mycket finare än jag trodde att det skulle vara  Pannbandet glimmar en hel del ser jag!!!


 


Jag tar alltid bort snockremmen och rider utan...T tycker inte riktigt om när man spänner för hårt  


   


Jag tycker om nackstyckets utformning och att det är 3-delat med remmar istället för flera remmar vid nackstycket till nosgrimman Micklem är ju lite liknande utformning på och det funkar kalas bra på T 


Sedan några huvor..också på REA:



Tycker att de till höger med mönstrat kantband var lite häftiga  Vi lär ju inte tas oss ut på några tävlingar än men det kan vara lite roligt att vara "fina" på hemmaplan också  


 


Favorit  Blir intressant att se hur den gör sig mot det röda schabraket sedan  


   


Samma sak här!!! Favorit  


   


Det var allt från Hööks 


Och sedan Börjes:


 


Idag kom äntligen det blå ylletäcket i förhoppningsvis "rätt" storlek!!! Verkar allafall stämma  Det är inte så tjockt vilket är bra då T är så varm av sig....och sedan lite glansigt tyg fram på bogen...jättebra!!! Inga gjordar men svansrem finns. Och för 100 kr får jag nog vara både nöjd och glad    


Sedan hittade jag det här när jag letade efter teddytyget:



För något år sedan köpte jag rep på Rusta som jag hade tänkt göra ett sidepull av...men det glömdes bort  Det är lite grövre (2 mm) mot det till höger. Så jag ska nog knyta ett till av det här och sedan se skillnaden. Bägge repen är mjuka ska jag tillägga  


 


För 15 år sedan sydde jag ett schabrak av fleece på ovansidan och frotte på undersidan. Samma fleecetyg som täcken jag sydde i samma veva!!!


   


Det här vet jag inte riktigt HUR eller VAD jag hade tänkt mig??? Det är en typ av matta man kan ha i duschen, badkar eller badrum. Köps på metervara...måste klura på den här!!!



De här är klippt i samma form som ovanstående. Så ev. kan det vara något typ av schabrak eller underlägg jag har tänkt mig till Zimé. Får se!!


   


Detta är en padd!! Den är hur stor som helst!!! Ovanstående som jag har klippt ut är av en likadan padd!!



Om man viker ihop den på 4 delar blir den lagom stor till 1 ben. Så jag tror att det blir att klippa och sy lite för att få en bättre storlek!!!



Här ovan syns mina gamla regnchaps från Hööks!! SUPERBRA ATT RIDA MED I REGN!!! Ser ut som ett par vanliga chaps fast med kardborre i sidorna istället för dragkedja. Jag hann avverka 2 st innan de slutade säljas  Ser här att jag har klippt ut tyget (galon aktigt tyg) redan så jag behöver vara sy kanterna och sy ditt kardborre så går de att använda  


 


Några svarta band och kardborre!!! Blir att tänka om vad gäller "spikmattenackbandet"!!!! Tror att jag har klurat på en bättre lösning än den jag hade tänkt från början. Bara en lite modifiering  


   


Hittade även några ringar och hakar!! Alltid bra att ha!!! Finns fler i lagret i källaren  


 


Kryssgjordar tänkta till teddytäcket som ska sys Bara jag hittar igen tyget  



Mer reflexvästar!!! Tror jag har en viss mani på reflexvästar  


 


Den enda vojlocken jag äger!!! Tror att jag hade tänkt mig göra en fårskinnsvojlock av den här...men nöjde mig med en fårskinnspadd istället  


   


Kardborre, spänne och mer ringar!!!


 


Några grejer från "lilla" lagret uppe i mitt "sov-natt-rum"  Japp!!! Jag äger både rosa ridbyxor och äkta skinnridbyxor..de är hur härliga som helst att rida i  Och ett par vita ridbyxor som sparas till någon tävling längre fram i tiden   


 


Några jackor och sedan kavajer!! Rättare sagt 4 kavajer!! 2 st som jag använt tidigare när jag tävlat...och 2 nya helt oanvända  Får se när de ev. kommer till användning.. En brun säkerhetsväst köpt på Tradera för en billig peng  



Några fleecefiltar, regntäcken, fleecetäcken och paddar...som ligger och väntar på att bli använda 


Tja, det här var väl ungefär 1/10 del av mitt lager här hemma Mullvaden fortsätter att leta imorgon!!! Mer bilder kommer  


Nu ska jag se på Mästerkocken och sedan blir det bädden!!!

Ha de!!

Mvh anaby  

Av anaby - 10 januari 2012 21:10

För att underlätta middagen blev det rester idag. Skönt att bara kunna värma upp mat när man är en aning trött 

Åkte sedan iväg för att hämta ut Börjes och Höökspaketen. Japp!! Jag slängde iväg en beställning på flera nya huvor till T  ...i rött och brunt  DE ÄR JÄTTEFINA  Och ett snyggt brunt REA träns i x-full!! Det sista för i år!!! Nu är det köpförbud på MYCKET utrustning för mig!! Blir mest att köpa in tillskott, liniment,  sjukvårdgrejer, elband och annat till hagen, skor till T och lite annat sånt som behöver köpas in. Oooojjjj vad jag kommer att spara in pengar i år 

Ylletäcket från Börjes ser jättefint ut...blått med blåkantband Ska provas imorgon och tar kort då eller tar kort på både Börjes och Hööksutrustningen     


Sedan har jag "hittat" diverse olika projekt i mina gömmor... som jag påbörjat för flera år sedan!!! Vet att jag har ännu mer "färdigklippta grejer"  som ligger redo att sys ihop  Jag var en aning piggare på den tiden  Ska spana vidare imorgon och se VAD jag ska slutföra och vad jag kommer att vänta med. INTRESSANT!! Hittade även fler reflexvästar...hmmm!! Tror nog att jag är uppe i totalt 10 st reflexvästar nu  Jag kan nog göra en och annan reflexhuva till T under nästa vecka  1 blir det allafall 


Vi åkte även och handlade på Willys. En mycket bra affär!!! Jag köpte lite middag till mig och barnen som går snabbt att äta under veckan nu när L-O är borta och jag jobbar så mycket. Känns bra att ha en plan och veta vad det blir för middag redan när man har klivit upp på em 


Hundarna har det bara fint hos svärföräldrarna!!! Känns jättebra att de hade möjlighet att hjälpa oss den här veckan  


Nu ska jag se på TV och dricka te, vin och frossa i sura remmar  Både jag och L-O har helt fastnat för sura remmar...Hi hi!! 


Ha de gott så länge!!

Mvh anaby         

Av anaby - 10 januari 2012 16:45

Jag hade inga problem med bildörren imorse som tur var!! Den gick igen som vanligt Somnade väldigt omgående efter jag kom hem imorse!!! Och vaknade 3,5 timmar senare medvetslös  Tungt att stiga upp...tur att jag var kissnödig  Det tog ett bra tag innan "kropp & knopp" hängde ihop så att jag kunde gå ner till stallet och rida. Men till slut var vi i fas och benen rörde på sig under mig 

Börjde med att rida som vanligt...vi började trava vid växthusbacken och kunde trava ostrört hela sträcken  Samma sak på vägen tillbaka...skritt och trav utan att möta någon  Träffade sedan en man med en hund som L-O brukar prata med ganska mycket. Det var endast han och jag som hade någon typ av refex på oss. Så vi pratade lite om det och sedan skrittade jag vidare. Då flippade T ordentligt för att jag INTE ville att han skulle trava!!! Luftsprång och bakutsparkar?? Taktade och for på vägen?? Hmmmm!!! Gissa en som blev FÖRBANNAD på mig   Lugnade dock ner sig relativit snabbt...han vet ju att det inte är lönt att hålla på så där för då brukar matte INTE ge med sig och det blir "mer-jobb" för honom istället Gjorde några halter med jämna mellanrum och då lugnade han nästan ner sig näsatn på en gång  Då kom en av pappas kompisar och gick på vägen...vi kallar honom för "sme-halvan" för han är så otroligt duktig på mycket  Bla hjälpte han mig och L-O att sänka golvet i Tabascos box för ca 7 år sedan. Tungt och eländigt jobb med att först bila upp gammal cement....3 lager... och sedan gjuta nya väggar och  nytt golv!!! Efter 4 dagars intensivt jobb var vi klara med allt !!!   Är så otroligt tacksam att han hjälpte oss med det  Kvinnan som jag på den tiden delade stall med frågade honom sedan om han kunde hjälpa henne med samma sak då takhöjden i hennes boxar också var för låg? Svaret blev så klart nej!! Det där är ingenting man vill göra flera ggr om....speciellt inte till folk man INTE ens känner....VÄLDIGT TUNGT OCH PÅFRESTANDE!! Är nog bland det mest djävliga och tyngsta jag någonsin har gjort i mitt liv!!! Man var gråtfärdig innan dagens jobb var över   Men ack så skönt när det var gjort    

"Sme-halvan" var så otroligt fascinerad över att T är så lugn nu Han har sett honom ända sedan jag fick hem honom och trodde aldrig att det skulle bli häst av honom!!  Det var verkligen jättebra terapi för T att så stå stilla och vänta medans vi pratade..blev nog säkert 20 min om inte längre!! När vi sedan skulle börja skritta sista biten hem kom en bil...så jag stog kvar på kanten på vägen...och T rörde inte en fena utan väntade tåligt tills bilen åkt förbi  Sedan gick grannen med 3 barn och en spark på vägen..inga problem där heller!! Vi gick förbi dem och hem till vindskyddet  Jag är jättenöjd med ridturen och är glad att jag lyckades avstyra T:s lilla utbrott till det bättre!!! Imorgon blir det mer trav..är nog inga ute som jag kan prata med då 


T fick lunch och magnetbehandling medans jag började med att trampa ner hö, fylla hönätet vid trädet och sedan mocka vindskydd och hage. Avslutade med att byta vatten i Termobaren. Jag är väldigt nöjd med den nya större Termobaren med tillhörande "blomlåda"!!! Den gamla mindre hade en kortare värmekabel så när man fyllde på den med nytt vatten och det var kring -6-10 grader ute fick man fylla på med nästan hälften med varmt vatten...annars blev det en isskorpa då värmekablen inte orkade med att värma så mycket vatten. Med den nya är det inga som helst problem att fylla upp helt nytt...det blir ingen isskorpa alls  



Vi har skruvat fast "blomlådan" i själva vindskyddet och sedan dragit elkablen underifrån så att T INTE ska komma åt den. Då T är ganska "klåfringrig" och stark med sin "pansar-mule" har vi även försökt bygga upp "blomlådan" så att han INTE ska komma åt Termobaren och lyfta upp den. Hittills har det fungerat väldigt bra  En Termobar på djursidan måste vara blad de bästa någon har uppfunnit!!! Är ett måste när man har hästen på lösdrift!!!


När allt var klart tog jag mitt pick och pack...väldigt lite idag...endast mathink och en tuppburk där jästen har legat...och gick hem 


Nu väntar middag...handling på Willys...och uthämtning av T:s ylletäcke från Börjes     Som kom igår  


Jo, jag har helt glömt att berätta att L-O åker bort till England med jobbet imorgon och blir borta tills på söndagkväll!!! Hundarna åkte till svärmor och svärfar igårkväll och kommer hem på måndag nästa vecka. Jag jobbar så pass mycket den här veckan och barnen går i skolan så att gå med hundarna på 3 långa prommisar per dag...varken hinner eller orkar jag med  Gissa om jag är less på min kropp ibland?? Måttligt!!!

Svärfar har haft jakthund tidigare och bägge 2 har frågat oss flera ggr om de får vara hundvakt? Dock har vi inte behövt någon hjälp förrän nu. De nappade direkt på erbjudandet  Vi vet att de får långa prommisar och allt annat som de är vana vid hemma. KÄNNS JÄTTEBRA EN SÅN HÄR GÅNG NÄR MAN INTE ORKAR SJÄLV!!!


Nej, nu ska jag rugga upp mig och se vad som finns i kylskåpet här hemma  Hi hi!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  



Av anaby - 10 januari 2012 02:07

Jag har varit in på Hööks hemsida senaste veckan och sett den nya utrustninge de säljer mest verkar vara "ologgade" schabrak och huvor nu. Det känns som en bra ide med tanke på att Ridsportförbundet INTE har bestämt hur stora loggorna får vara än  Däremot så har jag också läst på flera andra bloggar att folk tycker att "ologgat" är fult??? De vill ha loggor och helst STORA loggor!! Tja, smaken är som baken och ska loggorna bli mindre till 2014  kanske det är lika bra att vänja sig  

För egen del föredrar jag ologgat eller små loggor men jag är ju "en gammal tant" som började tävla på stenåldern då det INTE fanns loggor och ville man ha någonting på sitt schabrak på den tiden var det namn och ridklubb som gällde  Det blir nog jättebra det där till slut!!! En eloge till Hööks som tänker lite före och säljer ologgat  Vi kommer garanterat att få se mer av det under 2012...skulle jag tro  


Då mina färgningsförsök av det röda på schabrak (orange), huva (röd) och lindor (ljusrosa) INTE riktigt har funkat som jag vill. Det blev mer mot orange  men huvan blev röd och fin    Kommer det vita att få vara vitt istället för att prova färga något mer. Kanske inte är så tokigt med vitt schabrak, huva och fleecelindor trots allt  Vitt är fint så länge det är VITT!! Sedan ser det väl inte så roligt ut  Det blir nog bra det där!!


Jag har tittat efter IKEA-resor ikväll och sett att det finns flera datum som passar mig under februari!! Om mina följeslagare har möjlighet att åka då...finns det en stor chans för mig att åka under februari månad  Ska prata med dem imorgon så får vi se!! IKEA och Hööks...here I come!!!!! Till dess lär ju den nya Höökskatalogen har kommit ut  Har några smågrejer jag skulle ha haft...bla stor pack med kompresser och lite annat smått  IKEA är inte heller fy skam att gå och strosa och titta i  


Nej, nu ska jag gå in och fixa med tvätten i tvättstugan innan det blir dags för "tillsyn & blöjronda"!!!

Hoppas att ni har fått en god natts sömn och tänk på mig som får/fick åka hem kl.07.15 för att sova!!!

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards