anaby - Jag, barnen, djuren & fotografering.

Direktlänk till inlägg 22 maj 2012

Fortsättning på om barn som klappar T!!!

Av anaby - 22 maj 2012 12:39

Jag skriver ett inlägg som svar på kommentarerna jag hittills har fått om inlägget igår. Kommer även att svara lite kortare på alla kommentarer under kvällen  

Jag är säker på att barnen som bor i närheten av stallet kommer att sluta klappa och mata hästarna då stallägaren ska prata med deras föräldrar under veckan. Tyvärr beror mycket sånt här på okunskap hos föräldrarna...de förstår inte hur hästar fungerar och förutsätter att alla är snälla.... och sedan kanske de inte ens vet om att deras barn brukar då dit och klappa hästarna. Barn talar inte om allt de gör...speciellt om de vet att man kanske egentligen INTE ska göra det...

Jag är bara glad och tacksam att jag hann med att "haffa" de småbarnen igår innan det hände någonting!!!

Jag har också valt att be stallägaren prata med föräldrarna då jag vet av egen erfarenhet att en del föräldrar tyvärr bli irriterade och arga och inte alls förstår VARFÖR man inte ska mata eller klappa hästen. De tycker att man överdriver!!!  Nu är säger jag INTE att det kommer att bli så i det här fallet men för mig känns det bättre om det inte är jag som  lämnar den här infon till dem. Förmodligen kommer de att förstå på en gång. Har varit med om för många "utskällningar" från föräldrar som INTE kan förstå faran som barnen utsätter sig för genom att mata, klappa och springa in i hagen under årens lopp....suck!!! Mer än en gång har jag blivit idiotförklarad och utskälld  

Igår gjorde jag lappar som ska plastas in och sättas upp imorgon både vid sommar och vinterhage  De äldre barnen kan ju förhoppningvis läsa....sedan återstår att se OM de bryr sig om lappen  Men då har jag i allafall VARNAT människorna som går förbi sommarhagen om hur min häst funkar!!! Då känns det som om jag har gjort det jag kan i den här frågan om det skulle hända någonting ändå.... Man vet ju aldrig hur korkade folk är!!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 Till saken hör ju att T är hur snäll som helst mot mig och respekterar mig VÄLDIGT BRA men jag är ju hans trygghet  i livet   Sedan accepterar han även L-O, våra barn och min pappa. De är de personer som brukar hjälpa mig att "ta hand om honom" när det behövs och det funkar jättebra med oss allihop   Sedan när det kommer okända människor...stora som små...har tyvärr T ingen som helst respekt för dem. Det är så han funkar och det är ingenting jag kan göra åt det. För mig är det viktiga att han funkar med de människor som hanterar honom regelbundet....och det gör han väldigt bra i nuläget!!! Något mer kan jag inte kräva av min häst!!! Han har trots allt ganska mycket tråkigheter med sig i bagaget i från sitt tidigare liv som unghäst innan han kom först till Kerstin och sedan till mig. En del hästar är ju en aning speciella och märkliga...precis som vissa människor  Man får helt enkelt göra det bästa av en ibland jobbig situation  

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag har tex sett vuxna karlar som stått och läst på skylten som jag har satt upp och VARNING ELSTÄNGSEL...det är ju lag på att man ska sätta upp såna skyltar vid vägar. Vilket jag också har gjort för att folk ska veta att det är el i hagen och INTE röra elbanden. Otaliga ggr har jag sett vuxna karlar i MIN ÅLDER som läser skylten och sedan tar på elbanden?? Får sig en jävla stöt av elen och hoppar till...tittar sig omkring och går därifrån?? Vad är det man INTE förstår om det står att det är el i hagen?? VARFÖR ska man då ta i elbandet och få en stöt?? Jag förstår ärligt INTE syftet med det...men det är väl inte tänkt att man ska förstå allt heller  Det märkliga är att det är vuxna som gör detta!!! Tja, konstigt är det allafall....så det blir intressant att se vad som händer med min varningsskylt....om det kommer att finnas kollonier av människor som springer i hagen eller om de håller sig på utsidan trots allt 

Fortsättning följer angående detta!!!!


Mvh anaby  

 
 
Bonnie

Bonnie

22 maj 2012 17:40

Det där problemet har jag också haft, inte ett dugg kul och väldigt svårt att få stopp på:/

http://teamkarlsson.blogg.se

anaby

22 maj 2012 21:15

Det känns både jobbigt och obehagligt när man vet hur hästen kan bli:( Men det känns skönt att veta att de små barnen inte kommer att vara kring hagen framöver:) Ungdomarna kan förhoppningsvis läsa på skylten vad som gäller;)

Mvh Anna & Tabasco:)

 
marianne

marianne

23 maj 2012 08:52

Hur är det med ansvarsbiten? Vem har ansvar att inget barn, eller vuxen med för den delen, blir skadat OM han/hon går innanför inhägnat område? Kanske läge att kolla din/tabascos försäkring?
Vår gård ligger i slutet på vägen och de barn som kommer hit vet vad som gäller....skönt!

Hoppas era skyltar hjälper och att barn/föräldrar tar sitt ansvar.

Ja, hur karlar fungerar är väl en ständig fråga ;)att först läsa att det är el och sen vara tvugna att känna efter....hahaha..

http://marresmams.blogg.se

anaby

23 maj 2012 10:41

Jag har Agria som försäkringbolag och de har en unik tilläggsförsäkring som heter Incident. En olycksfallsförsäkring för 3:e part.

Utdrag från Agrias sida:

Har du försäkrat din häst i Agria har du en försäkring som ersätter olyckor och personskador som hästen orsakar. Även besökare i stallet, medryttare och andra omfattas av försäkringen.

Den försäkringen finns bara hos Agria och var en av orsakerna till att jag försäkrade T just där:)

Dock känns det onödigt OM det skulle hända någon någonting där min häst är inblandad. Därför vill jag gärna informera och sätta upp skyltar. Så kanske man kan minimera riskerna lite mer kring hästen i fråga.

Idag ska jag sätta upp skylten nere i stallet!! Jag hoppas precis som du att folk kommer att stanna upp och läsa INNAN de matar eller går in till honom framöver!!!

Eller hur!! Visst är det lite märkliga de manliga släktet;) Hi hi!! Jag slutar aldrig att förvåna mig:)

Mvh Anna & Tabasco:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av anaby - 8 mars 2022 09:41

Halloojjjsan igen! Det känns skönt att vara frisk och komma igång i det vanliga gängorna igen. Har börjat rida igen och det känns otroligt bra          Har fått några nya hästmassagekunder under veckan. Det blir både spännande och intressant at...

Av anaby - 4 mars 2022 20:50

Halloojjsan allihopa! Både jag och min man har haft Covid i veckan. Vi har som tur var fått en lindrig varitant och vi är tacksamma att vi fick Covid nu istället för från början för 2 år sedan när många var allvarligt sjuka. Jag har inte fått åka...

Av anaby - 23 februari 2022 13:48


    Vi gifte oss 22/2 2022   Önskar alla en fortsatt fin dag och kram på er  Mvh Anna   ...

Av anaby - 15 februari 2022 00:40

Halloojsan igen!  Här är det ganska högt tempo   Jag håller på att komma igång med företaget. Bla så håller jag på att sy veteryggvärmare till häst, vetebettvärmare och veteryggvärmare för människor. Har kommit igång med veteryggvärmare till häst o...

Av anaby - 6 februari 2022 22:33

                  Hallojjjjsan allihopa! Hoppas att ni har haft en bra helg      Vi har haft stalljour i helgen. Det blir var 6e vecka och då har vi hand om stallet och 13 hästar lördagmorgon, lunch, kväll och söndag morgon. Söndag lunch och...

Presentation


Välkommen till mig! Jag bloggar bla om min satsning att tävla i hoppning upp till 130 cm efter 17 års frånvaro på tävlingsbanorna. Och en massa annat trevligt :)

Fråga mig

27 besvarade frågor

Omröstning

Hur gammal är du som tittar in på min blogg? ;)
 20 år
 25 år
 30 år
 35 år
 40 år
 45 år
 50 år
 55 år
 60 år + däröver

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards