anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 11 mars 2012

Av anaby - 11 mars 2012 21:02

Nu är det 1 vecka sedan jag gjorde min operation. Jag var mest nervös för EFTER operationen...jag visste inte om det skulle bli en buköppning eller om det gick att ta vaginalt. Det blev det senare och en lindringare operation. Som också innebar att jag fick komma hem dagen därpå  Med mig hem fick jag också 6 st sprutor som jag har tagit 1 om dagen. Det var för att förebygga blodproppar. Kan vara bra när man har ont och inte kan röra sig som vanligt. Det har gått bra att ta sprutorna...tur att man är Undersköterska och inte så brydd  Däremot är det lite "udda" att spruta sig själv och inte spruta någon annan   Jag fick även tips om vad jag kunde ta i medicinväg för att få bäst smärtlindring. Tyvärr funkade det inte på mig utan jag fick ändra om lite för att få maximal effekt!!!

Tipset jag fick var: 2 alvedon + 1 ipren var 6:e timme. Det funkade INTE alls!!! Provade då istället: 2 alvedon + 1 voltaren...funkade INTE heller  Och efter 12 timmars rejäl smärta och kallsvetting...provade jag istället:

2 ipren och 1 alvedon...vilket gav bra utdelning  Jag är otroligt knepig på värktabletter!!! Alvedon och voltaren funkar på nacken och axlarna men INTE på mens eller magvärk...då måste jag ha ipren  

Jag svarar INTE heller på morfin!!!! Jag fick dubbeldos utan effekt...suck!!! Min syster är likadan....det är inte lätt minsann 

De första dagarna efter op  var jag lite illamående men sedan i torsdags är illamåendet HELT borta!!! Jag har varit illamående i princip dagligen sedan januari 2011...över 1 år....gissa om det känns bra just nu  UNDERBART!!!
Jag har kunnat äta frukost och i princip allt jag vill äta....under hela helgen  Ska frossa i lite chips i kväll och sedan blir det "andra bullar" f.r.o.m imorgon  

Jag tar nu mina värktabletter var 8:e timme och det funkar bra. Jag sover även bra på natten. Blödningarna är minimala.  Så återhämtningen har gått över förväntan!!! Det känns mycket bra!!  Måste dock fortfarande ta det lugnt och INTE lyfta tungt!!! 

Planen är att skritta en kort sväng måndag 19/3 då har det gått 2 veckor sedan jag opererade mig. Är sydd i nedre regionen så jag måste vara lite försikigt med stygnen   Men G4:an är en väldigt mjuk sadel och om jag tar mig en skrittur på 10-15 min ska det nog funka....annars är det bara att kliva av  och leda T tillbaka!! Det löser sig nog den dagen skulle jag tro. Just nu mår jag rätt bra!! Trots att jag inte är iordning än så är jag piggare än jag varit det senaste året...tänk så pigg jag kommer att vara när jag återhämtat mig helt och hållet 

NU KAN DET BARA BLI BÄTTRE 

Mvh anaby      

Av anaby - 11 mars 2012 20:28

Japp!! Visst har T fått lite mugg igen...på sitt ena bakben   Just det stället som har varit så svårt och envist att få bort det sista på...blossade upp för några dagar sedan. Jag har f.r.o.m idag använt salicylsyrevaselin att ta bort rugorna med....tvättat med Hibiscrub som fått verka i 10-15 minuter....smörjt med Vegebomsalva + en sorbactkompress på och sedan padd och fleecelinda. Det har INTE blivit värre men rugorna kommer tillbaka från en dag till en annan. Jag hoppas nu att Vegebomsalvan och sorbactkompressen ska "hålla allt i schack"!!! Får se hur det ser ut imorgon på fm. Kan bli så att jag lägger ett "spritomslag" under dagen....är det inga rugor blir det Vegebom och sorbact igen istället  

Morgondagen får utvisa vilken typ av behandling jag gör....blir lite ledsen i ögat av det här  Att det kommit tillbaka kan förmodligen bero på värmen....

Än så länge är det bara på 1 ben och på 1 ställe...vilket jag är tacksam för  

Kvällen har varit lugn och bra 

Nu väntar en stor tekopp och en TV-kväll i soffan 

Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 11 mars 2012 13:35

Så härligt att vakna och det är sol och + grader ute....himmel vad de ska töa bort snö idag 

Idag hade vi en inneboende i vindskyddet när jag och L-O kom ner för att fixa med T.


   

 Det var stallägarens katt Sixten!! Han såg så nöjd ut nerbäddad i halmen  Förmodligen tyckte han att jag störde då han gick iväg strax efter jag uppenbarat mig 

Det gick fina fisken idag i stallet med proffshjälp  Imorgon tänkte jag ev. ta en prommis ner och borsta igenom T ordentligt medans de andra är i skolan. Sedan får mockning och annat vänta tills em när barnen kommer hem...så får vi åka ner och fixa det. Jobbigt att varken orka eller få mocka och dola på  Men det är bättre att vänta tills kroppen läkt ihop innan jag börja "stöka på" igen....förhoppningsvis känner jag mig piggare om 1 vecka 

T såg nöjd ut i solen!! Hoppas att han börjar tappa sin vinterpäls nu när det blivit så varmt ute 

Nu ska jag fika lite te och annat och samtidigt "hålla koll" på Inomhus SM i banhoppning på Flyinge!!! Vi har en tjej från hemmaklubben som är med i YR-SM så jag är väldigt intresserad av det resulatet just nu 

Ha en fortsatt jättebra söndag!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby       

Av anaby - 11 mars 2012 13:32

Jag har i helgen ätit årets första jordgubbar...för mig då!!! I vanliga fall brukar det inte bli förrän i juni men nu hade de extrapris på Coop och då kunde jag så klart inte låta bli och köpa och provsmaka  


       


Och ja, det smakade riktigt gott!! Blir säkerligen några månader till nästa gång....


Mvh anaby  

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards