anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 19 mars 2012

Av anaby - 19 mars 2012 19:41

Jag hittade igen de här korten på Zimé och barnen när hon och Wirren stog hos min morbror. Året borde vara 1996/97 då Wirren somnade in oktober 1997  



Som ni ser har hon på sig det NYARE Rambotäcket från 1994...så det var nästan nytt här  


   


Hon hade alltid boots på sig ute då hon ALLTID trampade sig med broddarna  


 


Världens snällaste Wirren  Se så försiktig han är...denna stora häst  Henrik är nog bara kring året här så det borde vara sommaren 1996. Det är ett tag sedan nu!!!


Mvh anaby  

Av anaby - 19 mars 2012 17:00

Idag var det segt att ta sig ner till stallet   Men till slut packade jag bilen och åkte iväg 

Jag började med att rida. Det blev barbackapadden och sidepullen.


 


T var som vanligt väldigt samarbetsvillig och ställde sig "giv akt" vid staketet så jag bara kunde kliva på  Sedan blev det en hel del rodeo från "Herr´n"  Inte så konstigt eftersom han vilat i nästan 3 veckor  Mindre roligt dock att INTE ha bett på en häst som var mer i luften är på marken...man lär sig som sagt!! Imorgon blir det BETT istället  Det gick jättebra att sitta på barbackapadden...tur att han har en normal rygg. Det gjorde inte ont i "underredet" överhuvudtaget 

5 min skritt orkade jag med idag sedan var jag helt slut     Kommer att rida honom i hagen de närmaste 2 veckorna känner jag. Dels pga att jag INTE vill rida honom på vägen när han är så pass stökig eller rättare sagt "rodeo-aktig" känns inte schysst mot människorna som går på vägen...sedan kommer det att ta några veckor för mig att "komma igång" med ridningen igen   Så jag tror att den planen kommer att bli riktigt  bra för oss båda      

När ridningen var avklarad blev det lunch för T medans jag mockade och städade kring höhäcken. T vakade som en hök  Han vet ju att det blir "lek" när jag är klar 

Idag började vi med att sparka fotboll och här kommer filmen. Det är 2:a gången vi tränar med fotbollen:



 

Sedan tränade vi lite med apport och foppatoffeln. Han är jätteduktig på att "plocka upp" toffeln nu men släpper den ganska snabbt. Men vi jobbar vidare!! Han är duktigt ändå tycker jag  Det är inte lätt att veta vad matte vill alla ggr minsann  Det kommer nog så smånigom!! 

När leken var slut tog jag mitt pick och pack och åkte hem. Passade på att sätta igång en tvättmaskin när jag ändå var i källaren. Hann just sätta mig i soffan och börja vända blad på NYASTE Hästmagazinet när L-O kom susande....men han åkte till Posten så jag fick titta igenom HM innan vi tog en prommis ner till stallet med hundarna för att fylla på hö och vatten  Det blev som vanligt 5 hösäckar som fylldes på i höhäckarna. Nu klarar vi oss i ganska många dagar igen  Blir att rulla in en ny höbal på torsdag eller fredag och sätta igång och packa igen  Ska höra med barnen och de kan hjälpa mig under helgen. Då kommer det att gå riktigt fort!!! 

Just nu sitter jag bara och väntar på att L-O ska komma tillbaka från em prommisen med hundarna. Vi ska grilla korv i vår NYA smörgåsgrill. Det är en större modell som det ryms 4 mackor i..man kan även grilla både korv, fisk, bröd och annat i den. Så nu ska vi prova att grilla lite korv och bröd så får vi se hur det går  Det lär ju visa sig om inte annat  Kvällen blir lugn med några "måsten" här hemma som vanligt. Men det kan man ju leva med 

Nej, dags att svida om från stallkläder till hemmakläder innan jag sätter igång med middagen!!

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby     


   

Av anaby - 19 mars 2012 11:38

Japp!!! Det har snöat på morgonkvisten   Inga jättemängder men lagom mycket så att det är klibbsnö på vägen  Känns inte riktigt roligt med is + klibbsnö och en pigg häst  Hade tänkt skritta för första gången idag men tror att det blir en kort barbackatur i hagen istället. Vet ju samtidigt INTE hur ont det kommer att göra i "underredet"...så det kanske är lika bra att börja lite smått hemma istället  Så att jag kan hoppa av om det bara inte går 

Ska allafall ta ner sadel, träns och lite annat idag. Går ju vanligtvis ner till stallet men idag blir det bilen och då brukar jag passa på att ta ner tyngre men framför allt otympliga grejer som ska ner...när man ändå har möjlighet 

L-O ska hjälpa mig att fylla på hö i höhäckarna idag  UNDERBARA MAN  Barnen har hjälpt mig med vattnet i helgen så att L-O får slippa då han har hjälpt mig fylla på hö de ggr det har behövts. Jag vill ju inte be dem i onödan...det är ju trots allt INTE deras häst utan min. Det har allafall gått bra att mocka i veckan!! Det är jag otroligt tacksam över  Har ju kört den lättare varianten med att tömma skiten från skottkärran "runt hörnet" av vindskyddet. Den ska tömmas med hjälp av traktor så fort marken har torkat upp Otroligt smidigt när man har lite alternativa ställen att använda en sån här gång när man inte är riktigt kry

Nu är jag sjukskriven fram till onsdag den här veckan men ledig ända fram till tisdag veckan därpå pga att min långledighet infaller just den här veckan. Känns helt ok att börja jobba nästa vecka!!! Är endast 2 nätter så det blir lite mjukstart...och sedan veckan efter blir det "hellweek"  Men då har jag ju förhoppningsvis kommit igång med jobbet igen!! Hi hi!!!      

Nej, dags att börja plocka ihop det som ska ner till stallet och göra ett ryck!! T vill nog sparka lite fotboll idag med  och det kan jag inte säga nej till 

Ha en jättebra fortsatt måndag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby       

Av anaby - 19 mars 2012 11:09

Den senaste veckan har det hänt 2 st som jag kallar det för "otippade händelser"!!! Med det menar jag händelser som man inte alls har räknat med och som är lite osannorlika 


När jag gick ner till stallet i torsdags förra veckan hittade jag ett helt nytt hundkoppel efter den leriga vägen. Jag tog upp det för att ingen bil skulle köra över det. Insåg sedan att det nog skulle bli SVÅRT att få tag på ägaren då det är över 100 hundar som går på vägen dagligen  Men tänkte ändå att jag skulle göra ett försök under den här veckan. 

I lördags pratade jag med mamma som berättade att det var en man som varit in till henne på potatisodligen för att höra om någon lämnat in ett nytt hundkoppel!!! Det visade sig att just den här mannen vet jag mycket väl vem han är...brukar prata med honom både på väg hem från stallet och när jag är ute och rider med T  Han går även på prommis med sin hund förbi oss flera ggr i veckan!!! Tjjjooohhooo!!! 

Igår när jag kom hem från stallet...hade kommit ihåg att ta med kopplet hem...dök mannen upp med hunden!! Både jag och L-O skyndade ut för att prata med honom och överlämna kopplet. Gissa en som blev nöjd över att få tillbaka kopplet  Han hade gått till stallet för att se om jag var där men stått på framsidan och ropat...jag är ju mest på baksidan där T har vindskyddet. Annars hade han fått tag på kopplet samma dag. Men nu vet han vart jag håller till i stallet om det skulle vara något någon annan gång  


När jag kom hem från stallet berättade L-O att vi hade haft besök. Ok, sa jag...någon jag känner?? Nej, det var ägaren till Atlas pappa!!!! WHATA!!!! Han och hans tjej har flyttat hit till samma område för några veckor sedan. L-O har träffat henne när hon varit ute med sin hund en schäfer. Då snappade hon upp att Atlas hette Atlas och när de gick förbi oss en gång spanade "Atlas pappas ägare" för att se om det fanns några likheter hundarna emellan?? Och de är visst lika som bär ...far och son Då kunde han inte hålla sig utan ringde på för att få mer info  Det var jätteroligt att höra HUR Atlas pappa och ett annat syskon är både i hantering och i älgskogen. Det visade sig att de inte var så lik Atlas...han verkar vara lugnare och inte lika envis som de andra 2 Alltid något positivt!! Hi hi!! Han tyckte även att L-O verkligen hade "dragit vinstlotten" i och med Atlas köp  Vi är jättenöjda med honom...både som familjehund och jakthund. Han har verkligen suveränt temperament!!! Blir jätteintressant och se vad han får för poäng och kritik på utställningen i slutet på april  Som sagt är det samma hund vi åker hem med som vi åkte dit men så vi kommer att vara nöjd hur resultatet än blir    


Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards