anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 11 januari 2012

Av anaby - 11 januari 2012 22:17

Jag rotade fram lite mer teddy ur mina gömmor   Har hunnit med att fixa lite annat också och sedan tagit mig ett vinglas, en stor kopp te och frossat i sura remmar  Fick ett SMS av L-O att han var vilse i London  Opppsss!!!

Ska skicka ett nytt SMS på en stund för att kolla om de hittat tillbaka  Tur att han är vuxen!!! Hade varit värre om det varit någon av barnen...då hade jag varit riktigt orolig 


Jag ska se till att scanna av några gamla tidningsurklipp under nästa vecka och lägga in på bloggen och se om jag kan få lite hjälp att lägga över mina gamla tränings och tävlingsfilmer till DVD. L-O sa att det gick men var MYCKET jobb. Man måste ju börja någonstans  Så det blir Wirren som blir först ut på filmsidan  Underbar häst och skulle kunna vara T:s bror!! De är rätt så lika!!!


Kommer att fortsätta mitt pyssel under den här veckan nu när L-O och hundarna är borta. Bla ska jag börja med nästa padd till den bomlösa imorgon hade jag tänkt. Och om jag bara kommer ihåg att TA HEM sidepullen och reflexhuvan så att jag har några mått att gå efter...knyta en till av det grövre repet och klippa ut en ny huva!!! Tyvärr har hjärna INTE varit så pålitlig och kommit ihåg det jag VILL ta med mig hem den här veckan  Får nog skriva en lapp och ta med till stallet imorgon Så kanske grejerna åker med hem igen  Kom också på att jag har ett fleecetäcke med hals här hemma... som passar BRA till T som jag kan använda som "mall" till teddytäcket!!! Tänk vad lätt allt helt plötsligt kan bli om man tänker till  Charmen med att använda hjärnan på rätt sätt antar jag   


Jag kommer att lägga ut allt på bloggen vart efter jag blir klar  Ni får gärna ställa frågor om ni undrar över någonting i samband med mitt pyssel  


Ska även försöka få lite tid att lägga in de sista filmerna från "vår resa" tillsammans!! Måste bara redigera dem först  Är bra filmer kvar från 2  olika tillfällen kvar nu ...så de ska in senast under nästa vecka!!! DET KOMMER SNART!!! Hi hi!!


Jag avslutar med att säga att jag är så glad och tacksam att min häst är frisk och går att rida!!! Har bla varit in på Hästmagazinet och Ridsport och läst om de som köper DYRA hästar som inte är friska och kostar en halv förmögenhet i inköp!!! Då inser man vilken otrolig tur man har med sin egen häst   Han var INTE alls dyr i inköp och har hållit sig friska under alla 4 år vi har haft tillsammans  TACKSAMHET ÄR INTE ENS NAMNET!!! Jag ska ringa till min ET under nästa vecka och höra när hon kan komma ut och titta på T. Jag har inte känt någonting konstigt men jag vill gärna ha honom kollad och knådad lite ändå   Det har ju tyvärr inte varit aktuellt för henne att komma ut under hösten för att kolla på eller behandla T då han har stått under "muggbehandling" men nu är den ju över och jag kan boka in en behandling igen Så jag ser fram emot resten av januari månad   


Fick just ett SMS om att L-O med sällskap hade hittat tillbaka till hotellet  


Nu ska jag se klart på Homeland och sedan första avsnittet av Hinsehäxan innan det blir bädden för mig 

Ha de gott!!

Mvh anaby  

Av anaby - 11 januari 2012 20:23

Japp!! Jag hittade MER teddy i mina gömmor   Och så häftig färg  Kopparfärgad!!!! Precis min stil  Det här har jag också köpt på REA och mycket var det dessutom  Dubbelt tyg!!!!


 


Det här lär garanterat räcka till ett "normal-stort" täcke ner på sidorna!!! Den "lilla" biten ovanpå ska jag sy en padd till den bomlösa av  


     


Ska i första hand sy ett täcke av det andra teddytyget och en padd av den lilla av det här tyget. Så får jag se HUR det första teddytäcket blir...


Man kan nog klassa mig som en "mänsklig-hamster" med tanke på vad jag har i tygväg och utrustningsväg   Himla tur att jag har "köp-stopp"!!! Nu får jag designa eget istället 


Mvh anaby    

Av anaby - 11 januari 2012 16:39

Nu har jag letat lite mer och hittat teddytyget som jag tänkte göra täcket av!!! Dock är det en aning kort på bredden så att säga...mätade och den är kring 80 cm ner på sidorna   Men jag tror att det får gå ändå även om jag helst skulle vilja ha den längre ner på sidorna. Det som jag tycker är viktigt är att få med en helhals...så det blir prio på det istället.


Så här ser teddytyget ut:


 


Rätt så fint mönster på men tyget har tyvärr blivit gult efter att ha legat i minst 10 år...Det är INTE jättetjockt utan jag upplever att det är mer lagom. Kan blir rejält varmt om det är för tjockt!!!



Jag mätade och det är kring 3 meter långt så det ska inte vara några problem att göra ett täcke med helhals  Tänkte ta med det till stallet imorgon och se HUR kort det blir ner på sidorna...hoppas att det blir någorlunda så att jag kan sy täcket under veckan!!! Kommer att sy det enklast möjligt...både fram i bogen och halsen. Tror att jag har "en plan" klar som ska fungera   Teddytyget kommer att vara inåt hästen för att få bästa tänkbara torkning när han svettas.


Jag hittade även detta:


 


Lite fårskinn av olika slag...nyare och äldre fårskinn...från mina "slaktade" Ludde-fårskinn (IKEA)och numera fårskinnspaddar istället  Alltid bra med lite rester om man behöver nosludd....eller ludd till något skav på sadelgjorden eller liknande  




Jag hittade också en rund matta i någon typ av teddytyg. Vet att jag köpte några stycken för 25 kr st på REA på Rusta för många år sedan  Jag en hamster?? Nej, då inte alls  


   


Funderar på att bara klippa bort lite från ena sidan och använda den som en padd till barabackapadden!! Ska ta ner den imorgon och se hur STOR den blir 


Nej, nu blir det middag!!
Mvh anaby   

Av anaby - 11 januari 2012 16:11

L-O åkte till England tidigt i morse...så nu blir jag ensam tills på söndag   Igår kväll insåg vi bägge 2 att det var VÄLDIGT TYST hemma utan hundar!!! Oj, vad man vänder sig fort vid djur!! Det var så otroligt tyst hela tiden och vi satt mest bara och väntade på att Peppis eller Atlas skulle komma och bli kliade  För min del känns det skönt att vara ensam den här veckan när jag ska jobba så mycket..samtidigt som man saknar de som är borta!! Lite kluven känsla det där  Jag och L-O kommer att ha kontakt via mail  Blir för dyrt att ringa men man kan ju maila flera ggr per dag till varandra!! Han har lovat att gå in på Harrods och fixa mig en fin påse därifrån  Allt kostar ju hur mycket som helst där inne men jag tänkte att det kunde vara lite roligt att ha en påse därifrån allafall 


Gick ner till stallet och det var endast kring -3 grader ute  Super-rid-väder med andra ord!!!

Gjorde iordning T med dagens utrustning. Har både filmat och tagit kort 


 


Invigde nya bruna huvan från Hööks idag!! Den var riktigt fin  



Jag som är "brun-o-man" måste bara säga att jag verkligen älskar den här brunfärgen på fleecelindorna  


           En liten närbild på huvan 


Film på en less häst 



Sedan begav vi oss ut på ridtur!! Idag kan jag säga...var T "billig" i början på ridturen och väldigt "dyr" när vi skrittade hem   Tja, vart ska jag börja. Första travsträcken gick kalasbra...han var lagom pigg och jag kunde sitta med en låg hand med kontakt i munnen. Träffade på en barnvagn som jag bad skulle stå stilla så att jag fick gå förbi. Det är VÄLDIGT trångt på vägen mot kyrkan just nu...och det är nästan så att man tuschar i barnvagnen när man går förbi=KÄNNS VERKLIGEN INTE BRA ALLS!! Idag mötte vi 3 barnvagnar och alla var snälla och stog stilla så att jag kunde gå förbi med T  Förklarade bara att jag tyckte att vägen var så smal och alla nickade instämmade och stog stilla  När jag var på väg hem från kyrkan började T att "flippa ur" lite smått  Så fort det kom en människa som hade gått förbi skulle han trava..suck!!! Till slut blev det dags för trav igen...inga problem...lugn och fin  Jag började andas ut..trodde jag!! Men när jag saktade av till skritt blev T återigen riktigt FÖRBANNAD på mig...på samma ställe som igår  Dock var jag beredd idag så han fick aldrig någon chans att ens börja med sina luftsprång och bakutsparkar idag  Det var dock en aning sur häst som fortsatte skritta hemåt efter en hel del halter Idag tänkte jag trava mer så till T:s stora förvåning fortsatte vi förbi stallet. När jag satte igång med 3:e och sista travsträckan var han lugnet själv...verkligen lugn och jättefin i handen  Aktiverade traven med små hjälper och när vi på slutet mötte några människor på vägen saktade han av direkt och skrittade förbi  Travade lite längre ändå och det var inga problem för honom att sakta av när vi mötte folk på vägen. Vill dock skritta förbi då vägen är så himla smal...känns bäst för alla inblandade!! Vände sedan och skrittade på lång tygel hem  Det är helt otroligt att det händer så mycket med T efter just den där travsträckan...det är precis som om "luften går ur" honom och han bara blir hur avslappnad som helst!!! Tänkte prova att "börja" trava den sträckan imorgon och se om han kanske är lugnare när vi kommer till kyrkan då. Prova kan man alltid göra och se om det blir någon skillnad  Vi mötte både en cyklist och flera människor efter vägen hem.. men T bara skrittade på lång tygel hem helt oberörd  VILKEN HÄRLIG RIDTUR DET BLEV TROTS ALLT!!!


När vi landat hemma fick T lunch och magnetbehandling. Jag provade det nya blå ylletäcket från Börjes för 100 kr... som passade jättebra 

                   Här har han magnettäcket under. Det är en viss skillnad på storlek 145 cm och 160 cm på den här hästen  Är jättenöjd med själva täcket....lagom tunt till T som är så varm av sig 


Sedan blev det att mocka, fixa med höet och sist fylla på vatten.



Och till slut in och fixa i skrubben!!!


  Så här ser det ut i min skrubb/sadelkammare just nu:



Kom på medans jag var i skrubben att jag skulle frisera T idag!!! Minnet är kort men intensivt minsann...blir lätt så när man har jobbat natt 


Så här blev resultatet på det:


 


Före frisering:


 


Efter frisering:



Både lugg och svans är också friserade.


 


Här syns det lite bättre att manen INTE är stubbad utan jag har klippt den lite kortare bara. Ska dock finsjustera lite imorgon och senare under veckan. Det var en aning kallt för fingrarna och fixa det idag  


 


Resterna av manen  


 


Bonusbild på en less T som säkert tänkte...ÄNTLIGEN ÄR HON KLAR!!!   

   

Tja, det var väl allt i stallet för idag  Innan jag lämnade en ätande häst så tog jag på honom det fleecefodrade regntäcket...tempen låg nämligen på -10 grader!! En viss skillnad motför -3 när jag gick ner 3 timmar tidigare  


Har nu landat hemma och ska sätta igång med middagen alldelens strax!! Sedan ska jag laga hästtäcken och kolla om/hur jag ev. kan göra med några av de gamla projekten jag har hittat här hemma 


Ha en jättebra fortsatt onsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards