anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 22 april 2012

Av anaby - 22 april 2012 21:19

Eftersom jag mest har beställt tillbehör till sommarhagen har jag inte haft så bråttom att öppna paketen 

Det här var vad som kom hem den här gången:



Elband och tillbehör till sommarhagen  Ska bara fixa stolpar och impregnera dem under vecka 18 när jag är långledig...så blir det att sätta igång och börja med hagen så fort det torkat upp 


 

Det som beställdes var:

Elband 40 mm

Elband 12 mm

Isolatorer till bägge typerna av elband. Både knorrar och kombiisolatorer.

Nya handtag till hela hagen.

Speciella handtag till de breda elbandet.

Detta blev största kostnaden på beställningen då alla elband ska bytas ut i år  Kommer att bli kalasbra  


   


Jag gjorde även en beställning på den NYA speciella raspen!! Har så svårt att raspa med en vanlig rasp då jag inte får någon kraft...kan ju bero på att kroppen inte orkar med riktigt. Tänkte då underlätta lite under sommaren när T är barfota så att L-O slipper hjälpa mig att raspa i tid och otid. Förhoppningsvis ska den här göra att jag klarar det mesta jobbet själv. T är jättesnäll och står som ett ljus  ...det är bara jag som ska orka med kroppsmässigt att raspa  



En ny lekboll blev det då den gamla är helt trasig  


   


En putshandske...undrar när jag ska kunna använda den till min "ler-inpackade-mammut"  Förhoppningsvis under sommaren  



Hexocil behövs alltid...då jag inte vet när nästa muggutbrott blir!!! Håller tummarna att det dröjer länge men jag vill gärna vara förberedd.


   


Vanligtvis använder jag Arnika när jag inte använder magneterna. Fick tips om Racing så jag köpte en för att prova de ggr vi har gjort ett mer anstängade pass  


 

 Och sist men inte minst Chevinal !!! Min förra häst Zimé hade väldigt dåliga hovar. Jag provade det mesta på henne...biotin...enzion mm mm. När jag började med Chevinal och hade använt det i några månader frågade min dåvarande Hovis vad jag hade börjat ge hästen då det började märkas STOR skillnad på hovarna?? Förklarade att jag bara börjat ge flytande vitaminer/mineraler. Fortsätt med det sa han och så blev det. Hovarna blev bättre otroligt mycket bättre på henne men aldrig jättebra kvalitet. Jag fortsatte med Chevinal med T och det gav samma effekt på honom. Nu har han jättebra hovkvalitet redan från början men hovslagarna brukar vara lyriska över kvaliten på hans hovar  


Nu ska jag rugga i soffan och vänta på Missing på Kanal 5 som börjar 22.00 och sedan hoppa i bädden!!

Ha de jättebra så länge!!
Mvh anaby  

Av anaby - 22 april 2012 19:35

Roffe fick en hedrande 6:e plats i WC-finalen!! Inte fy skam även om jag kan förstå om han är besviken..så är det att vara idrottsman. Man VILL ju förstås alltid vara på topp 

De 2 ekipage som gick till omhoppning var superduktiga bägge 2!!! Även om Rick Fellers vann på sin lilla otroliga kämpe så måste jag säga att jag gillar Steve Guerdats häst Nino SKARPT!!! VILKET HOPPHUVUD OCH KAPACITET!! WOW-KÄNSLA PÅ HÖG NIVÅ  Den kommer vi att få se mer av i framtiden 

Efter hästhoppningen var slut var det bara att gå ner i källaren och lägga ut mattorna på golvet igen. De låg ute på luftning medans golvet torkade  lBäst att ta in dem INNAN det börjar regna igen   Alla mattor ska tvättas så fort vi får bättre väder ute....så länge det snöar och regnar blir det svårt att få någonting att torka  Men snart så!!!   


Vi har ätit supergoda älgbiffar till middag idag...lagade av min kära man  

Nu har jag sett sista avsnittet av Ponnyakuten ikväll!! Självklart började jag att gråta när barnen grät  Hmm!!! 

Tycker att säsongen har varit riktigt bra i år  Många verkar inte förstå att det faktiskt är ett barnprogram  På Buke har det varit MYCKET synpunkter på både ditt och datt  En del befogat och andra inte...som vanligt 

Jag gillar allafall när de visar kamelen Sven emellanåt  Hi hi!!

Nu väntar vi på att "Mästarnas mästare" ska börja!!! Sedan blir det lite andra TV-program ikväll. Ska försöka komma isäng i vettig tid...dvs före midnatt...så jag ska jobba imorgon natt. Behöver sova ordentligt!!
Nej, nu ska jag göra mig en stor kopp med choklad innan MM börjar 

Ha en fortsatt jättebra söndagkväll!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Av anaby - 22 april 2012 15:09

Sov som en stock inatt!!! 9 timmar   Behövs verkligen då kroppen är rejält sliten 

Passade på att titta på dressyren från igår som jag spelat in innan jag gick ner till stallet. 

Jag fick "nästan" med mig allt jag hade tänkt till stallet idag  När jag kom ner...hade jag glömt 1 bal med torvmix  Krävs att jag tar bilen ner då...får bli imorgon 

Så här ser det allafall ut kring sommarhagen, åkern där jag rider och på vägen idag:



 


Igången till åkern som jag har inhägnat för att kunna rida på ett bra sätt med T.



Vid stolparna har det faktiskt börjat tina upp lite!!! Tjjjoohhoo!!!


   


I sommarhagen ser det bättre ut!!! Det här är den delan av sommarhagen och paddocken som vi "äger" själv. Halva sommarhagen "hyr" jag av stallägaren.



Här hade jag hagen tidigare när jag hade hästar hemmavid för länge sedan. Jag hade även sommarhagen här också innan jag fick tillfälle att "hyra" av stallägaren. Det gjorde jag i 2 år innan jag blev stallgäst. Nu för tiden går det inga hästar här utan pappa kör med betespusten istället. Problemet är att det lutar så mycket på den här sidan...finns knappt något rakt ställe alls  Och att solen ligger på hela tiden. Det är orsakerna till att jag inte har gjort iordning någon hage till T här.


     


Även i paddocken har det börjat tina upp lite smått...är lång tid kvar innan det går att rida där...men tids nog!!


Landade ner i stallet hos T och hagen såg riktigt bra ut!!! Pust!! Var rejält rädd att det skulle vara sjö efter gårdagens regn och snöblandade nederbörd i nästan 1 dygn 



Och 1 kort med en mycket nöjd och halvsovande T som äter ur höhäcken 


    


I bakrunden ser man lite mer ingående att sommarhagen börjar tina fram  Nyligen pälssanerad med underbara Furminatorn  Har dragit ut höet här för att T ska äta upp det sista. Blir höpåfyllning imorgon!!!


Kollade skorna idag och ALLA 4 sitter som berget!! Pust!! Ska ringa Hovis imorgon och bok tid veckan därpå. Nu blir det barfota för oss

När T var klar gick jag in för att fixa lite med utrustningen i skrubben. Idag hade jag med mig häftpistolen och kunde häfta fast vaxdukarna som jag klippte till igår...både den inne i skrubben och utanför  Det blev väldigt bra!!  Bytte sedan bla ut det röda rundsydda pannbandet mot det 2-delade med bling. Satte tillbaka säkerhetstigbyglarna på T6:an och bytte till Grandurpadden till G4:an. Nu på vårkanten får alltid T lite skav av sadeln. Var samma sak förra våren trots att jag hade en annan sadel...då körde jag med renskinn under schabraket. Det underlättade väldigt mycket!! Nu har ju T vilat en del pga min op. Men jag tycker ändå att det har blivit lite skav. Så nu provar jag med Grandurpadden...den har teddy under bossorna. Om inte det funkar blir det renskinn igen!! Blir nog bra till slut det där  Nu är vi redo att bege oss ut på ridtur imorgon 

Började städa källaren direkt jag kom hem för att göra undan det. Ut med alla mattor....bort med allt som stog i vägen på golvet...dammsuga och sedan torka golven!!!! Klockan var 14.50 när jag var klar    

Hann med att göra mig en stor kopp varm choklad och värma på en äppelpajbit innan jag landade i soffan framför TV ...läste att Roffe gjort en felfri runda i första omgången   Bara att tacka och ta emot !!! Väntar med spänning på 2:a rundan för att se VAD som händer då!!! Håller tummarna att Roffe får en fin sista runda!!
Nej, nu ska jag koncentera mig på hoppningen!!!
Ha en jättebra fortsatt söndagkväll!!!
Chilla lugnt  
Mvh anaby   

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10
11
12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards