anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 19 januari 2012

Av anaby - 19 januari 2012 16:10

Det hade snöat rejält under natten och var väldigt mycket snö ute när jag vaknade!!! Bra på vissa sätt och mindre bra på vissa   Någon plogbil hade inte varit på vägen...hmmm!!! Då måste man välja...ska jag rida och "riskera" att träffa på plogbilen efter vägen eller ska hästen vila??? Jag valde att rida 

Fick gå i halvdjup snö hela vägen ner till stallet..insåg när jag kom ner att Kyrkan inte heller hade varit ute med snöslungan...JIIIPPIIEE!!! Det innebar att vi både kunde träffa på plogbilen och snöslungan efter vägen idag  

Det var inte lönt att jaga upp sig utan jag skyndade mig istället att göra iordning T så att vi var på G så fort som möjligt  Började sedan skritta som vanligt åt andra hållet och travade efter en stund..ingen människa i sikte  Så vi kunde trava både "tur & retur" utan att möta någon idag...kanske berodde på vädret  VI SLAPP ÄVEN MÖTA SNÖSLUNGAN!! TACK FÖR DET!!! Fortsatte trava förbi stallet och mot växthusbacken. INGEN PLOGBIL ÄN SÅ LÄNGE!!! Blev en skrittpaus innan vi kom fram dit och påbörjade nästa travsträcka. Inga problem utan han var riktigt fin och ingen människa i sikte här heller  Vände och skrittade en stund och här kan jag säga att jag kände STOR skillnad på T!!! Nu var han helt lugn...vanligvis brukar ha vara en aning stökig på just den sträckan  Travade sista travsträckan och satt ner...tog några meter innan T ville korta ner tempot och aktivera steget som jag ville. Men till slut så gick det  Gjorde halt och berömde och sedan en kort trav till som var lika fin  Dags att sluta och skritta hem!! Vilket vi gjorde på lång tygel. Och T var riktigt avslappnad och fin  VI SLAPP MÖTA SNÖSLUNGAN PÅ BÄGGE STRÄCKORNA IDAG  

 


När vi skrittade hem satt jag och tittade mig omkring för att se om jag såg någon plogbil??? Hade varit trevligt att slippa den idag då ridturen hittills varit så himla bra på alla sätt och vis   När vi svängde in uppför lilla backen till stallet insåg jag att vi hade haft en himla tur idag som varken träffat på plogbilen eller snöslungan Det är bara att tacka och ta emot!!! Och hoppas på samma tur imorgon  


Idag red jag med den gamla padden under G4:an och den låg väldigt bra men framför allt stilla hela tiden 


T fick på sig magnettäcke, nackmagnet, benmagneter och fleecetäcket (ska ta hem det imorgon och sy in en kil upp på halsen så att det inte blir så tajt för honom) med hals och fick sin lunch. Han var nämligen både svettig och blöt av snön idag  


   


Medans jag fyllde på hö i lilla höhäcken i vindskyddet och vatten i Termobaren. Idag gick jag faktiskt och bar hinkar. Då det inte var skottat på gårdsplanen... orkar jag inte gå och dra skottkärran i djupsnön  Då blir det enklare att ta 20 liters hinkar och bära istället. Tog 2 hinkar i taget och gick 2 ggr  ...och sedan satte jag igång och skotta bort all snö  Jag är ju noga och skottar runt hörnet mot den provisoriska dyngstacken, kring vindskyddet och fram till grinden och en bit bortanför den, bredvid höhäcken där T står och äter, där jag har skottkärran och redskap,  in till dyngstacken och utanför skjutdörren på baksidan. Det tog nog ca 1 timme att bli klar!! Helt ok då samma "runda" förra gången tog närmare 2 timmar pga "blötsnö" nu var det mer vanlig snö som INTE alls var lika tung  Det känns i kroppen men inte lika mycket som förra gången. Sedan var det dags att mocka...det gick lite fortare som tur var 

Sedan var det dags att sanera tråden på elbandet. Då kom jag på att jag hade GLÖMT ATT DRA UT STRÖMMEN till elaggregatet hemma Men suck!!! Och inte orkade jag gå i djupsnön hem och dra ut strömmen och sedan gå tillbaka igen  Ingen var nämligen hemma!! Varken L-O, barnen eller pappa....Tja, bara att "bita i det sura äpplet" och inse att jag fick stå ute med lite ström i fingrarna under saneringen  Tur att det var mitt eget fel så att man inte kan skylla på någon annan Jag lär nog komma ihåg att dra ur strömmen nästa gång  

Insåg ganska snabbt att det VAR BRA STRÖM I TRÅDEN  Bet ihop och sanerade de 2 elbanden med ström först. Det gick rätt så bra trots allt...dock blev det lite mer ström ju blötare handskarna blev...allt eftersom   Det övre bredare elbandet var ganska isig men om jag bara tog handsken och drog på elbandet försvann isen ganska lätt. Det var värre med det andra smalare elbandet...det fick jag dra flera gången och ta bort isen från...så där fick jag mig några fina "el-smällar"  Och sist passade jag på att ta det nedre elbandet som jag inte kunnat sanera pga isen runt tråden. Det gick skapligt idag då det var varmare än tidigare. På några ställen var det riktigt besvärligt men det var ju INGEN ström på det elbandet som tur var  Till slut var alla 3 elband sanerade och den nedre sträckt och allt klart  JIIIPPIIIEEEE!!!!

Då var det dags att försöka få bort lite is från locket på höhäcken...det gick rätt så skapligt!! Fick nog bort 2/3 delar av isen som satt fast. Ska ta resten i morgon  När det var gjort började jag sopa bort snön inne i stora höhäcken. Det är ju galler på den så när det snöar kommer snön in underifrån. Den är tom för tillfället då jag inte ville fylla på den igår eller idag. Bättre att fylla på den när det INTE snöar ute!!! Det gick bra att sopa bort allt. Kommer nog att behöva sopa en till gång imorgon innan jag fyller på med hö 

Sedan fick jag ställa mig och fundera på VAD jag skulle göra mer och OM jag hade glömt någonting????
Nej, nu var det bara att ta av magnettäcke, fleecetäcke och magneter och ta på regntäcket på T istället...och ta hem det andra regntäcket han hade haft på sig som var blött.  Sagt och gjort...packade ner täcken och annat i IKEA-kassar och gick in för att packa om det som skulle hem "på tork" och lämna det som kunde torka "lite" i skrubben.

EFTER 5 TIMMAR I STALLET ÄR JAG ÄNTLIGEN KLAR!!! Det är så skönt att kunna rida på dagen och sedan ta det lugnt med snöskottning och annat som måste göras....låta det ta den tid det tar för att jag har tiden och även orken om jag inte stressar  Då orkar oftast kroppen med även om jag är lite sliten efteråt. Men det finns ju värktabletter som tur är  Förhoppningsvis blir det mindre skottning imorgon  


Just nu sitter jag i min morgonrock med en tjock filt runt om mig och fryser!!! Så länge jag är nere i stallet och jobbar går det bra men när jag kommer hem och inser hur blöt jag är om ben och fötter efter att ha gått i djupsnön i flera timmar...är helt enkelt nerkyld  DÅ FRYSER JAG!! Men jag ska hoppa in i duschen och sedan börja med middagen!!!

Jag och barnen ska på Bio ikväll och det ska bli riktigt trevligt  Ser fram emot det!!!

Imorgon hoppas jag att jag har lika tur och slipper möta plogbilen när vi ska rida    


Nej, nu måste jag göra ett ryck om jag ska hinna med allt!!

Ha en jättebra fortsatt torsdagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby       

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards