anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 24 januari 2012

Av anaby - 24 januari 2012 15:28

Det tog några timmar innan jag orkade med att gå ner till stallet idag. Efter jag stigit upp brukar det ta 2-3 timmar innan kroppen är redo att göra någonting  eller rättare sagt innan "tomgången" har släppt   ....jag måste bara stå ut nu de sista veckorna...sedan är jag säker på att det här med orken kommer att ändra sig radikalt  

Vädret idag var sol men kallt....-10 grader!!! Burrrrrr!!! Kändes i ansiktet...resten av kroppen var inga problem 

Jag och T begav oss ut på ridtur på en gång. Och idag blev det MYCKET trav för "Herr´n"  Började även träna skänkelvikning i trav...är man ensam på vägen är det perfekt att rida skänkelvikning. T var med på noterna och sedan började han "jobba själv" med skänkelvikning utan att jag behövde göra någonting  Över-ambitösa häst  Fick stoppa honom och koncenterar oss att rida på mitten igen    Efter vi travat förbi stallet fick vi "nytta" av skänkelvikesträningen!!! Det gick 2 människor på vägen och då höll vi bara till höger och kryssade oss fram...perfekt övning då den här vägen är bredare än den andra mot kyrkan. Där stannar vi och skrittar förbi de vi möter. Sedan beror det lite på om vi rider bakom en ensam människa så travar jag sakta förbi om de INTE stannar själv och står stilla...annars tar det en halv evighet att skritta förbi dem  Brukar funka bra vilket som!!! T skötte sig superbra idag..inga problem att sakta av och skritta förbi eller trava förbi någon idag...men framför allt så VÄNTAR han på mig tills jag VILL att han ska trav igen Helt lugnt häst!!! Det tar sig 

Idag utökade vi vår travsträcka och fortsatte nedanför kyrkan.  Där hände någonting som jag ALDRIG har varit med om tidigare!!! När vi skrittat ned för backen...såg jag i ögonvrån att det var någonting litet svart som var på vägen....gjorde halt och började titta lite mer ingående!!! Och ser då att det är en MUS  mitt på vägen!!! 


 


Det syns jättedåligt men jag var tvungen att ta en bild ändå!!! Det är T:s man till höger men tittar man i mitten på bilden ser man en "svart prick" det är musen i fråga!!! När jag gjorde halt och stog stilla... sprang han i princip upp på T så jag ville inte stå så nära när jag fotade  ...När vi kom tillbaka satt han fortfarande kvar på vägen men när vi gick förbi sprang han in i snödrivan och försvann. Får hoppas att han hittade tillbaka "hem" igen  


Vi fortsatte att skritta hemåt och tog sista traven där jag satt ner. Idag kändes han kalasfin på slutet!!! Blir bättre och bättre för varje dag som går  Skrittade hem på lång tygel.

 Väl hemma hann vi bara in i hagen så bajsade T  Han är helt otrolig som VÄNTAR med att bajsa tills vi är hemma igen  Hur många hästar gör det?? Inte många vad jag vet.

T fick lunch och magnetbehandling. Satte även på fleecetäcket med hals då han var lite svettig på halsen. Det funkar jättebra att först ta på magnttäcket som är av ett bävernylontyg. Sedan lägger jag fleecetäcket på. Är T svettig åker fukten ur bävernylonet och in i fleecetäcket!! Så bävernylontäcket och hästen är helt torra Medans fleecetäcket istället är fuktigt!!!  KANONBRA!!!

Sedan var det bara att börja med allt annat....mocka, fixa med hö och fylla på nytt vatten i Termobaren. Idag gick det ganska fort...känns bra att vissa dagar är kortare än andra även om jag gillar att vara i stallet och dola på 

Bytte täcke till det fleecefodrade regntäcket innan jag gick hem. Var kring -12 grader när jag gick hem.

Det var ett tag sedan vi hade så pass kallt. Jag har INTE använt något vintertäcke till T än i vinter!!! Han har klarat sig med det fleecefodrade regntäcket  

Tog med mig den utrustningen som ska torkas upp hemma i en IKEA-kasse och gick sedan hem i vettig tid den här gången  Fryser en del och ska nu ta mig en dusch och sedan börja fixa inne i köket...plocka ur diskmaskinen och börja med middagen mm. Ska jobba inatt och det känns ok. Blir vila för T imorgon och sedan hoppas jag att jag har ork & energi till att rida på torsdag när jag vaknar!! Om inte annat en kortare tur...bättre än ingenting alls!! Tja, det lär ju visa sig på torsdag 

Nej, nu ska jag göra ett ryck och sedan börja fixa här hemma!! Ska även packa det som ska med till jobbet!!

Ha en jättebra fortsatt tisdagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby       

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards