anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 20 februari 2012

Av anaby - 20 februari 2012 23:56

Här kommer en till lista  För den som orkar läsa  


Första hästen du red? Loja min kusins nordsvenska travhäst

Första hästen du hoppade med? Kadett min shettis:)

Första favorithästen? Måste ha varit Kadett!!

Första tävlingen? Någon liten tävling i Röbäck med min fd travhäst Abbe.

Första egna ponnyn? Kadett

Första egna stora hästen? Abbe Saunders

Första hingsten du red? Har nog inte ridit någon hingst än;) Förutom hemma i sänghalmen:O

Värsta hästen du ridit? Har haft en del tokiga under årens lopp. Om vi säger i den här ordningen: Zimé, Comtesse och Tabasco. Så är Tabasco den lugnare av de tokiga jag har ägt;)

Värsta ritten? Måste vara när min morbror gett Zimé en massa havre utan min vetskap!! Hon blev helt galen om hon fick 2 nävar:S Och han hade gett henne betydligt mer:( Dessutom sa han INTE till mig vad han hade gjort:O Hon hade i princip INTE en hov i marken och kastade sig och gjorde luftsprång hela tiden...var INTE kontaktbar överhuvudtaget:O Var bara tacksam att jag satt kvar på ryggen, att vi INTE gick omkull och att vi tog oss hem med livet i behåll. En av de få ggr jag var rädd när jag ridit!!!

Värsta avtrillningen/avkastningen? Har nog 2 st. Bägge gjorda på Zimé. Ena gången när jag höll på att rida in henne som 3-åring. Kommer inte ihåg än idag HUR jag ramlade av...men jag tappade minnet och fick en rejäl hjärnskakning vilket medförde någon typ av hjärnskada. Det tog ungefär 1 år innan jag slutade "tappa ord" på saker och ting. Andra gången gick vi omkull över en oxer i samband med en hoppträning. Både jag och hästen föll!! När hon sedan klev upp trampade hon mig på höger sidan:S Jag bröt några revben och blev både inlagd på sjukhus och sjukskriven i 1 månad;)

Största hästen du suttit på? Wirbelwind som var 180 cm.

Minsta hästen du ridit? Kadett på ca 107 cm.

Favorit b-ponny? - har ingen.

Favorit c-ponny? - har ingen.

Favorit d- ponny? -har ingen.

Favoritsadel? Sensation Ride G4:a..HELT LOVELY!!!

Favorittäcke? Rambo turnout. Har haft min äldsta i 20 år och funkar fortfarande hur bra som helst:D Prisvärt täcke!

Favorit schabrak? Har ingen speciell favorit. Men Hööks har många fina som jag har köpt och använt:)

Pullar- eller engelsk nosgrimma? Inget av dem. Min häst föredrar Remont eller Rambo Micklem istället.

Benskydd eller benlindor? Både ock!!

Skor eller barfota? Skor på vintern och gärna barfota på sommaren.

Lång eller kort man? Halvkort

Ljus eller mörk fux? Mörk

Svart eller vit? Svart

Bred eller smal bläs? Bred

Stjärn eller bläs? Stjärn

Med eller utan strumpor? Gärna med.

Syntet- eller lädersadel? Både ock!! G4:an är läder och T6:an är syntet. 

Hopp eller dressyrsadel? Dressyrsadel...och sedan hoppsadel.

Hoppning eller dressyr? Hoppning om jag får välja.. men i nuläget rider jag mer dressyr.


Mvh anaby  

Av anaby - 20 februari 2012 18:49

Idag ringde jag till Hovis och bokade in en tid för skoning av T nästa vecka. Rättare sagt tisdag 28/2 kl.17.00. Känns jättebra att få det gjort innan jag operarar mig   Då kan jag slappna av och behöver inte tänka på det direkt efter operationen  Känns riktigt, riktigt bra!!!!

Mvh anaby  

Av anaby - 20 februari 2012 16:59

Det tog lite tid att samla kraft och orka ta sparken ner till stallet. När jag väl är där nere känns det jättebra!!! Det är ju tur det   När jag kom ner möttes jag av det här!! T hade fått besök i hagen 



När fåglarna försvann och täcket och benlindan kom av blev T mycket nöjd  Benet ser riktigt bra ut idag!! Blev endast liniment och sedan får han gå utan benlinda idag så får jag se hur det ser ut imorgon....

När T åt sin lunch passade jag på att dra ut det sista av höet i stora höhäcken och sedan börja mocka i vindskyddet. Det har precis som jag säger på filmen INTE snöat in mer snö!! TACK OCH LOV!!! Det såg riktigt bra ut när jag kom ner  Fyllde på med lite torv i "kiss-hörnet" och sedan 1 säck med halm och ca ½ säck med hö ovanpå halmen. T äter nämligen ALLTID halm när jag lägger in...inga problem i vanliga fall men nu har jag lite brist på halm...så därför la jag hö ovanpå. Förhoppningsvis äter han upp höet istället  Det lär ju visa sig imorgon om inte annat 


Passade på att filman lite inne i hagen när det var så fint väder idag. T har INTE gått efter spåret runt hela hagen utan istället genat i mitten och på så sätt tagit sig ner till utbyggnaden och "rullstället" eller kratern...för den dagliga rullningen  Det gäller att vara lite påhittig  Här kommer filmen:



Det gick som sagt relativt fort i stallet idag. Ingen borstning heller  ...får ta det imorgon istället. Planen imorgon är att skritta och ev. trava lite. Får se hur det ser ut med svullanden på bakbenet och sedan bestämmer jag mig för hur ridturen för dagen blir  

Innan jag tog sparken hem passade jag på att ha en "kli-stund" med T. Först en liten film på en liten kli & mysstund....dock lite svårt att klia ordentligt med en hand 



Man ser allafall hur nöjd han är och njuter med halvstängda ögon...min lilla plutt  När jag kunde använda bägge händerna blev det en rejält klining!!! Huvudet åkte högt upp och mulen blev hjärtformad  Det var skönt matte!!!

Om T kunde skulle han nog "hoppa ner i mitt knä"  Bara man stryker på honom så njuter han i fulla drag!!! HÄRLIGA HÄST!!! 

Tog sedan sparken hem och har tagit det lugnt under em  Jag har bla sett på Melodifestivalen och läst nya nr av Hästmagazinet och Häst & ryttare!! Angående Melodifestivalen måste jag bara säga att jag förstår INTE hur Herr Ranelid kunde GÅ VIDARE  Jag säger inget mer men....

Jag fick ett SMS att min ena beställning som jag gjorde igår är skickad!! Härligt med snabb leverans 

Har även skickat iväg förfrågan om Eric LT sadelgjorden   Får hoppas att de kan sy en längre måttbeställd till mig!! Bara att hålla tummarna nu    

Tja, det var väl allt för idag!!! Händer inte så mycket mer idag!!

Jo, en av våra grannar ska vara med i "Halv 8 hos mig" i veckan...såg att han serverar maten på torsdag!!! Blir intressant att se vad det blir för mat då     

Ha en jättebra fortsatt måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby           

Av anaby - 20 februari 2012 10:31

Jag har sovit bra inatt!!! Känns som om jag börjar komma tillbaka till "vanligt" snart igen   Är dock rejält trött på kvällen...så det känns skönt att jag inte ska jobba igen förrän på torsdagnatt 

Nu har jag sett på senaste avsnittet av Ponnyakuten!!! Det har varit livliga diskussioner på Buke om ett visst ekipage som skulle hoppträna för Alexander Zetterman. Jag som är gammal hoppryttare kan dock INTE se något konstigt i hoppträningen om jag ska vara ärlig!!! Jag tycker att man ser en ryttare som är ledsen och har dåligt självförtroende och en tränare som hjälper till på ett bra sätt och att de tillsammans "löser" situationen. Vad mer kan man begära???

Återigen kom Polisen på besök och några av barnen fick träna med bla presenning!!! DET SKA TRÄNAS MED T!!! Han har ju fobi för vattenmatta  Vill absolut INTE hoppa över en sån  Så nu ska jag köpa en billig presenning (på Rusta i veckan) och börja träna när snön har försvunnit och det torkat upp i hagen Är väldigt övertygad om att det kommer att göra mycket sedan inför hoppning framöver....att han själv kommer att få bättre självförtroende  Härligt när man kan få tips på vad man ska träna på själv också!! Hi hi!! Jo, parasoller kommer "Herr´n" också att bli utsatt för under sommaren  Dock inte rörliga men det går ju att ställa dem lite överallt i paddocken.....och rida förbi 

Idag har jag för första gången på en evighet "ätit frukost" i form av turkisk joghurt, musli och honung  Har senaste året haft stora problem att äta annat än flytande (nutrilett) till frukost. Ska bli skönt efter operationen att förhoppningsvis komma in i "normala" frukostvanor igen  Är svårt när man bara mår illa och inte får i sig mat varken till frukost eller lunch Ska ta det lite lugnt nu på fm med lite TV-tittande och sedan ta sparken ner till stallet och fixa med T  Blir skönt att göra någonting ute i det fina vädret idag. Går nog ganska snabbt att mocka och fixa allt idag...känns skönt!!!  Kanske kan jag få med lite "hummande" från "Herr´n" på film idag   Sedan väntar en lugn em inne och hemma för att samla kraft och energi  

Det verkar bli en bra dag idag!!!

Ha en fortsatt jättebra måndag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby         

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards