anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Alla inlägg den 21 maj 2012

Av anaby - 21 maj 2012 20:38

Igår var det 2 st barn som skulle ge T mat och klappa honom det slutade med att han bet en av dem...suck!!! Sa allafall till dem och får hoppas att de lyssnade på det och INTE kommer tillbaka.

Idag var det 2 st ännu mindre barn (som bor granne med stallet) som stog och klappade T  Som tur var upptäckte en av tjejerna i stallet det och sa till så jag sprang dit på en gång och fick bort barnen. De var bara kring 4-5 år!! Kan säga att jag trodde att hjärtat skulle stanna på mig...det kan ju gå så himla fort att T biter till om det vill sig illa och barnen är ju så små...stor skada kan hända med en sån pass stor häst!!! Usch!! 

Pratade allafall med en av de andra tjejerna i stallet som då berättade att hon hade "slängt" ut några från både T:s hage och sin egen hage tidigare under våren!!! Hon sa precis det som jag har tänkt nu i några dagar att vi skulle sätta upp skyltar utanför hagarna till ALLA hästar. Det är ingen av oss hästägare som vill att någon ska mata, klappa eller gå in till hästarna. Även om alla hästar INTE alls är lika elaka som T så kan det ju hända grejer om okända helt plötsligt går in till flera hästar i en hage... och speciellt då barn 

Jag tog ett beslut under em att ringa stallägaren och berätta om de små barnen idag. Bad henne prata med föräldrarna om att INTE låta sina barn gå och klappa T. Vill det sig illa kan han bita dem rejält och det skulle vara fruktansvärt om det skulle hända och man kan undvika det genom att informera om hur hästen är och att det inte är lämligt att barn är i närheten av honom. 

Men skyltar ska upp både vid vinterhagen och sommarhagen. Då tycker jag att jag verkligen har gjort vad jag kan både genom att informera vissa som bor i närheten och sedan att skriva på skyltar att jag har en häst som man INTE ska matas eller gå in till då han både kan bitas och springa över folk. Något mer kan jag nog i nuläget inte göra känns det som!!!

Får bara hoppas att det räcker så att det inte händer någonting med någon av hästarna som är inblandade!!

HÅLL TUMMARNA GOTT FOLK!!!
Mvh anaby  

Av anaby - 21 maj 2012 20:15

Japp!!! Nu är sommarhagen äntligen klar!!! Det går knappt att beskriva hur bra det känns  

Det enda som är kvar nu är att mocka ur utbyggnaden av vinterhagen och att kratta och ta bort grästuvor och grus vid ingången av sommarhagen. Ska ta det allt eftersom under veckan. Tänkte hålla på ca 30 min per dag så blir det nog gjort innan veckan är slut....hoppas jag  


Några kort från ingången uppe vid huset:


     

Jag är mycket nöjd med resultatet  Ska tillägga att det här är bara en liten del av hagen. Den går ända ner till stallet och sedan in till skogen till höger. Så den är rätt så stor 


En liten film från idag:



Då var årets jobb med hagen "nästan" klar!! Tror att jag har lagt ner kring 14-15 timmar hittills om jag har räknat rätt   Blir nog kring 3-4 timmar till innan gruset är borta och skiten är urmockad. Men som alltid kan jag nog säga att det är "välanvända" timmar till att få sommarhagen "som jag vill"    Det är tur att man jobbar till sig själv så att säga  

Mvh en mycket nöjd anaby  

Av anaby - 21 maj 2012 18:34

Efter att ha plockat gräs till T blev det en prommis ner till stallet för att rida. Eftersom han vilat i 1 vecka nu kändes det bäst att rida barbacka inne i hagen. Insåg när jag kom ner att åkerbiten bredvid hagen höll på att plöjas   Dock stog traktorn för tillfället stilla. Skyndade mig att göra iordning T och tog mig upp på hästryggen. T kändes riktigt fin  Jag vet att jag är grymt tjatig som alltid säger att han är så underbar...men han är verkligen det!! Ingen svårklasshäst eller så utan bara mysig, lydig och härlig...som en häst ska vara 

Kalasfin i traven och jag lyckades hitta en sits som jag kunde sitta ner i riktigt bra  Hi hi!! Han har ju så stort steg men det går bättre och bättre att sitta barbacka nu....som tur är 

Lika fin i andra varvet!!! Sedan körde jag trav på halva....dvs trav på halva 4-kanten....halt....trav igen på halva 4-kanten. Jag behöver i princip bara sitta till så gör han halt direkt. Lättar jag lite i handen börjar han trava på en gång=JÄTTESUPERDUPERNÖJD med min häst idag  

Jag hann precis trava klart ALLT jag hade tänkt när traktorn kom igång igen!! TUR ELLER VAD!!! Hann skritta 3 varv innan han kom alldelens inpå knuten eller 30 meter bort från där vi stog. Tyckte att det bästa var att göra halt så att T fick stå och titta på traktorn och plogen. Inga problem alls!!! Han stog helt stilla och tittade och när de åkt bort en bit vände han sig och tittade på mig och för att få sin hästgodis  ...duktig häst   Skrittade klart de andra varven innan traktorn kom på sitt andra varv förbi oss. Skulle just ta av tränset i samma veva han kom bakom vindskyddet.....och vad gör T då?? Jo, han flyttar sig och sträcker sig lite till höger så att han SER traktorn helt....sedan flyttar han tillbaka till vänster till mig när traktorn är förbi....behöver jag säga UNDERBARA HÄST!!! 

Lunch till T och jag satte igång och kratta och rengöra vid stora höhäcken och sedan fyllde jag på hö i bägge höhäckarna (4+1). Vatten finns tills imorgon!!!

Sedan var det bara att gå hem!!! Väl hemma passade jag på att göra klart det sista med sommarhagen...

NU ÄR HAGEN KLAR!!! Det går knappt med ord att förklara hur otroligt nöjd jag är att den är färdig redan!!!

Separat inlägg med bilder och film kommer om sommarhagen  

Ikväll ska jag tvätta och göra lite måsten. Annars blir det ganska lungt och skönt här hemma    

Ha en fortsatt jättebra måndagkväll!!!
Chilla lugnt  

Mvh anaby   

Av anaby - 21 maj 2012 13:17

Sov länge inatt!! Oppsss!! Nästan 10 timmar blev det   BEHÖVDES VERKLIGEN för jag känner mig 10 ggr piggare idag än jag gjorde igår Hann med att äta frukost och sedan var jag på rull!! Skulle hämta en fårskinnspad som jag köpt begagnad. Tänk vad Eniro är bra när man ska få vägbeskrivning...inga problem att hitta dit och sedan hämta padden som såg JÄTTEFIN UT  T får ju skav av vojlockar/schabrak under våren när han tappar päls. Dock endast då...förmodligen är hans päls lite känslig på vårkanten. Tidigare har jag provat med renskinn och fårskinn som jag har lagt under schabraken. Men nu tänkte jag istället ha fårskinnspadden under schabraket. Har även hittat en fårskinnsvojlock till hoppsadeln som såg ut att vara i bra skick. Den kommer under veckan. Nu hoppas jag att "skav-historien" ska vara över och att vi kommer att klara det bra under nästa vår nu när jag har garderat mig till tänderna till bägge sadlarna  

Sedan gjorde jag ett besök in på Rusta när jag ändå var i krokarna  Köpte några fler fleecefiltar för 10 kr...både till soffan och till mig själv och T. Bättre att ha några på lager vid behov...speciellt till det priset 

Hittade även säsong 2 av "Oskyldigt dömd" för endast 49 kr!! Superbra pris för mig som är TV-serienörd 

Hälsade på mamma och pappa en sväng på jobbet (eller huset bredvid där vi bor) och då tittade en gammal jobbarkompis in från mitt förra jobb!!! JÄTTEKUL att träffa henne då det var ett tag sedan nu 

Fick info av pappa att lastbilen som står ivägen för mitt hagbygge  ska hämtas idag så den behöver inte flyttas....då kan jag sätta igång att bygga klart hagen ikväll eller imorgon  Blir fina fisken!!!

Nej, nu ska jag snart ta mig en prommis ner till stallet och rida T i hagen. Blir en barbackatur för oss idag och uteritt imorgon. Ska även pyssla med lite annat bla fylla på hö och sånt där tråkigt...dock skönt när det är gjort 

Dags att byta kläder och gå ner till stallet!!
Ha en fortsatt jättebra måndag!!!

Chilla lugnt  

Mvh anaby       

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Skapa flashcards