anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 29 mars 2012

Handlat mat och nu chilla:)

Av anaby - 29 mars 2012 22:47

Var på Coop och Willys för att handla mat ikväll. Fick sällskap av mamma...L-O stannade hemma och dammsugade...skönt då slipper jag gå ut ur huset för att slippa ljudet  Är en aning jobbigt med min Tinnitus och höga ljud. Är ingenting jag skriver speciellt mycket om. Det finns en uppsjö olika typer av Tinnitus och min heter "Hyper-Tinnitus" och det innebär att jag har en "överkänslighet" mot ljud och speciellt då höga ljud..som gör att min kropp reagerar väldigt kraftigt emellanåt. Använder ofta öronproppar vid tex Bio, konsert mm. Annars är det bara att gå hem efter en liten stund då kroppen reagerar DIREKT!!! Men även för hög volym på TV, radio eller om någon pratar högt, dammsugaren (går ut eller tar på hörselkåpor då) kan utlösa mina symtom i form av:

Kallsvettningar, allmänt stressad, öronvärk (ungefär som vid öroninflammation), högre tjut än det jag normalt har varje dag, illamående, kräkning och i värsta fall....svimmar jag  Det värsta är att det kan gå väldigt fort om ljuden är för höga!!!!  Är INTE roligt på något plan men jag vet på ett ungefär vad jag ska undvika för att vardagen SKA funka och flyta på bra för mig så att jag mår bra. Så emellanåt måste jag tacka nej till vissa grejer för att det INTE funkar för mig och min kropp. När jag vet att jag med största sannorlikhet kommer att reagera och må MYCKET dåligt......utsätter jag mig INTE för det under några omständigheter. Det har nämligen visat sig att vid vissa tillfällen har det tagit så länge som 1 vecka att återhämta kroppen. Då kan jag säga att det INTE är värt det  och ett rent helvete att återhämta sig Tjutet i öronen kan vara både 5-10 ggr så högt som det jag vanligvis har i mina öron varje dag...... och kroppen är riktigt trött och sliten....vem har sagt att det ska vara lätt??

Min man ser direkt på mig när jag "mår dåligt" av ljud. Ofta så säger jag INTE till på en gång utan man vill ju INTE gnälla men när jag börjar kallsvettas och tjutet i öronen blir högre har jag inget val längre  SUCK!!! Detta är också en stor bidragande orsak till varför jag trivs med att vara hemma...där det är lugnt och inte så höga ljud   Självklart åker jag och hälsar på folk emellanåt!!! Hi hi!! Tja, det var väl allt om Tinnitus för den här gången. Har ni frågar och vill veta mer är det bara att fråga på så svarar jag  



Hittade inga jordgubbar den här gången....kanske nästa vecka om jag har tur 

Däremot hade de 10 st frukter för 29 kr på Coop!! Både mango, phisalis, sharon mm..MYCKET bra pris 

Har chillat framför TV sedan jag kom hem. Känns rätt skapligt och jag kommer garanterat att vara piggare imorgon efter en god natts sömn 

Nu ska jag rugga under min tjocka filt i soffan tills det blir dags för bädden!!! 

Ha de så länge!!
Chilla lungt  

Mvh anaby  

  

 
 
Kerstin

Kerstin

30 mars 2012 00:16

Inte roligt...

http://stallrosen.bloggplatsen.se

anaby

31 mars 2012 15:10

Nej, Tinnitus är inte roligt:( Dock upplever jag att det är mindre jobbigt nu när jag VET VAD jag ska undvika för att må bra...motför från början (11 år sedan) när man fick prova sig fram vad som funkade och inte. Allt går ju som tur är:)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Ingela

Ingela

30 mars 2012 07:13

Hej! Hur har det gått? Jag är nyfiken här ju. ;) /Ingela

http://gallant.bloggplatsen.se

anaby

31 mars 2012 15:17

Men attans!! Jag har helt glömt bort att ringa...ber om ursäkt!! Ringer till R på måndagkväll. Håll ut några dagar till!! Skickar iväg en kommentar direkt på din blogg när jag pratat med henne.

Mvh Anna & Tabasco:)

 
marianne

marianne

30 mars 2012 07:45

Klart kroppen protesterar lite när du vänder dygnet, men som du själv "säger" så blir det nog bättre när du kommit igång efter uppehållet.
Din tinitus är ju inte att leka med, usch och fy :(
Jag har oxå tinintus, men nu när jag läser hur du har det, är det småpotatis.....det är ju tur att man lär sej hantera sina "krämpor" så man kan må så pass bra som är möjligt.

Jobbar du med handikappade? Jag hade deltagare från RSMH i mina vattengympagrupper innan, dom är verkligen så gulliga och tacksamma att umgås med :)

Ja, voltaren var riktigt bra :) jag har bara använt tabletter förr, både mot värk och som förebyggande, ex vid lopp eller irlandsresor när det blir intensiv ridning. Men oftast tar jag Citodon, problemet då, är att jag inte vågar rida efter det, men jag ville verkligen inte missa lektionen i onsdags.

http://marresmams.blogg.se

anaby

31 mars 2012 15:32

Precis! Kroppen kommer att säga ifrån lite under några veckor innan jag har "läkt ihop" mer. Man blir lite frustrerad men får ändå "gilla läget" och vänta tills man orkar med mer:D Det blir nog bra om några veckor!!

Nej, Tinnitus är inte att leka med. Dock finns det en uppsjö olika typer som jag förstår. Vad har du för typ av Tinnitus?? Jag är ändå tacksam att jag endast har ett "lågt tjutande ljud" i mina öron. Det finns ju människor som har så högt att det låter som en motorsåg:O Stackars dem säger jag bara!! Det jobbiga för mig är när jag är borta och folk envisa med att ha hög volym. Då kan jag INTE kräva att de ska sänka eftersom jag inte är hemma. Så står jag inte ut är det bara att åka hem. Men hemma BESTÄMMER jag själv ljudnivån som tur är;) Några förmåner ska man väl ha..Hi hi!! Andra ljud får jag anpassa efter vad jag orkar med...ibland utan eller med öronproppar beroende på OM det går eller inte...annars är det bara att åka hem.

Jag jobbar med begåvningshandikappade på ett boende med 5 Brukare. De är helt underbara och tacksamma att jobba med:D Åhh!! Vad jag älskar mitt jobb:D

Jag tar alvedon + voltaren när värken i nacke och axlar är som värst men även i förebyggande precis som du gör. Så att man orkar med. Funkar jättebra:) Ville ha Citadon utskrivet för några år sedan när jag fick akupunkturbehandling och blev ganska dålig och hade ont efteråt. MEN se det gick inte alls?? Därför att Citadon var beroendeframkallande?? Men Tradolan kunde läkaren däremot skriva ut:O Nej, tack så jag då många inte ens kan stå på benen efter att ha tagit Tradolan...det var smärtlindring jag ville ha INTE bli sängliggande:S Läkare är underliga emellanåt;)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
Bonnie

Bonnie

30 mars 2012 19:13

Usch vad jobbigt med tinnitus:(

sv: Den ska visst vara för att återhämta sig efter träning och transport... På något sätt ska den knäppas på med dragkedjor och enligt tillverkaren bara ta några minuter men föredrar nog Back on track, är nog ganska mkt bekvämare för pållen...

Det är ju dags att ta tag i den där galoppen nu, bara poletten trillar ner så brukar det ju gå ganska snabbt:)

http://teamkarlsson.blogg.se

anaby

31 mars 2012 15:37

Oftast så går vardagarna rätt bra. Jag har lärt mig vad jag ska undvika. Det blir jobbigare när man ska åka bort till någon och inte kan reglera ljudnivån själv. Då får jag göra ett val om hur jag ska göra för att må bra och INTE börja må sämre. Allt brukar lösa sig som tur är:)

Håller med om att BoT känns som ett bättre alternativ!! Blir intressant att se om någon nappar och börjar använda denna "rymddträkt" till sin häst;) Då lär man ju för höra om den är bra eller inte...

Det blir nog jättebra med galoppen. Han verkar så lättlärd och trevlig din Royal:D

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards