anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 7 maj 2012

Av anaby - 7 maj 2012 19:30

Det blev ett 2-timmars pass med stolparna idag. Nu blir det vila i 2 dagar pga jobb och lite annat.

Men idag har jag slagit ner stolpar i paddocken, bytt ut de som behövde bytas, skruvat fast isolatorer och nya grindisolatorer där det behövs 

En liten film från paddockfixet idag. Som ni ser har vi INTE fått så mycket gräs än  Men det är på väg!!!


Ovärderliga hjälpredor i fixet  

Skruvdragare och kombinationsverktyget Tog familjens skruvdragare idag då den räcker längre än min lilla rosa skruvdragare 

   

Kombinationsverktyget är bland det bästa jag har köpt!!! 15 år gammal och rostig men funkar hur bra som helst!!! Man skruvar bort knorrar med den, spikar med spik och sedan skruvar man inte knorrar. SUVERÄN!!!!

 

Japp!! Så kom de nya större isolatorerna på plats idag  Jag lämnar 5-10 cm fritt på höjden så att säga. Så att man inte sätter isolatorn precis i kant med stolpen högst upp...funkar inte någe bra när man ska slå ner den i marken då  Minsta lilla du kommer snett med släggan går isolatorn sönder   


  Nu är nästan allt klart till paddocken. Är en hörnstolpe kvar som är en av de längre som ska dit och en extra stolpe som ska sättas innanför för att fästa ingångselbanden i när paddocken ska vara öppen. Kommer att sätta upp den när hela paddocken är elbandad och klar så att säga  Blir förhoppningsvis senast på fredag!!!!

Sedan har jag målat på de långa stolparna 3:e varvet !!! De andra kortare fick sitt 2:a varv idag och de som stog på tork igår fick sitt 1:a varv idag. Ev. målar jag alla stolpar ett sista varv imorgon efter jag har ridit. Beror lite på hur det ser ut med tiden. Jag får se 


IKEA-kassen med allt möjligt!!! Skruvdragare, skruvar, kombiverktyg, isolatorer, knorrar, gamla handtag mm....

 

Det känns bra att ha gjort dagens "målning" med impregering av stolparna  

     

Översta isolatorn sitter på plats på alla stolpar. Och på en är det en grindisolator som ska stå vid ingången  Jag har inte riktigt bestämt mig hur långt jag ska ha mellan elbanden än...ska klura på det tills på torsdag när stolparna ska upp  

   Vi var tvungen att göra en skylt och sätta framför grinden...då folk parkerade sina bilar där trots att det INTE är en parkeringsplats....och jag INTE kunde ta ut T genom en befintlig grind som hör till hagen?? Ibland funderar man på HUR eller VAD folk INTE ser när de står en hage med elband uppsatt  Tråkigt att behöva sätta upp en skylt men vad gör man när det står bilar ivägen VARJE DAG  

Nu blir det lugnt på hagfronten fram tills på torsdag 

Ha en jättebra fortsatt vecka!!
Mvh anaby  

Av anaby - 7 maj 2012 19:24

Idag var jag lite seg och tog det lite lugnt innan jag tog min prommis ner till hagen. När jag tittade ner till hagen vid lunchtid såg jag att det var flera ungdomar INNE i T:s hage Det är egentligen en aning märkligt att människor går in på en privat gård och på baksidan av stallet och in till en häst i hagen...som man dessutom INTE ens känner eller vet hur den fungerar??? För egen del förstår jag inte alls hur folk tänker i den frågan...suck!!!

Hann haffa tjejerna på väg ner till stallet och sa till dem att det är varken bra eller ok att gå in till en okänd häst!!!

Jag har ju ingen aning om de har varit in till alla hästarna i stallet eller bara till T  Det enda som känns bra är att INGEN häst i stallet har grimma på sig  

Lämnade detta bakom mig och gjorde istället iordning T för ridtur  G4:a och remontränset blev det idag. Tänkte även prova utan huva idag då det inte verkade blåsa så mycket....det visade det sig göra 

Nu när han är barfota och vi inte har kommit igång riktigt med traven går han utan benskydd. Kommer att ta på Horze-dressyrskydden sedan under nästa vecka. Men tills vidare är han "naturell" på sina ben  

Dags för ridtur i den härliga soliga 13-gradiga vädret!!!

När vi hunnit en bit insåg jag att det blåste en hel del...tja, blev intressant att prova utan huva idag 

Idag hade vi tur det var inte många människor på vägen!!! T kändes riktigt fin och var lugn i traven även idag  Det blir att utöka travsträckan under nästa vecka....eller rättare sagt utöka ridturerna också. På vägen hem mötte vi några gångare men T är så himla duktiga på att sakta av till skritt och gå förbi dem....blir lite träning med "framåt & tillbaka"  

När vi kom hem fick T lunch och magnetbehandling. Jag drog ut det sista av höet, mockade och tittade till vattnet. Ingen påfyllning idag...det klarar sig tills imorgon 


Gissa vad jag såg i den andra stora sommarhagen där det går 4 hästar?? Jo, 2 st ungdomar som sprang omkring inne i hagen?? Blir man less eller less....jo, en aning om jag ska vara ärlig. Känns inte bra på något plan att det springer folk inne i hagarna hos någon av hästarna!!! Usch!!!


När T var klar gick jag in för att öppa upp höbal nr 11. Det var några små mögelfläckar som jag tog bort. Jag brukar vara noga och ta bort ett stort område så att jag är säker på att allt verkligen är borta. Sedan packade jag 4 hösäckar. Det fanns redan 2 st kvar från den förra balen. Ska fylla på höhäckarna imorgon  

Och när allt var klart i stallet återstog bara att ta av magnettäcket och magneterna och gå hem!!!

Väl hemma blev det ett 2-timmars pass med stolparna!!! Sakta men säkert går det framåt med hagen 

Avslutade em med att bokade en "elevbehandling" i form av helkroppsmassage på Face om drygt 2 veckor  Tycker att jag behöver det när jag blir klar med allt jobb med sommarhagen  Kommer att kännas kalasbra när jag varit där!!! 

Nu ska jag bara chilla framför TV och ha det bra!! Hi hi!!
Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby     

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards