anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 3 februari 2012

Av anaby - 3 februari 2012 15:45

Idag har jag fyllt i hälsodeklarationen jag fick via mail från NUS inför operationen. Det är jättebra att fylla i en sån så att både läkare och narkosläkare har mer "kött på benen" inför sövning och operation. Jag ska även iväg och ta prover och prata med narkosläkare och operationskodinatorn under nästa vecka  Det känns jättebra!!! Jag har möjlighet att ställa de frågor jag vill ha svar på då innan operationen  

Innan jag åkte iväg till stallet tog jag in hundarna som satt inne i hundgården. En av fördelarna med att jobba natt och vara hemma på dagtid!!! Hundarna blir väldigt bortskämda 

Tog sedan bilen ner till stallet idag då jag hade med mig varmvatten hemifrån. T blev som vanligt överlycklig när matte kom ner  Det var en liten isskorpa på vattnet idag....var lätt att ta bort och sedan fyllde jag på med varmt vatten. Han hade druckit VÄLDIGT bra sedan igårkväll när vi var ner  Jag kommer att åka ner med mer varmvatten innan jobbet och sedan även efter jobbet imorgon bitti. Så att jag är säker på att han verkligen får i sig vatten!!! Ja, jag vet att jag är en "curling-matte" 

Mockade hage + vindskydd, trampade ner hö och sedan avslutade jag med att sanera elbandet i utbyggnaden.



 
  En filmsnutt från december 2011 (dock endast is och inte snö vid det tillfället. Nu är det MYCKET snö) där både vinterhage i järn och utbyggnaden med elband finns med.



Det har kommit lite lössnö som låg på tråden. Bättre att göra det idag än imorgon när jag kommer att vara riktigt trött  Det gick fort att gå runt då snön endast låg på elbanden. Hade dock inte dragit ur elen och kände ingen ström i elbanden SUCK!!! Efter saneringen var klar tog jag av mig handskarna och gjorde ett nytt försök och "känna på elbandet" och då fick jag ström i fingrarna  Inte så stark ström men det finns ström i bägge elbanden!!! Tjjjoohhooo!! Beror säkert att det är så kallt idag...ligger på kring -22 grader idag  Efter lite mys med T i vindskyddet var det dags att åka hem  

Så tog jag mitt pick och pack och åkte hem och har druckit te och chillat här hemma inne i värmen med hundarna  Ska ta det lugnt och endast göra några "måsten" och sedan väntar jobbet inatt. 

Känns helt ok och har nu 2 nätter kvar att jobba den här veckan..sedan börjar långledigheten f.r.o.m söndagmorgon!!

Ha en superduperjättebra fredag em och kväll!! Glöm inte myset 

Chilla lugnt  

Mvh anaby         

Av anaby - 3 februari 2012 11:05

Jag har precis som många andra hästägare svårt att INTE skriva positiva saker om min häst 

Tabasco är otroligt speciell för mig av olika orsaker. Dels så påminner han väldigt mycket om en av mina tidigare tävlingshästar Wirbelwind...både i typen och temperamentet. Så att se Tabasco "live" första gången var som att se en bror till Wirbelwind!! Och självklart så föll jag som "en fura"  Det visade sig också att han hade ett riktigt bra temperament även om det skulle ta lite tid att få fram till ordentligt. Han är stor och grov men inte tung att rida då han har en lagom framåtbjudning och går i princip själv i en "bra form" redan från början. Oavsett om jag longerar, tömkör eller rider honom så "går han i en stadig form". Detta innebär att jag INTE behöver någon typ av inspänning när jag tömkör eller longerar....han jobbar på otroligt bra ändå 

Jag har problem med min kropp...eller rättare sagt i nacke och axlar. Det har jag haft i 11 år nu. Min förra häst orkade jag "bara" rida 2 ggr i veckan då hon "låg på" en hel del i handen och min nacke och axlar orkade inte riktigt med det  Tabasco är väldigt, väldigt annorlunda i ridningen.....han ligger på lite eller ingenting i handen!!! Vilket har underlättat otroligt mycket för min kropp. Jag orkar nu rida 4-5 ggr i veckan vilket är en dubblering motför tidigare  Tänk ändå vad det gör mycket vilken typ av häst man rider!!! Detta var också en av de stora orsakerna till att jag "tog hem" T på prov....att han INTE låg på i handen.

Tabasco är också tveklöst den hästen som jag har lagt ner mest tid på under alla mina år som hästägare!!! Det har visat sig vara en BRA investing då hästen jag fick i utbyte mot tiden, tålamodet, svetten och ibland tårarna...är helt underbar  


Igår när jag red Tabasco tänkte jag på vilken tur jag har som när jag tar en förhållning har en häst som "ligger kvar" i det tempot jag lägger honom i...tills jag själv vill ha en föränding i form av högre eller längre tempo  Det är en ren njutning att rida på Tabasco i dagsläget  Drar han iväg...tar jag en förhållning...säger: bra...så ligger han kvar i det tempot tills jag vill göra en ändring UNDERBARA HÄST!!! 

När jag rider ihop honom i traven....kortar ner tempot och sedan aktiverar honom med skänkeln får han ett rejält schwung i steget och då kan man i princip bara sitta och hålla om med skänkeln och hålla lätt i tygeln med ett leende på läpparna!! DET ÄR LIVSKVALITET!!!


 


Han kommer ALDRIG att bli någon dressyr eller hoppstjärna....men det spelar ingen roll för mig!! Jag älskar att både pyssla, rida och hoppa med den här hästen  Det räcker långt!!! För det ska kännas "bra" i hjärtat också....och det gör det VARJE DAG för mig när jag umgås med eller rider på min häst 

Någonting som jag trodde var omöjligt att känna "igen" tills jag fick hem Tabasco!!!       

Jag har haft en otrolig tur!!!

Som jag sa till L-O sent igår kväll när vi tog en sparktur ner till Tabasco med varmvatten... och jag såg T vara så snäll och försiktig med L-O ...tänk ändå så lugnTabasco är motför Zimé!!! Då säger L-O: Jo, vilken skillnad på hästar!! Tabasco är ju lugn och normal   Nu efter 4,5 år hos mig ÄR Tabasco försiktig med L-O och barnen också!! De ingår i "hans flock"  Likaså Peppis och Atlas!! Tabasco tycker INTE om hundar...han jagar ut dem ur hagen direkt  Men Peppis och Atlas tittar han bara på och konstaterar att "de är där" och sedan bryr han sig inte om dem mer  Jag har haft sån tur som hade möjlighet att först ta hem och sedan köpa den här hästen!!!

Om jag ångrar mig? Nej, faktiskt inte ens när det var som jobbigast de första 4:a månderna...jag tänkte hela tiden...det släpper...han börjar snart att känna sig hemma och slappna av snart...och mycket riktigt efter 4 månader hände det  Det var också då som jag insåg att jag INTE någonsin kunde släppa iväg honom till någon annan!!! HAN SKULLE STANNA KVAR HOS MIG  

När jag svänger ut från vårt hus och går ner för backen till stallet... så hör jag i princip gnäggingar från stallet varje dag 300 meter bort!!! Det är Tabasco som har sett att jag är på väg  Vem kan motstå det!!! Hi hi!! Tala om att känna sig välkommen VARJE DAG när man kommer till stallet    Sedan hinner han gnägga en hel del innan jag har hunnit komma till hagen ..när jag är på plats i stallet...och håller på att hämta utrustningen  Skynda dig matte så att vi kan ut och rida  

Jag har haft tur 

Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards